Ez a cikk több mint egy éve frissült utoljára, ezért lehetséges, hogy a tartalma már elavult. Használd a cikk alján lévő kulcsszavakat vagy a keresőt a frissebb anyagok eléréséhez.

Itt 2015-ös középiskolai rangsor: a száz legjobb gimnázium és szakközépiskola

21

A budapesti Fazekas Mihály Általános Iskola és Gimnázium, az Eötvös József Gimnázium, a Veres Péter Gimnázium, a Szent István Gimnázium és az ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és Gyakorló Gimnázium vezeti a HVG 2015-ös középiskolai rangsorát. Megjelent a HVG kiadványa az ország száz legjobb középiskolájáról.

Az összesített rangsor első helyén ismét a Fazekas-gimnázium áll, amely három - a szövegértést és a matematikai képességeket vizsgáló kompetenciamérés, valamint a matematikaérettségi eredménye alapján összeállított - alrangsorban is az első helyet szerezte meg. A lista második helyezettje a budapesti Eötvös-gimnázium, míg a harmadik helyen hármas holtverseny alakult ki a budapesti Veres Péter Gimnázium, a Szent István Gimnázium és a Radnóti között.

hirdetés
hirdetés

A tíz legjobb középiskola

Rang

Intézmény

1.

Budapesti Fazekas Mihály Általános Iskola és Gimnázium

2.

Budapest V. kerületi Eötvös József Gimnázium

3.

Békásmegyeri Veres Péter Gimnázium (Budapest)

3.

Budapest XIV. kerületi Szent István Gimnázium

3.

ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és Gyakorló Gimnázium (Budapest)

6.

ELTE Trefort Ágoston Gyakorlógimnázium (Budapest)

7.

ELTE Apáczai Csere János Gyakorlógimnázium és Kollégium (Budapest)

8.

Városmajori Gimnázium és Kós Károly Általános Iskola (Budapest)

9.

Lovassy László Gimnázium (Veszprém)

10.

Budapest XXII. kerületi Kempelen Farkas Gimnázium

Bár a top 10-es listára csak a veszprémi Lovassy László Gimnázium került fel, a vidéki intézmények is jól szerepelnek: a következő tízben nyolc vidéki középiskola szerepel, közöttük van nyíregyházi, pannonhalmi, győri, szombathelyi, debreceni, zalaegerszegi és budaörsi is. Az öt legjobb vidéki gimnázium listáját itt találjátok. Az alapítványi intézmények rangsorát pedig itt nézhetitek meg. A szakközépiskolai rangsort itt nézhetitek meg.

Milyen szempontok alapján állt össze a rangsor?

A rangsoroláshoz a diákok 2013-as tanulmányi és felvételi eredményeit, a különböző versenyeken elért helyezéseket és egyéb adatokat használtak. Az összesített rangsort például hét - az országos kompetenciamérésen matematikából és szövegértésből elért eredmények, a 2013-as májusi-júniusi érettségi időszakban a négy kötelező tárgyból elért vizsgaeredmények, valamint az egyetemisták és főiskolások által leginkább kedvelt karokra bejutott diákok száma alapján készített - részrangsor felhasználásával állították össze.

Az összesített rangsor mellett a kiadvány közli a szakközépiskolák, az egyházi, az alapítványi, a két tanítási nyelvű, a köznevelési típusú sportiskolák és a gyakorlóiskolák rangsorát is, valamint a diákolimpiai eredmények, illetve a biológia-, fizika-, kémia- és informatika-OKTV-n szerzett helyezések alapján összeállított intézményi listát. "A pedagógiai szakemberek körében népszerű az iskola hozzáadott értékének számítása, amely az intézmény pedagógiai színvonalát mutatja. A rangsornak ez nem része ugyan, de az első 30 helyezett esetében megmutatjuk, hogy ezzel a számítással az iskola mennyire járul hozzá a diákok képességeinek kibontakoztatásához" - olvasható a kiadványban.

Mivel a tanulmányi és a felvételi adatok nem mindent árulnak el a középiskolákról, ezért a HVG az idén is bemutatja a rangsor első száz iskolájának szolgáltatásait, tanulmányi, sport- és egyéb sikereit egy-egy írásban.

A HVG – a felsőoktatási rangsorokat tartalmazó Diploma-kiadványok mellett – ismét elkészítette a legjobb középiskolák listáját. A rangsorok mellett számos interjút, cikket találtok a középiskolai oktatásról, a középfokú felvételiről, sőt a felvételi eljárás menetrendjét is megnézhetitek. A HVG középiskolai rangsorát keressétek az újságárusoknál, vagy rendeljétek meg itt.

Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is, és nem fogsz lemaradni a fontos hírekről!

(x)

Jó szélben a SZIE hajója

A Szent István Egyetem hajója jó szelet kapott a magyar felsőoktatás regattájában, értékelte az elmúlt tanévet dr. Tőzsér János rektor.  Tovább »

Hozzászólások (21) , melyek közül a legfrissebbek:

Szabó Ilona

"Hohhhó"! Nekem meg az én gimim az első!...a pápai Petőfi Sándor!...Azááám! Más szempontok miatt!... Ugyanis minden viszonyítás kérdése is!...Bizaaa!...

Szabó Ilona

"Hohhhó"! Nekem meg az én gimim az első!...a pápai Petőfi Sándor!...Azááám! Más szempontok miatt!... Ugyanis minden viszonyítás kérdése is!...Bizaaa!...

forumozo

Nagy Zoltán: köszönöm a linkeket, tökéletesen igazol engem, bár ez egy tavalyi lehet, mert az iskolák közti rangsorban tavaly volt ott a suli, amit mellé írtak. Azért ha valaki meg tudja osztani, akkor az ideiről is szívesen látnék egy ilyen listát (1-10-nek a hozzáadott szerinti helyezése).

Nagy Zoltán

Aztán az iskolán belül még nem mindegy ,hogy kik a tanáraid !

Nagy Zoltán

Kedves Fekszi Fruzsi !

A "szőlő savanyúságát" nem érzem . A "Fazekas" a hozzáadott érték listán is az élen van . Ami megtekinthető az OH honlapján ill .http://www.akg.hu/a-pedagogiai-hozzaadott-ertek-szerinti-iskolarangsor-az-akg-a-harmadik-budapesti-gimnazium/ és http://www.tani-tani.info/meg_egy_rangsor

forumozo

Bocsánat, ha nem volt egyértelmű, bár a cikkben benne van: a hozzáadott értéket tekintve (azaz mennyire a bekerülés szűrője ami ezt okozza, és mennyire a képzés maga). Bár nem tudom, hogy azt hogyan mérik, de az is egy aggregált eredmény, és szerintem többet mond az iskoláról. Zsenikből jó eredményt elérni egy dolog, de mondjuk kicsit kevésbé szűrt társaságból alig lemaradással végezni az már teljesítmény.

Fekszi Fruzsi

@forumozo milyen más besorolásra lennél kiváncsi? Kitűnő érettségik? Legmagasabb felvételi átlagpontszámok? OKTV eredmények? Kötve hiszem, hogy az (itt) első 5-10 gimnázium helye olyan sokat változna (pl. kizárt, hogy ezen listák bármelyikében is a Fazekas elveszítené a vezető helyét, vagy azt, hogy a Szent István, a Radnóti, vagy az Apáczai annyival lejjebb csúszna).

@Fekete János látom a szövegértés nem megy... Én csak arra akartam kilyukadni, hogy NEM CSAK a diákok teljesítményén múlik az, hogy jónak számít-e egy iskola, vagy sem. Az meg, hogy a vidéki gimnáziumoknak nem megy olyan jól, sajnos nem tud meglepni, de hát tapasztalatom alapján sok vidéki ember a családja mentalitását követve nem akar továbbtanulni (tisztelet a kivételnek), viszont kérdem én, minek tartsanak fenn több "jó tanári karral rendelkező" iskolát kisvárosokban, ahol ha a tanulók 2-3%-a akar tanulni akkor már sokat mondok?

forumozo

Nem értem, a cikkben miért nincs benne a dobogós gimnáziumok "másik" rangsorú helyezése (hozzáadott érték). Talán nagy lenne a bukta? Engem nagyon érdekelne, ha valakinek megvan a kiadvány, beírhatná legyen szíves.
Erős a gyanúm, hogy nem lenne szép az adatsor... ismerős gyereke az egyik 3. helyezett suliba jár, és az angol tanár miatt magánórákat kell fizetnie, mert az ötödikes gyerekeket elkezdték kilencedikes könyvből tanítani, a gyakorlatilag kezdőkkel nekivágott a könyv szerinti "elmúlt 4-5 év nyelvtanulására épülő" ismétlésekkel, elmarad a nyelvtan rendszerezése, megértés irányú feldolgozása, az oktatása a sokszori szajkózásban merül ki. Ráadásul a fegyelmezésre is csak a teljesíthetetlent súroló feladatokra kiosztott egyeseket ismeri a tanár. Érthetetlen, hogy miért lehet ilyen "pedagógus" egy magára adó suliban, ezért azóta nem gondolkodom a sajátjaimnak oda felvételizésben, pedig földrajzilag eléggé adná magát.

