A tanárok alábecsülik a feketék tudományos képességeit, míg a kínai gyerekek a humán tárgyakban nem kapnak elég teret.
Újfajta rasszizmus kezd kialakulni az iskolákban – állítja Heidi Safia Mirza akadémikus. A brit Nevelésügyi Intézet szakembere arra figyelmezteti a tanárokat és nevelőket, hogy a megkülönböztetés során teljesen akaratlanul háttérbe szorítják a fekete tanulókat, mert alábecsülik tudományos képességeiket. Ezzel párhuzamosan pedig a kínai gyerekeket – akik az érettségihez hasonló GCSE vizsgán köztudottan felülmúlják teljesítményükben az összes többi etnikai csoport tinédzsereit – elbátortalanítják a művészetektől és a bölcsészettől, mert azt feltételezik róluk, hogy csupán a matematikában és a hozzá kapcsolódó tárgyakban tudnak jól teljesíteni.
Mirza professzor szerint hibás az a megközelítés, miszerint a diákokat bekategorizálják csupán a vélt képességeik szerint. Ennek eredménye ugyanis egy újfajta „kulturális rasszizmus”, mely a hátsó ajtón surran be a tantermekbe – írja a The Times.
A témával kapcsolatban Steve Strand, a Warwick Egyetem kutatója leszögezte, hogy a fehér gyerekek lényegesen valószínűsíthetőbben neveznek a legmagasabb fokú matematikai és tudományos vizsgákra 14 éves korukban, mint fekete osztálytársaik.