Azt már hivatalosan is elismerik, hogy a jelenlegi oktatási rendszer ártalmas a gyerekeknek - mondta el Gyarmathy Éva pszichológus az ATV műsorában.
A tananyag folyamatos növekedése a diákoknak hatalmas trauma lehet - mondja a szakértő. Miközben az információs tér is egyre nő körülöttük, és minden nehezen megtanítható dolgot most már könnyedén beszerezhetnének, az iskolában mégis szinte ingerszegény környezetben vannak.
Az iskolában a diákoknak folyamatosan olyan dolgokat kell teljesíteniük, ami nem az ő gondolkodásmódjuknak megfelelő, ezért folyamatosan stresszben vannak, kudarcokat élnek meg. Innentől kezdve pedig az ártalom nyilvánvaló. A gyerekekben pár tanóra után kialakul, hogy tanulni rossz, pedig a tanulás egyfajta túlélési eszköz, és része az életnek. Ha ezt a lehetőséget elveszik, akkor csak a kudarc marad nekik - tette hozzá Gyarmathy Éva.
A gyerekek nem várhatnak, amíg a tudósok elbabrálgatnak a legjobb NAT kidolgozásával - írja a hvg.hu-n megjelent véleménycikkében Gyarmathy Éva pszichológus. Már hivatalos szinten is elismert, hogy a jelenlegi magyar oktatás ártalmas a gyerekek számára. Az illetékes miniszteri biztos asszony is megerősítette, amit már évekkel ezelőtt jeleztek a pedagógusok, és minthogy nem hallgattak rájuk, még utcára is mentek.
A tanároknak sincs ideje arra, hogy minőségi tanítást végezzenek, oktatási szabadságuk is folyamatosan csökken. Rengeteg tanár mondja, hogy nagyon fáradt, teljesen leterhelt, mert portfoliót ír vagy éppen beszámolókat. Az állandó adminisztrációk és feszültség helyett egy olyan rendszert kéne kialakítani, amelyben a minősítéseknek egy ésszerű korlátja van - mondja a pszichológus.
Hozzátette: a szakmában megvan a gyerekek tanításához szükséges tudás, azonban már se energiájuk, se szabadságuk nincsen, hogy megoldják a kialakult helyzetet. A jelenlegi diákok lesznek a jövőbeli felnőttek, nincs idő kivárni a megoldást.
Iskoláink egy része leragadt a múlt században, ezért az oktatás tartalmának és a módszereinek is meg kell újulniuk - mondta a Magyar Időknek az új alaptantervet megalapozó fejlesztési projekt vezetője. Csépe Valéria a napilap hétfői számában közölt interjúban arról is beszélt, hogy kevesebb tényanyagra, több képesség- és készségfejlesztésre lesz szüksége a jövő diákjának - jelentette ki, hozzátéve, hogy a megoldást a jelenségalapú oktatásban látja.