Angolból a kompetenciamérésen egy nyírségi általános iskola nyolcadikosai olyan magas átlagpontszámot szereztek, mint a 6 vagy 8 osztályos gimnáziumba járó társaik.
Ha megnézzük a 2023-as angol kompetenciamérés adatait, akkor láthatjuk, hogy a nyírmadai Patay István Általános Iskola nyolcadikba járó diákjai kiemelkednek a mezőnyből az 1776 képességpontos eredményükkel, mindezt úgy, hogy az iskolához tartozó családiháttér-index -1,66. Ez utóbbi azt jelenti, hogy az átlaghoz képest ezek a gyerekek rosszabb családi-szociális környezettel rendelkeznek.
Mi a családiháttér-index a kompetenciamérésben?
|
A tanulók családi helyzetének együttes befolyása a teljesítményre. Ide tartozik többek között a szülők iskolai végzettsége, vagy hogy van-e otthon számítógép, és hogy a tanuló halmozottan hátrányos helyzetű-e, amit a kompetenciamérés során a háttérkérdőív segítségével számolnak ki. A családiháttér-index segítségével össze lehet hasonlítani az iskolákban folyó pedagógiai munkát. Ha egy intézmény az index alapján megrajzolt görbe felett helyezkedik el, akkor az azt jelenti, hogy az iskolában magas szintű az oktatás. |
Ilyen magas eredményt csak a budapesti vagy fővárosi környéki 6 vagy 8 osztályos gimnáziumba járó nyolcadikosok értek el, arról nem is beszélve, hogy az országos átlag angolból a nyolcadikban 1591 képességpont volt. Érdemes megjegyezni, hogy ilyen családiháttér-indexszel rendelkező iskolákban a nyolcadikosok angolból még az országos átlagot sem érték el, hiszen mintegy 1350-1400 képességpontot szereztek.
A kompetenciamérésekkel részletesen az alábbi cikkünkben foglalkoztunk: