Az őszi iskolakezdésre senki nem volt igazán felkészülve, figyelembe kellett volna venni, hogy a jelenléti oktatás nem minden diáknak jelent fellélegzést – véli a Vadaskert Alapítvány igazgatója.
„Az első iskolahét elképesztő volt, pánikrohammal, szorongásos rohammal érkeztek sorra a gyerekek” – mondta a 444-nek az iskolakezdésről Tárnok Zsanett, a Vadaskert Gyermek- és Ifjúságpszichiátriai Kórház és Szakambulanciát fenntartó Vadaskert Alapítvány igazgatója.
Az intézmény november végén jelezte, hogy rengeteg gyerek érkezik a pszichiátriára. A szakember szerint az őszi iskolakezdésre senki nem volt igazán felkészülve, a visszatérést leginkább azok szenvedték meg, akiknek az online oktatás idején nem volt akkora teljesítményszorongásuk, nem volt szociális szorongás, nem volt bullying.
Úgy gondolja, mindez nem a tanárok hibája, rajtuk ugyanis felülről érkező nyomás volt, hogy „hozzák be” az előző félévet. Az viszont nagy károkat okozott, hogy a gyerekektől elvárták, hogy ennyire hirtelen zökkenjenek vissza, teljesítsenek úgy, mint korábban. Fokozatosságra lett volna szükség, és figyelembe kellett volna venni, hogy a jelenléti oktatás nem minden diáknak fellélegzés, rengetegszer szorongással jár – tette hozzá.
Tárnok Zsanett szerint nagyon kevés iskolában volt tudatos gyászfeldolgozás, pedig egy kiesett év nagyon sokat jelent: ballagások, közösségi események maradtak el, tanulmányi, sportolói terveket kellett átkalibrálni.
A 444-nek azt mondta, hogy a 2019-es őszi időszakhoz képest 40 százalékkal nőtt a kezelést igénylő esetek száma, a szorongásos és depressziós zavarokkal küzdő gyerekek aránya az ötszörösére emelkedett. Kétszer annyian küzdenek kényszeres gondolatokkal és cselekedetekkel, a szakambulancián jelenleg 500 gyerek vár arra, hogy időpontot kapjon.
Szerinte ez nem azért van, mert több lenne a depressziós, szorongó fiatal, mint néhány éve, de a vírushelyzet katalizál, intenzívebben, gyorsabban előjönnek a tünetek, „minden probléma hirtelen akut lesz”.