szerző:
Eduline

"A gazdasági főigazgató viszonya nemcsak a rektorral és a rektori vezetéssel, hanem a belső ellenőrzési...

"A gazdasági főigazgató viszonya nemcsak a rektorral és a rektori vezetéssel, hanem a belső ellenőrzési iroda vezetőjével, a költségvetési főfelügyelővel és a hallgatói önkormányzattal is olyan mértékben megromlott, hogy az már akadályozza az egyetem napi működését. A rektori utasításoknak sorozatosan nem tesz eleget, illetve szegi meg az azokban foglaltakat" - írja közleményében a Budapesti Corvinus Egyetem (BCE) a hétfői szenátusi döntés hátteréről szóló, az eduline-nak eljuttatott közleményében.

A Corvinus kedden jelentette be, hogy kezdeményezi Rózsás Péter András gazdasági főigazgató leváltását a nemzetgazdasági miniszternél, a szenátus hétfői ülésén erről 22 igen és egy érvénytelen szavazattal határoztak. Mint írták, a döntést az egyetemen kialakult helyzetet mérlegelve hozták meg, amelyért a szenátus "elsődlegesen a gazdasági főigazgatót teszi felelőssé, és amelyben az egyetem szakszerű működését és gazdálkodási tevékenységét most már napi szinten veszélyeztetettnek ítéli".

Az egyetem mostani közleménye szerint a gazdasági főigazgatót nem azért fogadta bizalmatlanság, mert a nemzeti fejlesztési miniszter nevezte ki 2012. októberében, hanem azért, mert már korábbi munkahelyén, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen is leváltását szavazta meg a szenátus. Az azonos módon kinevezett belső ellenőrzési vezetővel és költségvetési főfelügyelővel harmonikus a viszony - írják.

A közlemény szerint a gazdasági főigazgató 2013 szeptembere óta a hetente tartott vezetői értekezleteken egyetlen alkalommal, a rektori kabineteken és a szenátusokon pedig szórványosan vett részt, sőt többször jóval az ülések befejezése előtt távozott. Az általa előterjesztett 2013. I-V. havi költségvetési beszámoló tárgyalásakor mind a gazdasági tanács, mind pedig a szenátus ülésétől távolmaradt, így egyeztetés híján a hiányosságokkal, hibákkal terhes anyagot egyik testület sem fogadta el. "A rektor kifejezett kérése ellenére sem vett részt több, az egyetemi működés hatékonyságát javítani hivatott bizottság munkájában" -  áll a közleményben.

A belső ellenőrzési irodavezető többször felhívta a rektor figyelmét a gazdasági főigazgató "jogszabálysértő, szakszerűtlen és hátrányos" intézkedéseire. A főigazgató által készített 2012. évi intézményi beszámoló például milliárdos számszaki hibákat tartalmazott. A közlemény szerint a főigazgató nem készítette el az első félévi teljesítési kimutatást, és nem készített teljesítési előrejelzést a második félévre, illetve az év hátralévő részére sem, a Gazdasági és Műszaki Főigazgatóság munkatársainak pedig megtiltotta, hogy az egyetemi vezetés számára információt szolgáltassanak.

Az egyetem vezetésének nincs tudomása arról, hogy hogy "a gazdasági főigazgató milyen előkészítő munkát folytatott a 2014-es költségvetés elkészítésére, vagy a 2014 januárjától megváltozó könyvelési rendszerre történő átállásra vonatkozóan" - áll a közleményben.

A gazdasági főigazgató munkába lépését követően rövid időn belül – egyetemi szabályzatba ütközően – felszámolta a kontrolling csoportot, majd, miután rájött, hogy ez hibás döntés volt, pályázatot írt ki egy kontroller felvételére, illetve megkezdte a kontrolling funkció ismételt kialakítását, részben ugyanazokkal a kollégákkal, részben a szakterületet nem ismerő kollégák áthelyezésével. "Emellett a rektor tudta nélkül megbízási szerződést kötött egy belső, vezető beosztású oktató kolléga cégével" - írják.

A főigazgató javaslatot tett az egyetem főépületének üzemeltetésével kapcsolatban a korábban kiszervezett tevékenységek visszaszervezésére. Ez több mint 40 új közalkalmazotti státuszt, és a korábbihoz képest 23 százalékkal drágább megoldást jelentett volna. "A javaslatot természetesen sem a rektor, sem a költségvetési főfelügyelő nem fogadta el" - áll a közleményben.

A közlemény szerint a főigazgató saját szerződő partnereinek soron kívül egyenlít ki számlákat, és, "bár a Gazdasági és Műszaki Főigazgatóság apparátusa a rendelkezésére állt, a rektor és a főfelügyelő tudtán kívül, bármiféle egyeztetést elmulasztva több céggel is megbízási szerződést kötött számviteli szolgáltatásra, adótanácsadásra, ügyvédi szolgáltatásra, sajtófigyelésre, közbeszerzési tanácsadásra és PR tanácsadásra, eddig összesen több mint 7 millió forint értékben" -  írják.

A főigazgató ugyanakkor nem fizet ki több hónapja lejárt határidejű számlákat akkor sem, ha az egyetem pénzügyi helyzete ezt lehetővé teszi: ez a késedelmi kamatok miatt 50-70 millió forintos veszteséget jelent az egyetemnek. "A gazdasági főigazgató emellett félrevezető információt adott az egyetem vezetésének, amikor azt közölte, hogy 2013. májusáig minden számla ki lett egyenlítve" - áll a szenátus közleményében.

"A gazdasági főigazgató az általa bevezetett „szigorú keretgazdálkodásnak” tulajdonítja, hogy az egyetem bankszámláján október közepén több mint kétmilliárd forint volt. Valójában azonban két tételről van szó: 450 millió forint felszabadult a zárolás alól, és érkezett egy 260 milliós „szerkezetátalakítási támogatás”. "A lejárt számlatartozás ugyanakkor több száz millió forint" - írja a szenátus.

A főigazgató állításával ellentétben nem igaz, hogy "a rektor környezetében folyik pazarlás” – "költségtakarékossági okokból jó néhány státusz eleve nincs betöltve, s egyes központi irodákban mindössze 1-1,5 fő dolgozik. Ezen szervezetek dologi keretét viszont a vezetés az eredeti tervhez képest közel felére csökkentette" - áll a közleményben. Egy korrupciót gyanító névtelen levéllel kapcsolatban a szenátus azt írja: a gazdasági főigazgató, a rektor által elrendelt vizsgálat lezárulta előtt, "nyilvánvaló prekoncepció alapján" hatósági bejelentést tett.