Anna117

Én úgy tapasztaltam, hogy a "versenyistállónak" titulált iskolák, nagyon komoly szóbeli szaktárgyi ( mivel általában emelt szintű osztályokkal dolgoznak) felvételit tartanak, figyelik a központi felvételi pontszámait, s egy határ alatt inkább nem töltik fel az osztálylétszámot, mint egy általuk meghatározott szintnél gyengébb eredményű tanulót felvegyenek. Szülőként az első beszélgetésben egy ilyen iskola titkárával úgy zajlott,hogy rögtön megmondták a határpontszámot, amely alatt esély sincs bekerülni. Az általános iskolában pedig, ahova járt a fiam, ezt az álompontszámot, csak nagyon kevesen érték el. Ők ide is kerültek, a versenyistállóba. Nem vonom kétségbe a tanárok képességeit, tehetségét, tudását, hozzáállását ( bárcsak mindenhol ilyenek lennének). Azonban a tanulók is válogatottan nagyon jók! Valóban nem készültek semmit a kompetenciamérésre, ebben a versenyistállóban sem, de túl könnyűnek is találták a fiatalok, szinte kinevették.
Szóval a versenyistállók szerintem a tehetséges gyerekeknek és tehetséges pedagógusoknak egyaránt köszönhetik a szép eredményt. Egyébként furcsa, hogy pont a tanulók akarják elhitetni, hogy ők nem jó képességűek, csak a tanáraik a nagyon jók. Ez miért van?

egyszerű gyerek

Kedves hozzászólók!
Immár pár éve ezen "versenyistállónak" titulált iskolák egyikébe járok, ezért kicsit más szemszögből látom a dolgokat.
1. A tanárok minősége alapjaiban határozza meg az iskola eredményeit. Hiába van egy tehetséges diák, nem megfelelő pedagógiával nem lehet hatékony és eredményes munkára bírni. A tanár az a nevelő, aki elvileg azért felel, hogy a gyerekek érdeklődőek és nyitottak legyenek az aktuális tantárgyra. (Erről lehetne évekig vitatkozni, hogy mi az oka amiért ez ma nem mindig van, így de ebbe most szerintem nem érdemes belemenni.) Ezekben az iskolákban a legjobb tanárok kerülhetnek csak a gyerekek közelébe, még a testnevelőket is nagyon megválogatják!
2. Nem csak a legjobb képességű diákok kerülhetnek be a menő gimnáziumokba, én sem vagyok egy csodagyerek, ahogy nagyon sok más osztálytársam sem, mégsem buktunk ki még, és mindent megteszünk, hogy felvegyük a versenyt a nálunk jobbakkal. Mert ezeken a helyeken, ha hiszik, ha nem sikk tanulni. Gáz ha valaki karót ír. És ez a motiváló erő lesz az, ami hajtja előre ezeket a gimnáziumokat.
3. Az ELTE gyakorlók igenis mindig a toppon voltak, az elmúlt 20 is, ám az itt megjelenő sorrend nem igazán helytálló. A Fazekas természetesen vezeti a sort, hiszen diákjaik több matekversenyt nyernek meg, mint amennyin pár másik iskola egyáltalán elindul az első 10-ből. A következő természetesen a Radnóti mint mindig, de az elmúlt évek tapasztalati azt mondják (és erről tanárokat is meg lehet kérdezni), hogy a következő helyes sorrend Apáczai és utána a Trefort. Ezt az egyetemi felvételi pontszámok, illetve a kitűnő érettségik száma is mutatja.
3. Nem akarom egyetlen másik iskolát sem leminősíteni, akik bekerültek az első tízbe, de számomra nehezen elképzelhető, hogy azok az iskolák amelyek az elmúlt 4-5 évben az első 10 közelében sem voltak, hogy lettek most erős tagok. Ráadásul az előző években a vallási iskolák (pl.: Piarista gimik vagy a Pannonhalmi Bencés gimnázium) is szerepeltek az első tízben. Ezen iskolák oktatási keménysége szinte már hírhedté vált a diákok köreiben, és tanulmányi versenyek is szinte elképzelhetetlenek a részvételük nélkül. Ezért nem értem én sem a listáról való hiányzásukat.
Másrészt annyi kommentem lenne a kompetencia mérés adataihoz, hogy míg sok iskolában akár hónapokat is készülnek rá, nekünk csak megemlítették, hogy ja amúgy az is lesz, csak üljünk be és csinálgassuk meg. Az egyetlen ami bennünket érdekelt, hogy végre egy nap csak 4 óránk lesz, nem pedig 7. Azt hogy miért van hét szintén mindenki tudja, jó rendeleteket sikerült hozni a közoktatásba... És ezeket már a gyerekek középiskolában is látják. Nem csak én, hanem az egész iskola!
Köszönöm, hogy idáig elolvastad, kíváncsian várom a hozzászólásodat.

