szerző:
MTI

Délelőtt 11 órakor minkét országban egy percre leállt az élet - felfüggesztették a munkát a munkahelyeken és az...

Délelőtt 11 órakor minkét országban egy percre leállt az élet - felfüggesztették a munkát a munkahelyeken és az oktatást az iskolákban, megálltak a tömegközlekedési eszközök és a taxik, megszólaltak a harangok, az emberek pedig egyperces csönddel adóztak a halálos áldozatok - köztük 22 gyermek - emlékének. A középületeken félárbocra eresztették a nemzeti lobogót, az Európai Parlament brüsszeli épületénél az uniós zászlót.

A balesetet szenvedett gyerekek közül hatan hollandok voltak, akik egy határközeli belga iskolába jártak. A belgiumi Melsbroek katonai repülőterére megérkeztek azok a repülőgépek, amelyek a halálos áldozatok koporsóit, a szállítható állapotban levő sérültek egy részét, valamint a baleset másnapján a helyszínre utazott hozzátartozókat szállították haza.

A 24 sérült gyerek közül négyen nincsenek szállítható állapotban. Hatan, akiknek a sérülése kevéssé volt súlyos, már péntekre virradóra hazarepülhettek.

Továbbra sem tudni, hogy mi okozta a balesetet. Elméletileg műszaki meghibásodás, emberi hiba vagy hirtelen rosszullét jöhet szóba, de a hatóságok kezében nincs semmi érdemi támpont. A rendőrség merő spekulációnak minősítette azokat a belga médiahíreszteléseket, hogy a sofőr figyelmét DVD-lemez cseréje köthette le.

Svájci sajtóbeszámolók megkérdőjelezték annak az ésszerűségét, hogy az alagutakban - enyhe ívű kanyarokban - egyes segélyhívó telefonok mellett a menetirányra gyakorlatilag merőleges fallal lezárt bemélyedéseket építenek, ahová feltétlenül szükséges esetben a járművel félre lehet állni  A szerencsétlenül járt busz egy ilyen falszakasznak ütközött frontálisan, és így semmi nem csökkenthette a becsapódás erejét.

A Le Soir című brüsszeli lap helyszínrajzban rekonstruálta a történteket. Annak alapján az feltételezhető, hogy a busz előbb srégen nekiütközött a jobboldali szegélynek, az ütközés irányváltoztatást idézett elő balra, a sofőr pedig, feltételezhetően azért, hogy a busz ne térjen át a szemközti forgalom sávjába, jobbra rántotta a kormányt, de ott már nem tudta a sávon belül tartani a járművet, és az egyenesen belerohant a jobboldalt kiépített, merőlegesen álló falszakaszba.