Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
"A kormány most szembesült azzal, amit mi hónapok óta ismételgetünk, hogy ezt a hatalmas iskolahálózatot nem lehet...
"A kormány most szembesült azzal, amit mi hónapok óta ismételgetünk, hogy ezt a hatalmas iskolahálózatot nem lehet központilag működtetni, és hogy a kormányhivatalok nem kaphatnak egyszerre engedélyező és ellenőrző szerepet" - így reagált Galló Istvánné, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke arra a Népszabadság-információra, mely szerint a kormányban elvi döntés született arról, hogy nem a megalakuló járási kormányhivatalokhoz, hanem az erőforrás-minisztériumhoz kerülnek a 2013 januárjától államosított iskolákkal kapcsolatos oktatásirányítási feladatok.
A lap szerint arról még nincs konkrét információ, hogy az oktatásirányítást milyen keretek között végezné a tárca, de van olyan elképzelés, hogy egy közel 170 oktatási egységet magában foglaló országos, járási szintű hálózatot hoznak létre - ehhez azonban oktatáspolitikusok becslése szerint körülbelül 200-300 milliárd forintos forrásra lesz szükség.
Magyarországon összesen 4169 általános iskola, szakiskola, speciális szakiskola, szakközépiskola és gimnázium működik, összesen 5923 épületben, több mint 160 ezer pedagógussal - Galló Istvánné szerint egyelőre semmit nem tudnak arról, milyen infrastuktúrával, milyen apparátussal tudná irányítani ezt a hatalmas rendszert az erőforrás-minisztérium. "Ennyi pedagógusnak a központi bérszámfejtése szinte lehetetlen feladat, és akkor még a nem oktató munkát végző iskolai alkalmazottakról és a szakoktatókról nem is beszéltünk" - mondta az eduline-nak.
A szakszervezeti vezető szerint nem csak emiatt áll tanácstalanul a kormány az intézmények államosítása előtt: sok iskola nyert európai uniós pályázatokon, ezeknek azonban szigorú feltételei voltak, ahhoz, hogy az elnyert pénzt ne kelljen visszafizetni, az intézményeknek évekig működniük kell, fenntartóváltás nélkül. "Az már most látszik, hogy nem lesz problémamentes az átadás-átvétel. A megyei iskolák fenntartóváltása sokkal egyszerűbb feladat volt, hiszen az megyénként csak pár intézményt érintett" - tette hozzá.
A PSZ elnöke március 14-én és 15-én egy New York-i oktatási konferencián vett részt, az ott elhangzottak - fogalmazott - egyértelművé tették, hogy az oktatás központosítása szembemegy a világban tapasztalható tendenciákkal. "A fejlett országokban az oktatás állami irányítói figyelembe veszik a helyi közösségek igényeit, autonómiát biztosítanak a pedagógusoknak, az iskolák többsége helyi program alapján működik, ennek kidolgozása a tanárok és az igazgatók felelőssége. Központosításról nem is beszéltek, mert olyan nincs náluk" - mondta.