Közzétette a 2022-es kompetenciamérés eredményeit az Oktatási Hivatal. Ez volt az első olyan mérés, amelyet digitálisan bonyolítottak le az iskolák. Az értékelő szerint vegyes eredmények születtek: javulás és romlás is egyaránt megfigyelhető, feltételezhetően az átállás és az online oktatás miatt. Most a természettudományi eredményeket mutatjuk meg.
Az országos kompetenciamérés minden évben három teljes évfolyam (6., 8., 10.) tanulóinak szövegértési és matematikai kompetenciáit vizsgálja, de a 2021/2022-es tanévben lényegesen változtatásokat hajtottak végre: egyrészt az országos méréseket a tanulóknak a TehetségKapu online felületen kell teljesíteniük. Másrészt újabb műveltségterületekkel bővült a mérés: a rendszer kiegészült a természettudomány kompetenciaterülettel, a nyelvi mérések értékelése pedig a továbbiakban központilag történik és a tanulói eredményeket a többi területhez hasonlóan képességskálán mutatják be.
A természettudomány eredményei
A 6. és 8. évfolyamos tanulók eredményei: az első országos természettudomány mérés idén történt, ezért idén került kialakításra a képességskála úgy, hogy a mérés 6. évfolyamos tanulóinak országos átlageredményét 1500 pontban, szórását 200 pontban határoztuk meg – olvasható a jelentésből. A 8. évfolyamon tanulók országos átlageredménye 1587 pont lett. A többi tantárgyhoz hasonlóan 8. évfolyamos tanulóknak jelentősen, 87 ponttal magasabb átlageredményt érek el a 6. évfolyamosokénál.
A 10. évfolyamos tanulók átlageredménye 1767 képességpont lett. A 8. és a 10. évfolyam átlageredménye közötti különbségben szerepet játszhat a szakképzésben tanulók mérésben való hiánya, ezért a valós teljesítménynövekedést 10. évfolyamon nem lehet becsülni.
A természettudomány mérés a 6. és 8. évfolyamon teljeskörű volt, 10. évfolyamon viszont csak a köznevelésben tanuló diákok vettek részt a mérésben. Közülük összesen 2295 olyan technikumban vagy szakgimnáziumban tanuló diák, illetve 81 szakképzésben tanuló diák vett részt a mérésben, akik köznevelési törvény hatálya alá tartozó képzésben (például művészeti, pedagógiai vagy közművelődési képzésben) vesznek részt. A mérésben részt vevők körének eltérései miatt a 10. évfolyamos mérés átlageredményeit nem lehet összehasonlítani a 6. és 8. évfolyam átlageredményeivel.
2022-ben először írták meg a tanulók az országos kompetenciamérésben a természettudományi feladatsort, ezt 2633 intézmény 3486 feladatellátási helyén 6., 8. és a 10. évfolyamon összesen 214 524 tanuló töltötte ki.
Az országos jelentés itt, az intézményi és az egyéni eredmények pedig itt érhetők el.