szerző:
Eduline

Szeptemberben elindul a tanfelügyeleti rendszer, a felügyelők szeptemberben állnak munkába. Milyen ellenőrzésekre kell számítani? Hányan járják majd az iskolákat? És ki felügyeli a tanfelügyelőket?

Minden pedagógust ellenőriznek majd?

Öt év alatt az összes pedagógus sorra kerül. Hoffmann Rózsa köznevelési államtitkár szerint nem egyszeri ellenőrzésről van szó, folyamatosan vizsgálják majd az iskolákban folyó munkát.

Mit néznek meg?

Szeptembertől nem szaktárgyi felügyeletet vezetnek be, hanem általános ellenőrzésre lehet számítani. Gloviczki Zoltán köznevelési helyettes államtitkár korábban azt mondta, kéttagú szakértői bizottságok látogatnak majd az iskolákba: megnézik az intézmények helyi dokumentumait, majd minden pedagógussal interjút készítenek, végül tanórákat látogatnak.

Kik lehetnek tanfelügyelők?

Hoffmann Rózsa többször beszélt arról, hogy a tanfelügyelők speciális képzésen vesznek részt, a kurzusokon „felfrissítik pedagógiai, didaktikai tudásukat, kommunikációs készségüket”. Ugyanakkor azt is többször elmondta, hogy nem lesznek „főállású” tanfelügyelők – mindenki pedagógusként dolgozik tovább, az iskolák egy-egy napra engedik el őket.

A tanfelügyelőket ki ellenőrzi?

A köznevelési államtitkárság azt ígéri, azok a tanfelügyelők nem kapnak újabb megbízást, akikről többször rossz értékelést adnak a pedagógusok.

Hány tanfelügyelőre lesz szükség?

Várhatóan háromezerre, de a köznevelési államtitkárság szerint augusztus végére derül ki, pontosan hányan dolgoznak majd ilyen munkakörben. Mindez a pedagógusok számától is függ: ha kevesebb tanár és tanító dolgozik szeptembertől az iskolákban, kevesebb tanfelügyelőre lesz szükség. Mikor derül ki, hány pedagógusra van szükség országszerte? Összefoglalónkat itt olvashatjátok el.

Más országban is van ilyen?

Igen. Az egyik leggyakrabban említett példa például a brit OFSTED – igaz, azért különbségek bőven vannak.

Most senkinek nem tudja, hogyan teljesítenek az iskolák?

Az országos kompetenciamérés – amelynek feladatsorait minden tavasszal kitöltik a 6., a 8. és a 10. évfolyamos diákok – intézményekre lebontva is szolgáltat adatokat (a középiskolai rangsorokat például döntően ezek alapján állítják össze). Igaz, a felmérés csak két részből áll, a matematikai eszköztudást és a szövegértési kompetenciát teszteli.