Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Nagyrészt az anyákra hárul az iskolával kapcsolatos valamennyi feladat: az iskolakeresés, az iskolaszerek megvásárlása, a tanulás, a különórák és a gyerekek iskolába kísérése is - derül ki egy felmérésből.
A Merlin - the lifestyle communication agency elemzése online kérdőíves felméréssel, két szakértő bevonásával, valamint négy kutatóintézet adatainak felhasználásával készült. A megfelelő iskola keresése 24,8 százalék szerint "kizárólag az anya", 24 százalék szerint "jellemzően az anya" feladata, a válaszadók mindössze 1,6 százaléka véli úgy, hogy ez "jellemzően", vagy "kizárólag az apa" dolga lenne.
A tanszerek és iskolaszerek megvásárlása a válaszadók 65 százalékánál a nőkre hárul, 32 százalék szerint mindkét szülő megteszi, önállóan az apák 1,6 százaléka. A megkérdezettek 48 százaléka szerint tanévzárón és egyéb iskolai rendezvényeken főként a nők vesznek részt, mindkét szülőre a megkérdezettek 43,2 százaléka esetében. A szülői értekezleten - 73 százalék szerint - az édesanyák, közel 21 százalék szerint a két szülő együtt vesz részt, míg egyedül az apák 3,2 százaléka jelenik meg.
Reggel a gyerekeket a nők viszik iskolába a válaszadók 44 százalékánál, 28 százalék szerint a két szülő egyformán részt vállal, 13,6 százalék szerint jellemzően az apa vállalja a feladatot. A tanítás végén az anyák mennek - 54 százalék - a gyerekért, a két szülő egyformán 23,2 százalékban, jellemzően az apa 6,4 százalékban. A különórák szervezését az anyák 62 százaléka végzi, kizárólagosan az apák 2,4 százaléka. A felmérésben részt vevő nők 66 százaléka a leckék kikérdezését is beilleszti napirendjébe.
Mindezek ellenére a válaszadó férfiak 41,66 százaléka úgy véli, közepesen vesz részt az iskolával kapcsolatos feladatok ellátásában, amivel jellemzően (54,16 százalékban) elégedettek is. A megkérdezett nők csaknem 90 százaléka gondolja úgy, hogy "nagy" és "nagyon nagy" mértékben az anyákra hárulnak az iskolával kapcsolatos tevékenységek. A férfiak és nők közel 65 százaléka szerint az anyának "nagy" és "nagyon nagy" mértékben részt kell vennie az iskolai teendőkben. A megkérdezettek felénél ezekben a tevékenységekben egyáltalán nem segít a nagyszülő, 43 százalék szerint nem is feladata.
Farkas Luca klinikai szakpszichológus, a Vadaskert Alapítvány családterápiás szakértője úgy véli, hogy a teljesítménnyel kapcsolatos követelményeket inkább a szülők képviselik, és szerinte ez így is van rendjén. Péley Bernadette, a PTE BTK Pszichológiai Intézet kutatója úgy látja, hogy már több generációra visszamenőleg kicsi a közvetlen, napi szintű nagyszülői szerepvállalás, nemcsak az iskolával kapcsolatos feladatok, hanem a teljes gyereknevelés terén is.