szerző:
Eduline
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Milyen hatással lesz az iskolásokra a hirtelen változás, hogyan tudnak majd alkalmazkodni? Matavovszky Dominika, iskolapszichológus válaszolt az Eduline kérdéseire és arra, mit gondol a távoktatás hatásairól.

Több fontos kérdés felmerülhet a jelenlegi helyzettel kapcsolatban pélául, milyen (hosszútávú) hatással van a távoktatás azokra a diákokra, akik most így "járnak iskolába".

Az iskolapszichológus szerint, mivel a gyermek lelki egészségének és tanulmányi teljesítményének hátterében is több tényező áll, az otthontanulás előnyei és hátrányai is árnyaltak. Véleménye szerint az biztos, hogy a jelenlegi helyzet minden család pszichés erőforrásait kihívás elé állítja. Új napi rutint kell kialakítani, átalakulnak az életterek, sőt össze is mosódnak. Az új helyzetben tapasztalható vagy várható pozitív és negatív hatások egyéni szinten is eltérhetnek. Számíthatnak például a gyerekek személyiségjellemzői, az iskolai légkör és a sulihoz fűződő viszonyuk, de befolyásolhatja a hatásokat a közösségben betöltött szerepük, a családi hátterük és az életkoruk is – mondja a szakember.

Milyen konkrét pozitív és negatív hatásai vannak a távoktatásnak? 

Az iskolapszichológus szerint érdemes a pozitív és negatív hatások helyett inkább lehetőségekről és kockázatokról beszélni. Szerinte például az erősen szorongó diákok számára felszabadító lehet a kevésbé szigorúbb online számonkérés reménye. A szakember szerint most az osztály peremén lévő tanulók vagy az iskolai zaklatások áldozatai is érezhetnek némi megkönnyebbülést.

Matavovszky Dominika úgy gondolja, hogy az otthoni tanulásnál a szülő is aktívabban bevonódik a gyereke fejlődésébe, mely az ő kapcsolatukban is eredményezhet pozitív változást. Ennek azonban feltétele, hogy a család tagjai képesek legyenek érzelmileg egymásra hangolódni és minőségben is kihasználni a közös időt. A tananyag elsajátításával kapcsolatban a szakember úgy vélekedik, hogy az új típusú oktatás azoknak kedvezhet, akik az ismeretanyagot ingerszegény környezetben tudják könnyebben elsajátítani. 

Hozzáteszi, pszichológiai értelemben valaki lehet introvertált vagy extrovertált. Az utóbbi csoportba tartozó gyerekeknek óriási igényük van a társaságra, általában sokat beszélnek, és közösségben tudnak igazán feltöltődni – mondja.

"Az újfajta tanulási mód tulajdonképpen pont ezeket az örömforrásokat zárja el előlük."

Az ilyen típusú gyerekeknél ezért egyáltalán nem meglepő, ha nehezebben megy az alkalmazkodás és érezhetőek rajtuk az otthon tanulás negatív hatásai (pl.: hangulatváltozás, ingerlékenység, tanulási motivációban való hanyatlás).

Az iskolapszichológus szerint nagyon fontos, hogy másként hat az otthonlét a kisgyermekre és másként az idősebbekre. Szerinte a kisgyermekek pszichés fejlődésére és tanulására is tud pozitívan hatni, hogy az otthon töltött idő alatt nagyobb figyelmet kapnak szüleiktől vagy a rájuk vigyázó felnőttektől. Azonban más a helyzet a nagyobbaknál.

"Náluk ugyanennek a helyzetnek inkább az ellentétes hatása fordulhat elő, hiszen erre az életszakaszra jellemző az identitáskeresés, szülőkről való leválás. Számukra kiemelt fontosságú a kortárs kapcsolatok ápolása, amiben most korlátozva érezhetik magukat."

A pszichológus szerint a kisebb gyerekek számára a legradikálisabb a változás. "Az önállóságban még nagymértékű támogatásra van szükségük, a tanárok és iskola iránti kötődésük is erősebb" – mondja. "Ezért a digitális oktatás a tanítóknak és szülőknek is egyaránt komoly kihívást jelent, és nagymértékű kreativitást követel meg tőlük."

Ezért nagyon fontos a napirend

Az iskolapszichológus szerint a gyermekeknek (még az idősebbnek is) nagyon fontos a napirend, ugyanis egyedül még nehezen tudják meghatározni a számukra optimális terhelést és a tanuláshoz szükséges fizikai környezetet. 

A rendszertelenség akár hosszútávú egészségügyi és pszichés kockázatot jelent. Ez a helyzet akár kimerültséget, koncentrációs problémákat, ingerlékenységet és hangulatváltozásokat vagy teljesítményromlást idézhet elő.

Az iskolai rendszerhez hasonlót otthon sem lehetetlen kiépíteni, de nagy erőfeszítéseket igényel. Fontos, hogy legyen órarend, házirend és következetes számonkérés. "Itt talán a rugalmasság és következetesség megfelelő egyensúlyának lehet kulcsszerepe, hiszen mindenki számára ismeretlen helyzettel állunk szemben" - mondja az iskolapszichológus, hozzátéve: szerinte első lépésben az iskolának lenne a felelőssége, hogy a hagyományos oktatás adaptálható elemeit a digitális térbe ültessék.

 Ebben a folyamatban elengedhetetlen a pedagógusok és szülők közötti kommunikáció, együttműködés és egymás kompetenciájába, segítő szándékába vetett bizalom.

A napirend kérdésénél a szakember megemlíti, hogy a kötetlenebb tanítási órák és a tartós bezártság óhatatlanul eredményezheti az idő torz érzékelését és a biológiai óra felborulását. "A hatékony tanulás szempontjából nagyon fontos a reggeli rutin elvégzése, a napszakok elkülönítése, az éjszakába nyúló tanulás elkerülése és a rendszeres testmozgás" - emeli ki.

"Haladni kell a tananyaggal" - ez a lényeg az új rendszerben is?

Egy oktatáskutató szerint most is ugyanaz zajlik az oktatásban, mint a digitális munkarendre átállás előtt.

Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is, és nem fogsz lemaradni a fontos hírekről!