Jáky Ildikó

Nekem csak egy problémám van a listával, de az minden évben és szerintem ez elég komoly probléma, mert így félrevezetők az infok a sulikról: hol vannak a híresen jó egyházi iskolák? Azt nekem senki ne mondja, hogy nincs a topon soha egyetlen egy sem!

Fekete János

@Fekszi Fruzsi: marpedig azert jok mert jo diakokkal dolgoznak es jok a tanarok is.
Budapest 2,5 millios vonzaskorzetebol sokkal jobban elerhetoek ezek a hires iskolak, mint barmely mas hasonlo nepesseget lefedo vidékén Magyarorszagnak, egy egy kozponti gimnazium. Ezert aki megteheti oda gravital, ugy a pedagusok, mint a diakok.

De nem kell statisztikusnak lenni, hogy belassuk: n.k.k nem fordulhatna elo az, hogy 2,5 millio emberre 9, 7,5 milliora pedig 1 gimnazium jut a top10-ben ...

Ritter Attila

Aki kíváncsi, az már mátol eklérheti a kiadványt az újságárusoknál.

nagytibi

KEdves Lendvay Zoltán!
Szolnokról a Verseghy tavaly a 17. volt, a Varga pedig a 49.

Fekszi Fruzsi

Kedves Nagy Zoltán! Nem ismerem az általad említett gimnáziumokat, melyek szerinted jobb helyet érdemelnének, így azt sem tudom megítélni, jogos-e amit velük kapcsolatban írtál. Azonban azt tudom, hogy az "úgynevezett menő gimnáziumok", többek között a Fazekas is joggal került be az első 10-be, és - saját tapasztalatom alapján - nem csak a diákok kiemelkedő tehetsége és kiváló képessége az, ami miatt az első helyet kapta, hanem azért is, mert elég sok jó tanár (akik a szakmában elismertek, tankönyveket írnak, doktori végzettséggel rendelkeznek,vizsgáztatnak - gondolok itt pl a nyelvvizsgára, vagy más tanárok vizsgáztatására - stb.) tanít nálunk... könnyű mondani, hogy "persze csak azért jók mert jó alapanyaggal könnyű dolgozni..." :) csak nem savanyú a szőlő? :D

csigusz1

Kedves Bébé, érdemes lenne végignézned az elmúlt 20 év adatait. Ezek a gimik szoktak benne lenni:)

ppask

hát barátom akkor te az elmúlt 20 évben feltehetőleg egy barlangban éltél ;)

Nagy Zoltán

"A statisztika olyan mint a női bikini" mondta mindig a töri tanárunk . A HVG ravaszul a hozzáadott érték méréseket kifelejti ,az előző években is volt olyan gimnázium ami ezen mérések alapján az első 4. között volt ,de a szerint éppen befért a százba ...ill. olyan mint a sümegi gimnázium aki épp bent volt a 200-ban , ott ezeket is figyelembe véve 5 helyezett lett . A jó ha a 2 közel van egymáshoz(bár a hozzáadott értékesben ezek is benne vannak !) ,mert ott akkor nem azt mérik ,hogy eleve a tehetségesen bejutott diákok komoly szakmai hozzáadott érték nélkül mit produkáltak. Lsd. pl. győri Révai 9. és másikban 13. helye . Ezt már több oktatás szakértő is lenyilatkozta és érdemes inkább Oktatási Hivatal ez irányú statisztikáit böngészni. Valószínű ,hogy a HVG a -középosztály béli-olvasó közönségét, ezzel nem akarja sokkolni . Hisz kiderülne ,hogy az ügynevezett menő gimnáziumok nem nyújtanak annyit ,csak a legjobb képességű gyerekek kerülnek be a "hírnév" miatt.

Bébé

Ezek a gimnáziumok mikor voltak az első tízben?... Az elmúlt húsz évben biztosan nem.

Lendvay Zoltán

hiányolom a Szolnoki Varga és Verseghy gimnáziumokat a felsorolásból. Mi történt az évek során vajon ?

Új hozzászólás



hirdetés

Idén érettségizel?

Iratkozz fel ÉRETTSÉGI-FELVÉTELI HÍRLEVELÜNKRE!

Iratkozz fel e-mail címeddel

vagy

Csatlakozz Facebookkal:

Szeretnék az eduline.hu-tól kereskedelmi célú tájékoztatókat kapni.

Már feliratkoztam »
Bezárás

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X