szerző:
Eduline

A Taigetosz-törvényt az oktatási jogok biztosa is megvédte, de lehet, hogy nem olvasta Gyarmathy Éva témában írt véleményét.

Gyarmathy Éva klinikai és neveléslélektan szakpszichológus, az MTA TTK Kognitív Idegtudományi és Pszichológiai Kutatóintézete tudományos főmunkatársa egy levélben foglalta össze érthetően, miért okoz óriási pusztítást az a törvénymódosítás, melyet kedden fogadott egy az Országgyűlés.

A vita most épp ott tart, hogy mi a különbség a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézségekkel (BMTN) küzdő, és a speicális nevelési igényű (SNI) gyerekek között, és közülük kire vonatkozik például az értékelés tilalmának eltörlése. Ebben a témában is rendet csap a szakember.

Mint írja. a BTMN kategóriába a diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia olyan formái tartoznak, amelyek megfelelő fejlesztési és tanítási módszerekkel nem kellene, hogy zavarrá alakuljanak. Az iskolai készségek elsajátítási zavarainak ezen formái az egyéni neurológiai eltérés mellett a nem megfelelő tanítási módszerek hatására válnak súlyosabb, akár az egyén egész életére kiható zavarokká.

A tanulók 2%-a kerül az SNI szintű tanulási zavar kategóriába, 5% BTMN kategóriás. Ezek azonban csak azok, akik megkapták a diagnózist, mert ennél legalább kétszer ennyi az írás, olvasás, számolás terén zavarokkal küzdő tanuló, és a számuk tovább fog nőni, amennyiben a tanítási módszereken nem változtatnak a közoktatásban - figyelmeztet Gyarmathy.

Azzal, hogy a most elfogadott közoktatási törvény ezektől a tanulóktól elveszi a felmentéseket, a tanulókat bünteti az oktatás nem megfelelő volta miatt. Az atipikus fejlődésű gyerekek nem fognak megtanulni írni, olvasni vagy számolni attól, hogy megbuknak vagy gyenge osztályzatokat kapnak, ha továbbra sem hatékony módszereket használó oktatásban részesülnek. Jó eséllyel sokan sajátos nevelési igényűvé válnak, és ezzel tovább terhelik az amúgy is túlterhelt ellátó rendszert - állítja a szakember.

Aáry-Tamás Lajos, oktatási ombudsman nemrég épp amiatt védte a törvényt, mert az enm vonatkozik az SNI gyerekekre. Gyarmathy azonban figyelmeztet, hogy a BMTN kategóriába sorolt gyerekek könnyen az SNI-sek között találhatják magukat, ha nem kapják meg a megfelelő oktatást.

A zavarok súlyosságát és kialakulásának valószínűségét növelik a nem megfelelő tanítási módszerek, a felmentések elvétele pedig egész életükre kiható kudarcokra ítéli a tanulókat - zárja levelét a szakpszichológus.