Ki és mi a menő? Erre a kérdésre kereste a választ a kutatásában az Europion online piackutató egy 1200 fő részvételével végzett reprezentatív, országos felmérésében.
A felmérés során négy szempontból közelítették meg a „menőség” és a „jóság” fogalmát. Először arra kérték a válaszadókat, hogy képzeljenek el egy olyan személyt az ismeretségi körükből, akire leginkább illik a menő jelző. Ezt követően felsoroltak 14 emberi tulajdonságot, amelyek közül több választást is lehetővé téve kijelölhették azokat, amelyek szerintük leginkább jellemzőek az adott személyre. Ez a 14 tulajdonság a következő:
- önbizalma van,
- barátságos,
- nyitott az új dolgokra,
- lelkiismeretes,
- melegszívű,
- kalandvágyó,
- független,
- kompetens, hozzáértő,
- nyugodt,
- alkalmazkodó,
- extrovertált,
- hedonista,
- hatalma van,
- hagyományos.
A válaszolóknak ezek közül kellett kiválasztaniuk azokat, amik szerintük menők, jók, és amelyek saját magukra is vonatkoznak.
A "legmenőbbnek" ítélt tulajdonságok ezek alapján az önbizalom (51%), barátságosság (47%) és új dolgokra való nyitottság (40%) lettek. Jó tulajdonságoknak pedig a barátságosságot (72%), lelkiismeretességet (66%) és melegszívűséget (63%) ítélték meg.
Érdekesség, hogy az önértékelés során a válaszadók inkább a jó tulajdonságokat társították magukhoz: 64%-uk szerint jellemző rájuk a barátságosság, 61%-uk szerint a lelkiismeretesség, és 57%-uk szerint az alkalmazkodóképesség
- írják.
Kiket tartunk menőnek?
A felmérés során arra is kitértek, hogy vajon kik azok a személyek, akiket a magyarok menőnek tartanak. Erre a kérdésre a válaszadók 54 százaléka adott értékelhető választ. A legtöbben Majkát, Magyar Pétert és Jennifer Lopezt említették - az utóbbit feltehetően azért, mert a felmérés időpontja egybeesett az énekesnő budapesti koncertjével.
A legnépszerűbbek az énekesek (19%) és a színészek (15%), kevésbé népszerűek a politikusok és történelmi személyek (9%), a celebek (4%), a sportolók (3%) és a tudósok (3%) - jegyzik meg.