A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) szerint az új Nemzeti alaptanterv (NAT) tervezetében feltüntetett...
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) szerint az új Nemzeti alaptanterv (NAT) tervezetében feltüntetett tananyag mennyisége hatalmas, amely várhatóan maga után vonja a korszerű módszerek háttérbe szorulását, és ismét a lexikális tudás növelésére helyeződik a hangsúly. A tömörülés emellett tiltakozik bármiféle ideológia megjelenése ellen a közoktatás keretein belül.
Az érdekvédelmi szervezet honlapján pénteken közzétett összegzés szerint a fentiek miatt csökken a tanórai differenciálás gyakorlata, és megakad az iskolai, pedagógiai innováció.
Mint írták, fontosnak tartják, hogy – akárcsak a nemzeti köznevelési törvény esetében – fokozott hangsúllyal jelenik meg a nevelés prioritása, s ennek érdekében az előterjesztő széles kaput nyit az érzelmi ráhatás kiteljesedése előtt, ugyanakkor aggasztónak találják, hogy nem válik el világosan, sőt egyre inkább egybemosódik az állam és az egyház szerepe.
”Nem tartjuk elfogadhatónak, hogy egy szekularizált államban órarendi keretben folyjék a hittan tanítása” – közölte a PDSZ, hozzátéve: a hittan tanításának eddig is helyet adott az iskola a tanítási időn kívüli keretben, semmi nem indokolja ennek a gyakorlatnak a megváltoztatását. A szakszervezet nem kifogásolja – sőt kiemelten fontosnak tartja – a vallástörténet és az erkölcsi, etikai ismeretek közkinccsé tételét, de tiltakozik bármiféle ideológia megjelenése, tanítása és számonkérése ellen a közoktatás keretein belül.
Kaposi József, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet főigazgatója az MTI kérdésére elmondta, hogy közel ezer hozzászólás, észrevétel érkezett az új Nemzeti alaptantervhez, amelynek véleményezési határideje ma jár le. A beérkezett szakmai véleményeket jövő hét elején elkezdik a szakmai bizottságok áttekinteni, és egy-másfél hét múlva már látni lehet azokat az irányokat, esetleges változtatásokat, amelyek átvezethetők lesznek – tette hozzá Kaposi József.