szerző:
Eduline

"Nálunk az a cél, hogy ne kelljen háromszor meggondolni, hogy belevág-e az ember, hanem bárki elkezdhessen programozni, aki kacsintgat ilyen irányba. Sok iskolában alapfeltétel, hogy angolul kell tudni, nálunk kifejezett koncepció volt, hogy erre ne legyen szükség" - mondta el az eduline-nak Rudolf Ádám, a BeCube alapítója.

Miért hozta létre a BeCube-ot?

Sok diákot oktattam magánoktatásban, főleg abszolút kezdő szinten, és azt vettem észre, hogy a legtöbb tananyag, könyv nehezen ragadja meg a laikusok érdeklődését. Így a tapasztalataimat és ötleteimet egy szervezett, jól körvonalazott formába öntöttem, és azt szerettem volna elérni, hogy a BeCube név garancia legyen a közérthető és élvezetes tanulásra. Mivel mi kezdő szinten oktatunk, nem a szakma technológiai igényein van a hangsúly, hanem a legalapvetőbb koncepciók miértjeinek és hogyanjainak átfogó megértésén.

Egyre több emberre van szükség a piacon. Ez látszik a jelentkezők számán is?

Mivel nagyjából egy éve indutunk, nem ismerjük a hosszabb távú tendenciákat, nincs összehasonlítási alapunk, de az biztosan látszik, hogy nagyon sokakat érdekel a dolog. Előfordult, hogy annyian jelentkeztek, hogy meg kellett duplázni a kiírt tanfolyamok számát. 1-2 havonta indulnak turnusok (3-4 is párhuzamosan), és mindig bőven van elég érdeklődő.

Ugyan nem célozzuk kifejezetten egyik nemet sem, a szakmához és más iskolákhoz képest meglepően sok lány jelentkezik hozzánk. Januárban blogposztot is írtunk erről, akkor 63% volt a lányok aktuális, és 56% az összesített aránya, ez most 30% körülire esett vissza, de még mindig nem ritka, hogy egy-egy tanfolyamon a lányok vannak létszámfölényben.

Van bármilyen jelentkezési előfeltétel?

Semmilyen követelmény nincs, annyi fontos, hogy a diákoknak legyen lehetőségük otthon gyakorolni. Sok iskolában alapfeltétel, hogy angolul kell tudni, nálunk kifejezett koncepció volt, hogy erre ne legyen szükség. Persze ha valaki a szakmában szeretne elhelyezkedni, fontos tudnia angolul, de mi azt hirdetjük, hogy elkezdeni enélkül is lehet, és téves döntés, ha valakit érdekelne a programozás, de csak az angoltudás hiánya tántorítja el.

A tanfolyamokat fiatal felnőtteknek hirdetjük, de igazából csak azért, mert ezzel őket lehet a legjobban megszólítani. Eredetileg gimnazistáknak készült az anyagunk, de semmi olyan nincs benne, ami különbséget tenne egy 16 és egy 56 éves között. Ha valaki tud olvasni, és van számítógépe, nyugodtan belevághat. A legfiatalabb diákunk 13 éves volt, és nagyon jó ment neki. És volt olyan huszonéves dolgozó nő, aki az apukájával együtt járt.

Nem kell hozzá diploma, a kezdőfizetés legalább 220 ezer forint: négy hónap alatt új szakma?

Ének-zene tanár, közgazdász, katona, jogász, építészmérnök, sőt fogtechnikus is tanult már náluk, mindannyiukból programozó lett - rövid, intenzív képzések elindításával reagált az egyre komolyabb informatikushiányra a Green Fox Academy, amelynek alapítói saját bőrükön érezték, hogy túl kevés a programozó a munkaerőpiacon. De vajon hogyan lehet négy hónap alatt programozóvá válni, és milyen lehetőségeik vannak a frissen végzetteknek?

Munka, iskola mellett is el lehet végezni a tanfolyamot?

