szerző:
Eduline

A tanároknak portfóliót kell összeállítaniuk, hogy bizonyítsák, elég színvonalas-e a munkájuk.

A tanároknak portfóliót kell összeállítaniuk, hogy bizonyítsák, elég színvonalas-e a munkájuk. Az újabb kényszert azonban erős ellenszenvvel fogadják sokan, több ponton kifejezetten aggályosnak tartják. Az EMMI cáfol és megnyugtat: „nem kell rettegniük a tanároknak, mert ez ronthatja a teljesítményüket” - írja a hvg.hu.

A tanárikban, tanári közösségekben mostanában valószínűleg a leggyakrabban előforduló kifejezés a „portfólió”, amit a pedagógus-életpályamodell bevezetése „hozott be” a pedagógiai közbeszédbe. Ez egy olyan dokumentumgyűjtemény, amely a pedagógus fejlődését, vagy egy hosszabb folyamat végére elért eredményeit dokumentálja. Legalábbis papíron. A majdan felállítandó minősítő bizottságok többek között ez alapján fognak dönteni arról, hogy előbbre léphet-e az adott pedagógus a bértáblán. A portfólióról szóló összefoglalónkat itt olvashatjátok el.

Számos félelem és szakmai ellenérv fogalmazódik meg ezzel kapcsolatban. A tanárok többsége kifejezetten ellenszenvvel fogadja ezt a kényszert. Az oktatási változásokat nyomon követő Hívatlanul nevű zárt Facebook-csoport tagjai szerint nem az ismert pedagógiai módszer váltotta ki ezt az ellenállást, hanem „a központosított, elidegenített rendszer, a diktatórikus módszer”. Úgy vélik, a felsőbb utasításra, uniformizáltan és kötelezően elrendelt portfólió készítés nem töltheti be azt a szerepet, amire hivatott. A cikk folytatását a hvg.hu-n olvashatjátok el.