„Ennyire modern, fiataloknak szóló feladatsort még nem láttam a németérettségin, egytől egyig olyan témák kerültek elő az írásbelin, amelyek érdekelhetik őket” – mondja az Eduline által megkérdezett nyelvtanár.
Már tavaly is ez volt az irány, de idén tényleg csak olyan szövegeket kaptak a vizsgázók németből, amelyeknek a témája nagyon érdekes – mondja Székely Martin angol-német szakos nyelvtanár, aki úgy látja, az egész feladatsornak megfelelő volt a nehézségi szintje, és a 180 perc is elegendő volt a négy teszt megoldására.
Ahogy arról korábban beszámoltunk, az első – szövegértést mérő – részben sportágválasztásról, influenszerekről és egy segélyhívószámról is kaptak szöveget az érettségizők. „A sporttal kapcsolatos szöveg nagyon aktuális a pandémia után, a szintje is megfelelő, a kérdések rövidek, könnyen érthetőek, alapszókinccsel is könnyen meg lehetett oldani” – magyarázza. Székely Martin szerint az influenszerekről szóló cikk különösen modern és érdekes, „láthatóan figyeltek arra a feladatsor összeállítói, hogy a diákok ne unatkozzanak, erről tényleg tudnak beszélgetni, vitázni”. A szöveghez kapcsolódó kérdésekről azt mondja, mindegyik a középszintű érettséginek megfelelő.
A segélyhívószám témáját is nagyon jónak tartja, „fontos tudatosítani, hogy segítséget kérni szabad, sőt kell is”. „Ez a feladat egy kicsit nyelvtanosabb volt, én inkább a nyelvhelyesség részbe tettem volna, de itt sincs rossz helyen – de ha egy diák nem tudja a nyelvtant, itt akadhattak problémái” – teszi hozzá.
Flixbus, robotika, ápolók
Székely Martin szerint a nyelvhelyességi részben lévő, a Flixbusról szóló cikk is jó választás volt, „a szöveg megmagyarázta, mi a Flixbus, úgyhogy az sem volt gond, ha valaki nem ismerte a céget”. Ez a feladat a névelőkre kérdezett rá, „de annyira egyszerű szavak voltak, hogy nincs olyan diák, aki ezekkel a szavakkal ne találkozott volna”.
„A robotika iránt érdeklődők is örülhettek, ez az izgalmas téma is helyet kapott az érettségin. Ennél könnyű volt a nyelvtan, semmi olyat nem kérdeztek, amit ne tudnának a középszinten érettségizők” – magyarázza a nyelvtanár, aki a harmadik, ápolókról szóló feladat a diákok szövegértését és a nyelvtani ismereteiket is tesztelte.
A középszintű németérettségi két utolsó, íráskészséget mérő feladatát is korrektnek tartja, az erre a részre kapott idő is elegendő lehetett. Az első feladatban a jó profilkép készítéséről kellett egy e-mailt írni. „Életszagú feladat, hosszra is tökéletes. Remélem, ezzel a témával nem rekesztettek ki olyan diákokat, akik az online világtól elzárkóznak” – mondja.
A második feladat a nyári táborokról szól, egy blogbejegyzést/hosszabb kommentet kellett írniuk a diákoknak, „jó hangulatú téma, élményeket, emlékeket is megemlíthettek a diákok a szövegben”.