Több ezer pedagógus hiányzik a magyar iskolákból. Tanítás helyett gyermekmegőrzés, hullafáradt kollégák és végzettség nélküli oktatók, ezek lehetnek a jövő magyar iskolájának kulcsfogalmai – mondta a Klubrádiónak Pilz Olivér, a Tanítanék Mozgalom egyik vezetője.
Pilz Olivér a Klubrádiónak azt mondta, a fizetések nem úgy alakulnak, ahogy azt a kormány szajkózza, folyamatos béremelést emlegetve. Lényegében ugyanis egy béremelés történt kis részletekben, amit azonban az infláció mostanra devalvált. Ezért sincs utánpótlás a pályán, a szakma irtózatosan elöregedett, amit tovább ront, hogy évről évre sokkal többen mennek nyugdíjba, kétszer annyian, mint ahányan pótolhatók lennének az egyetemekről kikerülő végzősökből – mondta. A magyar tanárok egyébként majdnem fele 50 évesnél idősebb.
A 24.hu hétfőn megjelent cikke szerint több mint kétezer tanári állás betöltetlen a magyar iskolákban. Vannak települések gyakorlatilag mindenféle szakos pedagógusból hiány van. Hosszú távra szóló megoldások kellenének tehát, de a miskolci pedagógus szerint tűzoltásra is lenne lehetőség. A kormány évek óta halogatja annak engedélyezését, hogy a nyugdíjasok tovább dolgozhassanak, hiába kéri ezt a Tanítanék Mozgalom. Jelenleg nem az iskolaigazgatók dönthetnek arról, hogy egy idősebb kolléga maradhasson, még csak nem is a tankerület, hanem a központból, Budapestről kell ehhez engedélyt kérni, vagyis hogy legalább részfoglalkoztatásban tovább taníthasson a nyugdíjkorhatárt elért pedagógus – mondta Pilz Olivér.
Nagyon nehezen találnak pedagógusokat a nagyvárosoktól távolabb lévő kistelepülések iskolái, van, ahol akár öt szaktanárt is fel tudnának venni - írja a Népszava. "Azt nem mondanám, hogy bárkit felvennénk, de új angol, testnevelő, fizika, biológia és informatika szakos kollégát szívesen látnánk a tantestületben" - mondta a Népszavának egy somogyi falusi iskola vezetője.
Repárszky Ildikó, a Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium történelemtanára szerint azonban tantárgyanként eltérő a tanárhiány. Természettudományos képzettségű pedagógusokat nagyon nehéz találni, informatikatanárokból pedig extrém nagy a hiány, akárcsak a nyelvoktatókból.
Ha egy iskolában nincs elég tanár, az igazgatók többféle megoldáshoz folyamodhatnak: kisebb településeken a tankerület másik iskolájának tanárát kérhetik meg helyettesítésre. Pilz Olivér további – kevésbé szerencsés lehetőségekről is beszélt, például a szaktanárok túlóráztatásáról, vagyis a kollégák az eredetinél is jobban leterhelve, hullafáradtan kénytelen dolgozni, úgy hogy ezt meg sem fizetik nekik rendesen. A másik verzió, hogy a hiányzó tanárt olyan kollégája pótolja, aki nem tudja megtartani a szakórát, például rajzórára matematikatanár megy be, aki ilyenkor legfeljebb gyermekmegőrzést végezhet – tette hozzá.
Nem igaz, hogy a mostani tanárhiány egyáltalán nem szokatlan jelenség, rendszerszintű probléma van - mondta Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) elnöke. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke az ATV-nek azt mondta, nem igaz, amit a Klebelsberg Központ állít, hogy a mostani tanárhiányban semmi szokatlan nincsen. Mendrey László rendszerszintű problémát lát.