Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Nem telt el úgy hét az elmúlt 6 évből, hogy ne hallottunk volna a magyar gazdaság fejlődéséről. Azonban fejlődés esetén törvényszerű lehetne, hogy az új források jelentős részét a jövőbe, vagyis az oktatásba forgassák, mint a legjobban megtérülő befektetésbe. A magyar kormány első ciklusában biztosan nem így tett, ami legalább négy évfolyam diákjainak tanulmányait befolyásolta.
Összesített formában 2014-ig terjedően közölte az összes állami és önkormányzati intézményekre vonatkozó költségvetési beszámolókból származó pénzügyi adatokat az Emberi Erőforrások Minisztériuma. Bár a kormány egyértelműen azt kommunikálta, hogy a haza GDP a 2008-as válságot követő stabilizáció után emelkedett, ez egyáltalán nem járt az oktatásra fordított költségek növelésével.
Az 2006. évet követően fokozatosan szétnyílt az olló. Bár a válságból kilábalni próbáló gazdaság 2010-ig megpróbálta kigazdálkodni, hogy legalább a források összege ne csökkenjen, A Fidesz 2010-es kormányra kerülését követően inkább a forrásokból való részesedés csökkenése jellemzi az oktatási szektort, ami a 2013-as mélypontig tartott. Ekkor hozták létre a Kliket, valamint ebben az évben érintette leginkább a felsőoktatást a forráselvonás. Ez 2014-ben egy hatalmas korrekciót igényelt.
A második ábra az oktatás GDP-arányos változását mutatja, valamint a különböző egységek részesedését a forrásokból. Itt is szembetűnő a finanszírozás csökkenése, 2014-ben az oktatásra fordított források nem érték el a GDP 4 százalékát sem. Míg a felsőoktatás részesedése meglehetősen stagnált a millennium óta, a közoktatás sokkal komolyabb változásokon esett át.
Ezt érdemes úgy elképzelni, mint egy szegény családban a zsebpénzosztást: míg a legidősebb testvér, ha a kevésből is, de mindig tudhatta, hogy mennyi részt kaphat, addig a középső gyerek (közoktatás) mindig másképp részesült a pénzből. Gondolhatjuk, hogy mennyire tette ez tervezhetővé a rendszert, amelynek minden gyerek tudásának megalapozását kellene szolgálnia.
Lassan a lottózáshoz hasonlít, hogy milyen számokat kommunikál a kormány az oktatás finanszírozásáról. "Bízunk abban, hogy e két terület a jövő év nagy nyertese lehet - fogalmazott Rétvári Bence államtitkár. Mind az egészségügy, mind a köznevelés területén előrelépés történhet jövőre, a 2017-es költségvetésben e két területre 200 milliárd forintos többletet szán a kormány - közölte az Emberi Erőforrások Minisztériumának parlamenti államtitkára vasárnap.
Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is, és nem fogsz lemaradni a fontos hírekről!