szerző:
Eduline

Több mint 7800 BA- és BSc-diplomás hallgatót vettek fel mesterképzésre idén: a legnépszerűbbek a tanári szakok, de a nemzetközi tanulmányok, a kommunikáció és médiatudomány, a vezetés és szervezés, valamint a pszichológia is bekerült a top ötbe.

Valószínűleg senkinek nem okozott nagy meglepetést a legnépszerűbb mesterszakok listája: ahogy idén, úgy 2010-ben is a tanári szakok álltak az élen, a második és a harmadik helyen a nemzetközi tanulmányok, valamint a kommunikáció és médiatudomány szerepelt, amelyet a vezetés és szervezés, a pszichológia, a pénzügy, a geográfus, a fordító és tolmács, a biológus, valamint a marketing követett.  A 2011-es felvételi eljárás nagy nyertese a kommunikáció, valamint a logisztikai menedzsment mesterszak - mindkettő kétszázötvennel több diplomást vonzott, mint tavaly. A közigazgatási, vállalkozásfejlesztés, nemzetközi gazdaság és gazdálkodás, biológia és az andragógia képzésre is jóval többen jelentkeztek, mint 2010-ben.

A 2011-es alap- és mesterszakos felvételi ponthatárok teljes listáját itt nézheted meg
A legnépszerűbb mesterszakokra idén sem volt könnyű bekerülni

A legtöbb jelentkező az Eötvös Loránd Tudományegyetemen szeretett volna mesterdiplomát szerezni - összesen 4343-an jelölték meg az ELTE mesterszakjait a jelentkezési lapon. A második helyen a Budapesti Corvinus Egyetem áll 2894 felvételizővel, ezt a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (2264 jelentkező), a Szegedi Tudományegyetem (1811 jelentkező) és a Debreceni Egyetem (1777 jelentkező) követi.

Intézmény Jelentkezők száma Felvett hallgatók száma
Eötvös Loránd Tudományegyetem 4343 fő 1609 fő
Budapesti Corvinus Egyetem 2894 fő 910 fő
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem 2264 fő 1076 fő
Szegedi Tudományegyetem 1811 fő 856 fő
Debreceni Egyetem 1777 fő 852 fő
Pécsi Tudományegyetem 1247 fő 521 fő
Pázmány Péter Katolikus Egyetem 773 fő 296 fő
Szent István Egyetem 707 fő 130 fő
Miskolci Egyetem 590 fő 256 fő
Károli Gáspár Református Egyetem 553 fő 130 fő

Mesterszakos felvételi - hogy számolnak?


A mesterképzéses felvételiről és a pontszámítás módjáról a felsőoktatási intézmények saját hatáskörükben döntenek, egy azonban közös: mindegyik egyetemen és főiskolán százpontos rendszerben kell értékelni a jelentkezők teljesítményét. A legtöbb intézmény a főiskolai, BA- vagy Bsc-diploma minősítése, az alapszakos tanulmányi átlag, a szóbeli és írásbeli vizsga eredménye alapján összesíti a pontokat - pluszpontot érhet az OTDK- vagy TDK-helyezés, a tudományos munka és a nyelvtudás. Legfeljebb tíz pontot kaphatnak azok a hallgatók, akik hátrányos vagy halmozottan hátrányos helyzetűek, gyereket nevelnek vagy fogyatékkal élők.

Intézmény
Képzés Ponthatár
ELTE-PPK tanár - magyartanár
51 pont
ELTE-PPK tanár - matematikatanár
54 pont
ELTE-PPK tanár - angoltanár
46 pont
ELTE-PPK
pszichológia
75 pont
ELTE-PPK
andragógia
82 pont
BCE-GTK
vezetés és szervezés
70 pont
BCE-GTK
pénzügy
66 pont
BCE-TK
nemzetközi tanulmányok
67 pont
DE-BTK
kommunikáció és médiatudomány
74 pont
BGF-KVIK
turizmus-menedzsment
51 pont
SZTE-TTIK
biológus
68 pont
PTE-TTK
geográfus
66 pont

Nem jelentkeznek külföldre az alapdiplomás hallgatók

A többciklusú felsőoktatási rendszer szabad átjárást tesz lehetővé a hallgatók számára a különböző intézmények között. A tapasztalatok szerint sokan szívesen élnek ezzel a lehetőséggel, és nem feltétlenül abban az intézményben folytatják a tanulmányaikat, ahol alapszintű oklevelet szereztek. Az oktatók szerint azonban az átmenet nem zökkenőmentes. „Sajnos nagyon különböző felkészültséggel érkeznek hozzánk a hallgatók” – világít rá a problémára Heidrich Balázs, a Budapesti Gazdasági Főiskola Pénzügyi és Számviteli Karának (BGF-PSZK) dékánja, hozzátéve, hogy emiatt a mesterképzésen felzárkóztatást segítő póttárgyakat is meg kell hirdetniük.

A bolognai rendszer azt is lehetővé teszi, hogy az alapszintű diplomát szerzett hallgatók külföldön tanuljanak tovább. Bár az oktatási államtitkárság szerint nincs kimutatás arról, hányan választják a külföldi mesterképzéseket, a tapasztalatok azt mutatják, egyelőre nem jellemző, hogy a hallgatók tömegesen jelentkeznének külföldi intézményekbe.

Az Educatio 2009-es hallgatói motivációs kutatásában a megkérdezettek több mint 40 százaléka jelezte, hogy mesterképzésben folytatná tanulmányait az alapszintű diploma megszerzése után. Legtöbben a természet-, a társadalom- és a bölcsészettudományi alapszakok hallgatói közül tervezik a továbbtanulást, míg a jórészt osztatlan képzést nyújtó jogi, szociális vagy orvos- és egészségtudományi területen ez az arány - érthető okokból - jóval alacsonyabb.

eduline