A bolygómozgástól a marketing pályáig
Érdekes és tanulságos karriereket bemutató interjú-sorozatunkban ezúttal egy vezető beosztású marketingszakembert ismerhettek meg, akinek a pályája - akárcsak a bolygóké – érdekes hurkokat vetett, amíg a csillagászattól a tanári pályán át megérkezett az informatikai marketing területére. Szabó Tamás, a Toshiba magyarországi marketingvezetője esténként még ma is az eget figyeli, de nappalait egészen más dolgok töltik ki.
Mi szerettél volna lenni gyerekkorodban?
Csillagász.
Mi a pontos végzettséged és mikor végeztél?
1992-ben, matematika-fizika-számítástechnika szakos tanárként végeztem.
Mi a jelenlegi munkaköröd? Mivel foglalkozol nap mint nap?
A Toshiba Europe GmbH notebook üzletága kelet-közép-európai divíziójának magyarországi marketing vezetője. Leginkább projektek koordinálásával, azok felépítésével és megvalósításával foglalkozom.
Hogyan kerültél a Toshiba-hoz?
A korábbi munkahelyem, egy nagykereskedő cég, kapcsolatban állt a Toshibával évek óta. Már régebben is célom volt egy gyártónál dolgozni, mert itt valósíthatom meg az ötleteimet igazán.
Miért váltottál a tanári pályáról?
Már főiskola alatt is kapcsolatban voltam azzal a céggel, ahol később dolgoztam, külsősként mindenféle munkát végeztem nekik. Sajnos, a tanári szakmát már akkor sem fizették meg túl jól, ezért kénytelen voltam váltani, de a pedagógusi pálya megmaradt, mint egy vágy. Azt szoktam mondani, ha egyszer nagyon sok pénzem lesz, és megtehetem, hogy fizetés nélkül elmenjek tanítani, mindenképpen meg fogom tenni.
Miért döntöttél a marketinges pálya mellett?
A korábbi munkahelyeim egyikén bíztak meg ezzel a feladattal, kihívást jelentett, és volt ezzel kapcsolatos tapasztalatom is.
Mitől jó egy marketinges, mik a jó marketinges ismérvei?
Kreativitás, kitartás, precizitás, komplex dolgok menedzselése és alapvetően a komplex gondolkodás. Manapság minimum egy nyelvtudás (leginkább az angol, de az orosz is tör előre) tárgyalóképes ismerete. Rugalmasság, kiváló problémamegoldó képesség. Az érdekek, célok megfelelő felismerése, és az azok irányába történő kitartó „menetelés”.
Van-e olyan rejtett „buktatója” ennek a szakmának, amire felhívnád az
erre a pályára készülők figyelmét?
Leginkább az, hogy nagyon szép, amiket az ember az iskolában megtanul, de a tapasztalatoknak, a kreativitásnak kiemelkedő szerepe van. Ezért törekedjenek arra, hogy valódi szituációkban, valódi projektekben vegyenek részt, figyeljenek a részletekre, gondolják végig, vagy kérdezzék meg a felettestől/oktatótól/gyakorlatvezetőktől, hogy az egyes részfeladatokra miért, miért éppen akkor és miért éppen úgy van szükség, és milyen alternatívák vannak azok megoldására, és miért éppen azt a módszert használták az adott esetben. Ne szégyenlősködjenek, passzív megfigyeléssel nem jutnak sokra.
Mi vitt tanári pályára?
Kezdettől fogva, már általános iskolában elég jó voltam matekból, egészen egyértelmű volt, hogy matektagozatos osztályba jelentkezzek, fel is vettek. Akkoriban ez nagy szó volt, mert csak a speciális tagozatokra kellett felvételizni. A pesti Berzsenyi Dániel Gimnázium sokat adott nekem, nem csak szakmailag, hanem emberileg is. Rengeteg kiváló pedagógussal találkoztam, így a tanári pálya elég egyértelmű volt.
Mennyire volt nehéz álláshoz jutnod, miután kijöttél az egyetemről?
Ez nem most történt. Tanárként kezdtem dolgozni, és már negyedéves koromban szerződéssel dolgoztam egy iskolában. A számítástechnika szak kapcsán több egykori csoporttársam helyezkedett el ilyen cégeknél, és később elfogadtam az egyik ajánlatát.
Hol szerezted az igán jó tapasztalatokat, az iskolában, vagy az életben?
Az iskolában az alapvető mentalitást, a gondolkodásmódot tanultam meg, tapasztalataimat egyértelműen az életben szereztem.
Kell-e a marketingesnek matematika, fizika? Tudod-e hasznosítani ezen tanulmányaidat mondjuk a mindennapi munkavégzésben?
