Tényleg végigstresszelik a tanévet azok a diákok, akik hat- vagy nyolcosztályos gimnáziumba jelentkeznek? Mit tehet a szülő, mit tehet a tanár? Olvasóink véleménye.
Óriási stresszt rak a gyerekekre a hatosztályos gimnáziumba való felvételizés, sokan nem esznek és alig alszanak a vizsga előtt – ahogy arról korábban beszámoltunk, erről meséltek az Abcúgnak szülők, akik szerint sok diák lelkileg is nehezen kezelte az elmúlt hónapokat. Az egyik osztályban még egymást is hergelték a gyerekek: ki melyik előkészítőre jár, ott milyenek a próbafeladatok, ki hány pontot ért el.
“Iszonyú sokat kellett készülni a gyereknek. Az előkészítő tanfolyam heti egyszer három órán keresztül tartott, szeptember óta, ez szerintem sok egy 12 éves gyereknek. Mindez a szokásos iskolai leterheltség mellé, még pluszban” – mondta egy másik anyuka, akinek lánya készül jövő szeptembertől az egyik budapesti gimnáziumba.
A cikkre sok Eduline-olvasó reagált, a kommentekből válogattunk.
Szerintem meg nincs benne semmi nehéz sem. Én a fiammal fogtam az elmúlt 10 év felvételi feladatait, azt egyszer végigbeszéltük, azután "élesben" megírta 2x időre, én kijavítottam, pontoztam, és újra végigbeszéltük a még nehezen ment feladatokat. A tesztje igen jó lett, simán felvették. A stresszoldást is végigbeszéltük. és felállítottunk egy taktikát, hogy milyen sorrendben csinálja majd a feladatokat. Mondjuk talán előny, ha valaki jár sportolni, edzésekre, versenyekre, mert akkor már ismerős neki a vizsgaszituáció.
Egyszerű, akinek sokkot okoz, ne menjen felvételizni!
A szülők elvárása "kicsit" nem reális .....
A matekból brillírozó hatodikosok tényleg rosszul jártak, a nyolcadikosok magyarból valamennyit javítottak, matematikából azonban rontottak a tavalyi eredményekhez képest - többek között ez derül ki az Oktatási Hivatal statisztikáiból. Még mindig a matematika a mumus - többek között ez derül ki a középiskolai központi felvételi átlageredményeiből, amelyet péntek reggel hozott nyilvánosságra az Oktatási Hivatal.
Az egész élet megmérettetések sorozata. Egy egészséges szellemben nevelt gyerek izgul, de nem retteg egy felvételitől. Ha retteg, nem alszik, kiborul, akkor ott más a gond. Szükség van az erősebb, válogatott osztályokra, mert vannak jól terhelhető, kiemelkedő képességű gyerekek, akiknek éppúgy joga képességeik szerinti terhelést kapni, mint a kevésbé terhelhetőknek lassabban, nyugodtabb tempóban haladni. Sajnos a mai gyerekek jó része ahhoz van szokva, hogy soha nem kell elhagynia a komfortzónáját. Tény, hogy nem (csak) az iskolai tananyagot kéri számon a felvételi, de éppen ezzel egy olyan tudást is mér, ami a mai világban elengedhetetlen - a rugalmas gondolkodást.
Nyolcadik után sem jobb!
Az egész család fél évig rágja a körmét és hajtja a gyerekét.
Testileg és lelkileg egyaránt alkalmasabbak a 12-13 éves gyerekek a megmérettetésre, mint a 14-15 évesek.
Ez itt a gond. Nem fél évig kell a gyereket sajtolni, hanem következetesen, évről évre a tanulásra nevelni. Így nem az utolsó percen lesz gond, hanem egészséges lámpalázzal, de problémamentesen fogja venni a fiatal az akadályokat.
Jól összerakott, korrekt feladatsor - így értékelték az Eduline által megkérdezett szaktanárok a nyolcadikosok középiskolai felvételi feladatsorát. Matematikából kaptak ugyan egy-két meglepő példát a diákok, magyarból azonban garantáltan volt olyan feladat, amely elnyerte a tizennégy évesek tetszését. Persze a középiskolai felvételi ettől még igazi stresszfaktor az általános iskolásoknak, akiknek életükben először kell helytállniuk egy vizsgahelyzetben.
"A rendszer úgy rossz, ahogy van" - fogalmazott meg sommás véleményt a középiskolai felvételiről az Eduline-nak a Magyartanárok Egyesületének elnöke, akinek véleményével alighanem oktatáskutatók, gyermekpszichológusok is egyetértenek. De mivel lehetne helyettesíteni a jelenlegi felvételit? Körzetes középiskola vagy sorsolásos rendszer? És vajon rontana-e a helyzeten, ha a kormány az összes középiskolát arra kötelezné, tartson írásbeli felvételit?