szerző:
Eduline

"Az, hogy délután 4-ig bent legyenek az iskolában, Michael Ende Momo című regényét juttatja az eszembe, az abban szereplő időtolvajokat, akik az emberektől kicsalják az idejüket" - mondta Gyarmathy Éva klinikai és neveléslélektani szakpszichológus a Magyar Narancsnak.

"Ilyen az, amikor teljesen bedarál egy rendszer. Gyakorlatilag meg se tanulhatod, milyen, amikor van szabad időd, mert nincsen, és már gyerekkorban sincs. Ez azt jelenti, hogy mindig másokra leszel szorulva, mindig mások mondják meg, hogy mit csinálj. Demokráciában ez nagy halál, mert megöli az autonomitást" - mondta a lapnak a szakpszichológus, hozzátéve: már a miniszteri biztos, Csépe Valéria is azt mondja, hogy ez így nem jó.

"Ha már az, aki csinálja az újat, kimondta, hogy nem jó, akkor itt valami sántít. Ez olyan, mintha egy gyógyszert továbbra is adnánk a gyereknek, bár tudjuk, hogy ez ártalmas neki, de mégis adjuk, mert még nincs kész a tökéletes. Ezért gondolom, hogy most a legtisztességesebb az lenne, ha békén hagynák a pedagógusokat, hadd csinálhassák szabadon a feladataikat" - magyarázta.

"Alapjaiban visszafelé fejlődik az oktatás, tehát nem egyszerűen rossz, hanem rossz irányba megy. Visszamenni húsz-harminc évet a pedagógiában szerintem nemzetpusztítás. Ez ellen küzdök az államtitkárságon már három éve, bár nem sokat értem el. Nem jutok tovább, pedig iszonyú lemaradásba kerülnek a gyerekeink" - tette hozzá.

Vége az egész napos iskolának? A hetedikes-nyolcadikosok megúszhatják a délutáni tanítást?

Érdemes lehet a délután négyig tartó tanítást évfolyamonként differenciáltan kezelni - többek között ezt tartalmazza az új Nemzeti alaptanterv (NAT) legfrissebb tervezete a Magyar Nemzet információi szerint. A Magyar Nemzet azt írja, az új alaptanterv tervezete az egész napos iskolával kapcsolatban megjegyzi: egy kutatás eredménye alapján arra a következtetésre jutottak, hogy érdemes lehet a délután négy óráig tartó iskolázást évfolyamonként differenciáltan kezelni.