Új nemzeti alaptantervre, a tanulói terhek csökkentésére, a pedagógus-továbbképzési rendszer átalakítására tett javaslatot Palkovics László oktatási államtitkár a kormánynak - mondta Lázár János miniszter szokásos csütörtöki sajtótájékoztatóján. Beszélt a krétahiány miatti felelősségről is.
Palkovics László ismertette a kormánnyal a Köznevelési kerekasztal eredményeit a kormánnyal, ennek részeként elmondta, hogy az "alapelvek elfogadására lassan sor kerül" - tolmácsolta Lázár János a csütörtöki Kormányinfón. Javaslatot tett az államtitkár a tanulói terhek szeptemberi csökkentésére, ennek részleteiről azonban nem adott tájékoztatást a miniszter.
Palkovics László korábban egyértelművé tette, hogy marad a mindennapos testnevelés, valamint az etika és az erkölcstan órákat is megtartják a tantervben. Ezek alapján a csökkentésnek két lehetséges útja van, ami már felröppent a kormányzati tervek között:
- Az egész napos iskola után a diákok házi feladatait eltörölhetik,
- vagy a tárgycsökkentés a szakgimnáziumokra érthető, ahol a tervek szerint a tanított szakmák alapján kivezethetik a földrajz, a fizika, a biológia és a kémia oktatását.
A pedagógusok továbbképzésének átalakításával kapcsolatban Palkovics László azt javasolta, hogy az egyetemeket helyezzék a középpontba, a költségeket pedig teljes egészében az állam viselje.
Az oktatási államtitkár azt is kérte, hogy a kormány vizsgálja felül a vegyes - állami és önkormányzati - működtetésű intézményi modellt, mert az megbukott - mondta a Miniszterelnökség vezetője.
Lázár János szerint az egész napos iskolára bár nincs szüksége mindenkinek, de a nehézséggel küzdő gyermekeknek fontos, hogy felzárkóztathatóak legyenek.
Kitért arra is a miniszter, hogy tudomásuk szerint a pedagógusok a közeljövőben nem terveznek sztrájkot. Galló Istvánné a héten arról tájékoztatta szerkesztőségünket, hogy ennek legfőbb oka, hogy az "érettségi sérthetetlen", a tanárok nem szeretnék megzavarni a diákjaik felkészülését.
Továbbra is kitartanak amellett, hogy a tankönyvpiac liberalizálására nincs lehetőség, azaz maradnak az állami könyvek.
Lázár János végül megismételte, hogy az intézményfenntartásban a kormány decentralizál, az iskolaigazgatókat pedig megerősíti, ennek részletei azonban egyelőre nem ismertek. Lázár elismerte, hogy a rendszer olyan helyzetet eredményezett, hogy sok iskolában valóban nem volt kréta sem, de azokért a szituációkért abszurd Orbán Viktor miniszterelnököt felelőssé tenni, ahol a fenntartó az önkormányzat.
Utóbbit nehéz értelmezni, ugyanis az oktatási intézmények fenntertói között csak a bölcsödei és óvodai szinten jelentős az önkormányzati fenntartás, ott viszont táblakrétára minimális szükség van.