szerző:
Eduline

Az utóbbi két-három év legjobb feladatsorának nevezte az idei középszintű történelemérettségit Miklósi László, a Történelemtanárok Egyletének elnöke.

„Változatos feladatsort kaptak a diákok, nemcsak politikatörténet, hanem gazdasági és kulturális témák is megjelentek a feladatokban. Pozitívum, hogy a képi és a szöveges források elemzésre alkalmasak voltak, nem az történt, mint a korábban nemegyszer, hogy egy-egy kép, csak ürügyet szolgáltatott ahhoz, hogy valamilyen eseményre vagy történelmi szereplőre rákérdezzenek” – mondta Miklósi László, hozzátéve: a visegrádi országok gazdasági teljesítményével kapcsolatos feladat tanulságos volt, nemcsak a diákok, hanem a tanárok számára is: „a rendszerváltást és az azt követő időszakot is tanítani kell, a diagramok, ábrák és táblázatok értelmezését pedig gyakorolni kell a diákokkal”.

A Történelemtanárok Egyletének elnöke szerint az önkormányzatok működésére, felépítésére vonatkozó feladat is azt mutatta, hogy az órákon tanítani kell a jelenlegi parlamenti és önkormányzati struktúrát, „erre szükségük is lesz a végzősöknek, hiszen bármikor dolguk lehet a jegyzőnél vagy a polgármesteri hivatalban”. „Ugyanakkor ezekre a témákra, a képek és ábrák elemzésének gyakorlására gyakran nem jut elég idő, mert a kerettantervi előírások miatt rohannunk kell az anyaggal. A rendszerváltást követő időszakról a tankönyvek is keveset írnak, pedig a rendszerváltás óta több idő telt el, mint amilyen hosszú a Horthy-korszak volt. Ahhoz, hogy ezekre a témákra is maradjon idő, át kell gondolni, mit kapjon kisebb hangsúlyt a történelemoktatásban”  - magyarázta.

A bolsevik diktatúrához kapcsolódó feladatot – a diákok két képet kaptak, az eredeti fotón Lenin és Trockij szerepelt, a második, meghamisított képről kiretusálták Trockijt – kifejezetten jó feladatnak nevezte, „ilyen feladatokkal lehet megtanítani a diákokat a forráskritika fontosságára”.

Miklósi László hozzátette: az írásbeli első részében több olyan feladat volt, ahol könnyen el lehetett csúszni. „A feladatsort gond nélkül meg lehetett oldani kettesre-hármasra, de nem biztos, hogy ötöst könnyen meg lehetett szerezni, nagyon sok apróságra oda kellett figyelni. Lényeges, milyen lesz a javítókulcs, például a holokauszttal kapcsolatos feladatnál a sárga csillag viselését illetően milyen szakkifejezést vártak a feladatsor összeállítói” – mondta.

„Ezek ajándékfeladatok voltak” – mondta az esszéfeladatokról, amelyek megítélése szerint változatosak voltak, ezekre a témákra fel lehetett készülni.

Itt van a középszintű töriérettségi hivatalos megoldása.

Itt van az emelt szintű töriérettségi hivatalos megoldása.

Itt van a középszintű töriérettségi első részének nem hivatalos, szaktanár által kidolgozott megoldása

Itt van a középszintű töriérettségi második részének nem hivatalos, szaktanár által kidolgozott megoldása

Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is, és nem fogsz lemaradni a fontos hírekről!