De a politikai kommunikációval és az agresszív közéleti szereplőkkel szemben kritikusak. Manipulatívnak és hiteltelennek tartják őket.
A közösségi média influenszerek egyre nagyobb hatást gyakorolnak a Z generáció vásárlási döntéseire. Míg a hagyományos reklámokkal szemben gyakran szkeptikusak, az influenszerek hitelesebb és közvetlenebb megközelítése a Gen Z számára sokkal elfogadhatóbbá teszi a márkakommunikációt, különösen, ha az releváns és értékes tartalommal párosul – fejti ki a Diverzum a legújabb generációkkal kapcsolatos kutatásában.
Bár pontosan tisztában vannak vele, hogy hogyan is működük a marketing és a reklámozás világa, így is úgy gondolják, hogy vannak influenszerek, akik hiteles tartalmat gyártanak és csak olyan termékekhez adják a nevüket, amit ők maguk is jónak tartanak.
Ez bizalom különösen a mikroinfluenszerek irányban van meg.
Az influenszer egy befolyással bíró ember, véleményvezér. Főként internetes tartalomgyártókra használják a kifejezést, akik a viselkedésüknek és a tartalmaiknak köszönhetően nagy követőtáborra tettek szert és képesek formálni a közönségük gondolatait és akár a vásárlási szokásaikat.
Több fajta influencer létezik. A követőik mennyiségétől függ, hogy milyen elnevezést kapnak.
- Nanoinfluenszerek – 1000-10 000 követő
- Mikroinfluenszerek – 10 000-100 000 követő
- Makroinfluenszerek – 100 000-1 000 000 követő
- Mega influenszerek (hírességek) – több mint 1 000 000 követő
|
Ennek ellenére a generációk közti különbségek erősen meglátszanak abban, hogy mennyire tartják őket hitelesnek.
- Veterán generáció: 1928-1945 között születettek.
- Baby Boomer generáció: 1946-1964 között születettek.
- X generáció: 1965-1979 között születettek.
- Y generáció (Millenniumi generáció): 1980-1994 között születettek.
- Z generáció: 1995-2010 között születettek.
|
„A Gen Z különösen nagy hangsúlyt helyez az influenszerek hitelességére, és velük szemben sokkal elfogadóbb, mint az idősebb generációk. Míg az idősebbek közel kétharmada csupán fizetett reklámhordozóként tekint az influenszerekre, a Z generáció esetében ez az arány jelentősen alacsonyabb, mindössze 54%” – fejti ki a Diverzum a kutatásuk eredményét.
A mérésekből az is kiderült, hogy a Z generáció, bármennyire is leteszi a voksát az influencerek mellett, kifejezetten bizalmatlan és kritikus a politikai kommunikációval és az agresszív közéleti szereplőkkel szemben. Hiteltelennek tartják őket és manipulatívnak, illetve ebből következtethető az is, hogy miért állnak sokan ambivalensen a „közszereplő” fogalomhoz. Aki így nevezi magát, azt kevésbé érzik hitelesnek.
Miért pont a mikroinfluenszerek?
„A nano- és mikroinfluenszerek kiemelkedően fontosak a Gen Z számára, mivel kisebb, de elkötelezett követői bázissal rendelkeznek, és személyesebb kapcsolatot ápolnak közönségükkel” – derül ki a kutatásból.
A követők a kisebb követőszámmal rendelkező influencerek által ajánlott termékeket és szolgáltatásokat őszinte, saját tapasztalatokon alapuló véleményként érzékelik, és nem pedig reklámként.