szerző:
eduline/mti

Nem csak természettudományos, hanem alapvető gazdasági ismeretekben is a szükségesnél kevesebbet tanulnak a diákok - vélik a Magyar Tudományos Akadémia szakértői.

Fontos a közgazdasági ismeretek oktatása, a gazdasági, pénzügyi folyamatok megismertetése a középiskolákban - hangzott el a Magyar Tudományos Akadémia által rendezett keddi kerekasztal-beszélgetésen. Az akadémikus szerint nem mindegy, hogy az embereknek milyenek a közgazdasági ismereteik, miként az sem, hogy a gazdasági döntésekben meghatározó fontosságú szereplőknek milyen a közgazdasági kulturáltságuk. Ez rendkívül fontos a politikusoknál - fűzte hozzá -, hiszen ők minden rendszerben hajlamosak arra, hogy szubjektív, voluntarista módon álljanak hozzá közgazdasági döntésekhez.

Simai Mihály Széchenyi-díjas közgazdász bevezetőjében azt mondta, nemcsak a természettudományokban van tudásbeli lemaradásuk a fiataloknak, hanem a közgazdasági ismeretek terén is, és ez nem csak magyar probléma.

Orosz Éva, az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) oktatási rektorhelyettese hozzászólásában kiemelte, nemcsak száraz ismeretanyagot, hanem szemléletmódot kellene a gyerekeknek átadni. Az azonban még nagy kihívás az egyetem előtt, hogy a tanárképzésbe hogyan lehetne a közgazdasági ismereteket beépíteni, arra felkészíteni őket, hogy szemléletet formáljanak - említette meg. Szerinte szükség és igény is van arra, hogy a gazdasági élet szereplőit bevonják a speciális ismeretek oktatásába.

Bodnár Éva, a Budapesti Corvinus Egyetem dékánhelyettese szerint akár már óvodában is lehetne tanítani elemeket. Palkovics László államtatikár szerint már a tantervbe be van építve a gazdasági ismeretek, ám óraszámemelés nélkül kell megoldani a helyzetet a jövőben. Hozzátette, a közgazdaságtant oktató pedagógusokon kívül a tanári karok többségében nincs meg a tudás a közgazdasági ismeretek átadására, és gond a szaktanárok hiánya, valamint az idősödő tanári kar is.