Matematika közvetlenül szükséges, hiszen egy kampány tervezésénél fontosak a megfelelő számítások. A fizika közvetlenül nem kerül elő, sajnos, a számítástechnika adott, hiszen notebookokkal foglalkozom. :)
A rendszerező, logikus gondolkodás, az a képesség, hogy az ember lássa egy adott dolog következményeit pedig szintén kiemelkedően fontos dolog.
Mennyiben más az ma, amit anno tanultál számítástechnikából? Tudsz-e valamit is abból alkalmazni?
Azóta sokat fejlődött az informatika, de az alapelvek nem változtak. A tervezés egy projekt kialakítása során ugyanúgy előjön, mintha egy szoftvert írnék.
Mi az álommunkahely számodra?
Tökéletes munkahely a világon nincs. Azt kell mérlegelni, hogy az, amit a cég ad (önmagad megvalósításának lehetősége, az életcéljaid megvalósíthatósága, a jó munkakörnyezet, stb.) kompenzálják-e azokat a biztosan felmerülő kellemetlenségeket, amik a munkavégzéssel járnak. Tapasztalatokat kell szerezni, de a stabil, megbízható munkahely, még ha az kompromisszumokkal is jár, sokkal többet ér, mint hogy néhány meglévő probléma miatt az ember folyton ugráljon.
Fontos-e a munkád során a japán kultúra ismerete?
A cég egyik európai központjában dolgozom, a japán kultúra csak „szűrve” érkezik meg hozzánk, ugyanakkor a cég alapvető elveit, a hosszú távú gondolkodást, a stabil kapcsolatokat, a konzervatív, de innovatív cégkultúrát mindenképpen érezzük mindannyian.
A külföldi munkatapasztalat sok előnnyel jár ebben a szakmában?
Nem feltétlenül kell külföldön dolgozni, inkább, ahogy esetemben is, a nemzetközi kapcsolatok megléte, a multikulturális környezetben való otthonos viselkedés nagyon fontos. Ha megengeded, elmondok egy példát. Mi az ún. „fejlődő piacokhoz” tartozunk. Volt egy évadnyitó összejövetelünk tavaly ősszel. Ezen a rendezvényen olyan 30 országból voltak emberek, és mindannyian a kollégáim. Mindenkivel együtt kell dolgozni, tanulni egymás hibáiból, megvalósítani a másik jó ötleteit. Érdekes kihívás ez úgy, hogy ezek az emberek akár 10 órányi repülőútra vannak tőled…
Mennyi kihívással kell/ett megküzdened?
Minden munka kihívásokkal jár, ez egy multinál sincs másképp.
Mennyire nevezhető ülőmunkának, amit végzel?
Ez nagyrészt ülőmunka, de rohangálni is kell.
Milyen szakmai előrelépésre van lehetőséged?
Miután Magyarországon képviseletünk összesen három főből áll, és a Toshiba széles palettájából egyelőre csak egy részt képviselünk, a fejlődés lehetősége mind személyem, mind a cég részéről egyértelműen adott.
Szükséges-e a folyamatos továbbképzés, és ezt hogyan oldod meg?
A cég rendszeresen végez belső tanfolyamokat, képzéseket, megbeszéléseket, tréningeket. Ezeken veszek részt. Természetesen figyelem a piaci trendeket, és igyekszem ezeknek utánajárni.
Mit vársz az elkövetkezendő 10 évben?
Többféle dolgot várok:
- Azt várom, hogy a piac megfelelő ütemben fejlődjön, az emberekben még jobban tudatosuljon, hogy egy termék vásárlásakor nem csak a „vashoz” jutnak hozzá, hanem fontos legyen számukra az is, hogy milyen körülmények között jutnak a termékhez, hogy egyre többet jelentsen az ár mellett a kiváló minőség, a hozzáadott, magas szintű szolgáltatások.
- Azt várom továbbá, hogy a Toshiba márkanév még több ember számára a kiváló termék szinonimája legyen.
- Azt várom továbbá, hogy a vásárlók az adott feladat megoldására alkalmas megoldásokhoz juthassanak hozzá, amikor notebookot (vagy bármilyen más Toshiba-terméket) vásárolnak. Ehhez sok fejlődésre, tanulásra van szükség.
Személyesen pedig azt várom, hogy elmondhassam, én is részt vehetek egy olyan „akcióban”, ami mindezek megvalósulásához vezet.
Az, hogy végül nem lettél csillagász, hogy érint?
Tiszta éjjeleken nézem az eget, vágyakozom a csillagok után, arra gondolok, mi történhet arrafelé épp most. Végiggondolom azt is, hogy tulajdonképpen a több ezer vagy több millió éves múltat látom, hiszen ennyi ideig is tarthat, mire a csillagok fénye ideér. Így a csillagászat megmaradt egy szép emléknek, nosztalgiának.