szerző:
Eduline
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Pályakezdő, huszonöt év tapasztalattal és határozott elképzelésekkel? Egy kicsit túloztunk, de mindenki találkozott már hasonló álláshirdetéssel. A felsőoktatás ma már nem csak a kreditekről és a vizsgákról szól, hanem sokkal inkább a tapasztalatszerzésről. Egyetemistákkal beszélgettünk az énmárkaépítésről.

Ha elmegyek az egyetemről, akkor már most tudom, hogy egy sokszínű tükröt tudok majd mutatni a munkában is magamról

– összegezte tapasztalatait Tancsa Melitta, a Budapesti Metropolitan Egyetem kommunikáció és médiatudomány szakos nagykövete, egyben alapszakos hallgatója a selfbrandingről és az énmárkáról.

Az “énmárka” összetett szakmai fogalom – benne van a szakmai tapasztalaton át, az online jelenlét és a kapcsolatrendszerünk is. Ezzel a kifejezéssel azonban nem csak a munkában lehet találkozni, hanem már az egyetemen is.

Arról már korábban írtunk, mi is az a portfólió alapú oktatás. Ez lényegében nem takar mást, minthogy az egyetemi évek alatt a hallgatók és az oktatók külön figyelmet fordítanak arra, hogy a tanulmányi előmenetel mellet gondosan dokumentáljanak minden megszerzett tudást, tapasztalatot és eredményt. De mégis hogyan néz ki mindez a gyakorlatban? A Budapesti Metropolitan Egyetem három hallgatójával beszélgettünk az egyetemi évek alatt elindított márkaépítésről.

“Nálunk igazából úgy kezdődik, hogy az első félévben van egy start my brand nevű tréningünk, ahol megtanuljuk, hogy hogyan kell majd az egyetemi éveinkben felépítenünk a saját brandünket” - meséli Melitta. “Itt például megtudjuk, milyen tempóban haladjunk a brandépítésben. Az egyetem alatt később is vannak hasonló tréningek, amiket teljesíteni kell ahhoz, hogy záróvizsgára mehessünk, de a legtöbb fakultatív - itt mi döntjük el, hogy melyik téma érint bennünket, vagy miről szeretnénk többet megtudni - persze ezekért is járnak a kreditek.”

Tancsa Melitta

A selfbranding az énmárkaépítés nálunk. Rengeteg képzés és előadás van, hogy már az egyetem alatt a saját portfóliónkat tudjuk fejleszteni, és el is tudjuk adni magunkat, ha kell

– teszi hozzá Kelemen Dorottya az egyetem tervezőgrafika mesterszakos hallgatója.

“A brandépítés folyamatában az a legfontosabb, hogy minden kézzelfogható tudást beleépíthetünk a mybrandünkbe, ami a végén egy önéletrajz, portfólió lesz, csak sokkal kreatívabb formában. Akár konkrét programokat tanulunk meg használni, akár egyéb gyakorlati tudásra teszünk szert, beleépíthetjük és az egyetem végén prezentálhatjuk, sőt ebbe az az eredmény is belekerülhet, amit konkrét projektekben értünk el” - összegezi Melitta.

A hallgatóknak az órákon is sok projektfeladatuk van, ezeket is fel tudják használni a saját brandépítésben - mesélték. Ez azért is fontos, mert majd a záróvizsgán prezentálniuk kell, mi lett az egyetemi évek alatt a brandjük és be kell mutatniuk azt, hogy milyen úton indultak el, és milyen úton mennek majd tovább az egyetem után. Mivel a METU-n például nem jellemzőek a 200 fős előadások, a kisebb csoportokban sokkal inkább a projektekre tudnak fókuszálni a tanárok az egyes órákon, előadásokon.

Persze ez támogatás nélkül nem menne

“A tanárok is teljesen partnerek ebben az egész folyamatban. Órán is a saját tapasztalataikat mesélik el, és ha van kérdésünk, bármikor segítenek. Mivel nálunk az egyetemen nem hagyományos tanár-diák kapcsolat van, hanem partnerként kezelnek bennünket - nagyon sokat tudnak nekünk segíteni. Ezen felül, ha például az órák alatt szakmai kapcsolat alakul ki oktató és hallgató között, akkor később munkakapcsolat is lehet belőle” - meséli Melitta.

Honnan hova?

Mivel minden hallgatónak más kerül majd a portfóliójába a záróvizsgáig, szinte összehasonlíthatatlanok az eredmények, viszont a tudatosság már a diplomaszerzés előtt is látszik:

“Én az építőművész szakon tanulok - mondja Kapui Kevin, a METU mesterszakos hallgatója - nálunk ez abban jelenik meg, hogy minden évben országos vagy nemzetközi projektekben veszünk rész. Tavaly például az Alföldi utcai átmeneti szálló rekonstrukciójára kiírt pályázaton indultunk. Mivel ezek éles, megvalósuló projektek, már úgy tréningelnek minket, hogy beleláthassunk abba, hogyan működik ez a gyakorlatban.

Kapui Kevin

“Ezek az eredmények pedig később belekerülhetnek a szakmai önéletrajzunkba, aminek az egyetem falain kívül később a munkaerőpiaci versenyben is nagy szerepe lesz. Az, hogy volt már ilyen tapasztalatunk, önmagában nagy előnyt jelent. Igazából azt is mondhatjuk, hogy már az egyetemen elkezdjük a későbbi szakmai karrierünket építeni.”

“Nekem nagyon sokat segített, hogy megtanították, hogyan kell eladnod magad és a munkáidat” - emeli ki Dorottya. “Olyan szakmai tudást kapunk az elméleti dologok mellett, hogy nem az van, hogy felhív az ügyfél és nem tudom, miről van szó. Mivel konkrét alkotásokon keresztül, gyakorlatban megtörténik a tervezés, a termék prezentálása, akkor nem okoz már kihívást élesben sem, hiszen megvan már az a tudásunk, amivel egyből tudjuk kezelni ezeket a helyzeteket.”

Kelemen Dorottya

"Egy személyes példa: én most képgrafikán vagyok és ott elég sok könyvet készítünk, ami a tervezéstől, az illusztráláson át a kötést is magába foglalja. Nemrég volt egy olyan megrendelésem, amiben egy karácsonyi ajándékot szerettek volna elkészíttetni, de nem tudták, hogy milyen kötés legyen és hogyan kéne megvalósítani a terveket. Viszont mivel nekem volt olyan órám, ahol ezeket tanultuk, kapásból tudtam mondani az ügyfélnek, hogy legyen ragasztott kötés, keménytáblás, milyen papírra nyomtassuk, milyen színek legyenek benne."

Ez jól mutatja, hogy ha ismered magad és megvan a szakmai tudásod, akkor tudod, mit csinálsz.

Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is, és nem fogsz lemaradni a fontos hírekről!