szerző:
Eduline

A tavalyi középszintű magyar érettségit sokan nehéznek értékelték, idén egyes feladatok várhatóan könnyebbek lesznek - ez nem jelenti azt, ne lenne egy-két trükk a feladatírók tarsolyában. Megnéztük, hogy mire számíthattok leginkább május 2-án az írásbelin.

A 2015-ös év talán legemlékezetesebb feladata volt, mikor az első feladatlapon egyes állításokról kellett dönteni, hogy igaz-e. Grendel Lajos A modern magyar irodalom története című kötetéből vett idézet nem volt egyértelműen eldönthető, hogy tekinthető-e 1908, a Nyugat indulási éve a magyar modern irodalom kezdetének, így mind a hamis, mind az igaz állítást elfogadták.

Az akkori vélemények szerint szűkös volt az idő a szövegértési feladatok megoldására, a szövegalkotásnál a három választható feladat (érvelő fogalmazás, egy mű értelmezése, összehasonlító elemzés) közül Bodor Ádám Állatkert novellája kissé nehezebbre sikerült, mint a másik kettő.

Szövegértés stopperrel

Az első feladatrészre 60 percetek lesz, ami a tapasztalatok szerint könnyen szűkös lehet a feladatok megoldásához. Megjósolni lehetetlen, hogy mire számíthattok, így csak néhány tanáccsal látunk el titeket.

A jellemzően hosszú szöveg miatt érdemes olvasás közben a szöveg mellé a lap szélére felírni egy-egy kulcsszót, amit olvasás közben fontosnak találtok. Maguk a kérdések nem kimondottan nehezek, a legtöbb bonyodalmat az okozza, hogy a kérdéses szövegrészt újra kikeresni nem egyszerű, ebben lehet segítségetekre, ha megjelöltök magatoknak egy-egy szakaszt.

A kérdések összeállítói is érzékelhették, hogy sok idő megy el, így néhány feladatnál megjelölik, hogy melyik bekezdésre vonatkozik a kérdés.

Felkészüléshez ajánljuk:

2015: A tanárok is úgy látják, nehéz volt az idei magyarérettségi

Így állj neki az írásbeli érettségiknek: 5 alapszabály

Minden rendben lesz? - Heti érettségi és felvételi összefoglalónk

Szerek, amikkel ne tanulj

Eduline segédanyagtár

Érveléses szövegalkotás

Az érettségi második szakaszára 180 percetek lesz, három feladattípusból kell választanotok egyet, aminél legalább 500-1500 szavas fogalmazásban kifejtenetek tudásotokat. Az érvelést leginkább azok választják, akiknek az irodalmi tudásuk kevésbé áll olyan biztos lábakon, mint a szövegértése, illetve a tanuló általános tájékozottsága. Nem véletlen, hogy a szakközépiskolákban ez a leggyakrabban választott feladattípus.

A szövegértéshez hasonlóan megjósolhatatlan, hogy pontosan milyen szöveget kaptok, melynek alapfelvetéseire kell reagálnotok. Amire érdemes újdonságként felkészülni, hogy idén már irodalmi példát is elvárhat a megoldókulcs. A gyakorlatban ezt úgy képzeljétek el, ha az erkölcsösség merülne fel az érvelés témájaként, akkor irodalmi példának tökéletes lehet Jókai Mór Az aranyember című művét említeni, hogy "gazember-e Tímár Mihály".

Műértelmezés

Ebben a feladatrészben jellemzően kortárs szerzők kapnak helyet (míg a szóbeli tételsorra csak Varró Dániel került fel), így könnyen beleszaladhattok Grecsó Krisztián, Krasznahorkai László, Nádas Péter írásába is. Az író személye mindig ismert, de a középszintű irodalmi törzsanyaghoz nem kapcsolódó novellát választanak a feladatírók, tehát egy Móricz Zsigmond novellára kár számítanotok.

A nem ismert szöveg sokakat elbizonytalaníthat, ám nem kell feltétlen eltántorodni, ugyanis az ismert novellaelemzési módszerekkel ugyanúgy elemezhető, mint a tanult művek. Érdemes figyelmesen elolvasni, hátha találtok benne olyan elemeket, amelyek egy másik, tanult műre emlékeztetnek - persze ez nem jelenti, hogy ezen a vonalon kell elindulnotok, ám visszaadhatja, hogy mit érdemes keresnetek egy novellában.

Az Eduline-nak megszólaló magyartanár szerint pont emiatt ez a feladattípus inkább a gimnazistáknak jöhet be, illetve emelt szintű érettségin.

Összehasonlító elemzés

Az összehasonlító elemzésben jellemzően egy ismert és egy kevésbé ismert mű kap helyet - tavaly Tóth Árpád és Jékely Zoltán versei. A két szövegben először érdemes megkeresni a hasonló motívumokat, utána az eltérő költői eszközöket is könnyebb felismerni. Mivel az egyik vers általában ismert - legalább a szerző -, így az adhat támpontot a másikhoz.

Amit kizárhattok

Mindig felmerül, hogy az adott év számos évfordulói közül bekerülhet egy-egy irodalomtörténeti személyiség az írásbelibe, de ezek sosem valósultak meg. Idén az 1956-os forradalom emlékéve van, így joggal kerülhetnének a feladatok közé a kor költői és írói.

A fentiek tükrében mi Déry Tibor Szerelem c. novella részletét tennénk az írásbeli feladatsor "egy mű értelmezése" című választható feladataként. Bár nevezetes még Shakespeare halálának 400. évfordulója, de külföldi szerző még valószínűtlenebb, hogy helyet kapjon az írásbelin.