A legelterjedtebb, gyorstalpaló típusú iskolákkal szemben mi jóval kényelmesebb, lassabb tempóban haladunk, nem kell pár nap alatt óriási információhalmot megemészteni. A fő vonzóerőnek pedig azt tartjuk, hogy nem kell óriási elköteleződés a jelentkezéshez, az a cél, hogy ne kelljen háromszor meggondolni, hogy belevág-e az ember, hanem bárki elkezdhessen programozni, aki kacsintgat ilyen irányba.

Milyen képzettséget szereznek a tanulók a képzés végén?

Hivatalos képesítést nem adunk – ez nem is szokás a programozóiskolákban. A diákok kapnak viszont egy oklevelet, amelyre címszavakban rá van írva, hogy miket vettünk, így egy szakértőnek vagy épp a cégünknek odaadva egyből felmérhető, hogy mit tanultunk.

Mennyire intenzívek a kurzusok?

A kurzusok szándékosan úgy lettek kitalálva, hogy ne legyenek intenzívek. Ahhoz, hogy ne legyen megterhelő, de ne is tartson egy évig, úgy kellett kialakítani, hogy összességében ne legyen hosszú idő, így otthoni gyakorlást is igényel, de mindig fordítunk időt a gyakorlásra, és az egyéni kérdésekre a helyszínen és házi megoldás közben e-mailen is.

Mi a tapasztalat, kik jelentkeznek a tanfolyamokra? 

A tanfolyamunk annyira kezdő tematikájú, hogy a szakmán belülről szinte senki nem jelentkezik, de nem is ajánlott, ugyanis valószínűleg unatkozna. A Python nyelven keresztül tanítjuk a programozást, de nem Python tanfolyamként szoktuk hirdetni. Például unalmas lehet annak, aki más nyelven már tud programozni, és a Pythont szeretné megtanulni, mindig azt mondom, hogy a tanfolyam annál érdekesebb, minél kevesebbet tud valaki a programozásról: a nyelvezete és a tematikája azoknak lett kitalálva, akik azt sem tudják, hogy eszik, vagy isszák a kódokat.

A tanfolyamon megszerzett tudással el lehet helyezkedni a szakmában?

Mivel a tanfolyamunk ugródeszkaként szeretne szolgálni, közvetlenül a tanfolyam után nem lehet elhelyezkedni, és ez igaz a haladó tanfolyamunkra is. Nem akarunk senkit megtéveszteni: összesen 30 óra alatt (haladó tanfolyammal együtt) egy ilyen összetett szakmát lehetetlen megtanulni, a mi tisztünk az, hogy „az ajtót mutassuk meg”. Arra viszont volt példa, hogy végzett diákjainknak annyira megtetszett a dolog, hogy valamelyik ismert gyorstalpalón folytatták karrierjüket, de még olyan friss a dolog, hogy korai diákjaink is jó esetben mostanában kezdhetik a munkát. Sajnos azonban nem követjük őket olyan szorosan, hogy részletesen tudjunk a további karrierjükről.

Mit gondol, mennyit kereshet ma egy kezdő programozó játékfejlesztő?

Magyarországon egy pályakezdő programozó tipikusan nettó 200-250 ezer forintot keres, de hallottam már ennek a duplájáról is. 1-2 éven belül el lehet érni a 300 ezer forintot, 5 éves tapasztalattal rendelkezőknél pedig tipikusnak számít a félmilló forint is. Külön a játékfejlesztőkről nehéz nyilatkozni, de feltételezhetően hasonló dolgok igazak rájuk is, hiszen ők is programozók, csak épp máson dolgoznak.

Fontos tudni, hogy amit mi tanítunk, nem specifikusan a játékfejlesztéshez kapcsolódik: a saját játékunk csinosítása csak „ürügy”, közben olyan általános dolgokat tanulunk, amik minden területen elengedhetetlenek, azaz megtanulunk programozni!