Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Különleges versenyt indított néhány hónappal ezelőtt a Középiskolai MTA Alumni Program: diákokat kértek arra, találják ki, hogyan csökkentenék saját iskolájuk karbonlábnyomát 20 millió forintból. Hogy milyen tervek születtek? Szombat délelőtt kiderül, érdemes figyelni a verseny döntőseire.
A cikk elkészítését a Magyar Tudományos Akadémia támogatta.
Mik azok az ökokörök, és hogyan segíthetik a fenntarthatóságot? Hol várható a legnagyobb mértékű felmelegedés a 21. század végére a globális klímamodell-szimulációk alapján? És mi az a közösségi mezőgazdaság?
Többek között ilyen kérdésekre kellett válaszolniuk azoknak a 9-12. évfolyamos középiskolásoknak, akik indultak a Középiskolai MTA Alumni Program kifejezetten a klímaváltozásra és a fenntartható fejlődésre fókuszáló tanulmányi versenyén. Amely a végéhez közeledik: a két korábbi forduló alapján a döntőbe került tíz csapat versengését ma fél 11-től élőben követhetitek az MTA YouTube-csatornáján, itt:
A műsorvezető Döbrösi Laura és Lévai Balázs, ráadásul nem csak tudomány, de meglepetés is lesz: egy olyan zenekar is fellép, amely - egyelőre csak ennyit árulhatunk el - kifejezetten népszerű a diákok körében.
686 csapatból a 10 legjobb
A Középiskolai MTA Alumni Program versenyén összesen 686 háromfős csapat indult – nekik az MTA szakértői által összeállított, húsz kérdésből álló tesztet kellett megoldaniuk (a teszteket ti is kitölthetitek, érdemes kipróbálni, hány kérdésre tudjátok a helyes választ). 152 csapat jutott a második fordulóba, ahol a középiskolásoknak a tesztkérdések megválaszolásán túl már egy esszét és egy videót is készíteniük kellett.
Fontos, de nem könnyű kérdésre kellett válaszolniuk: ha kapnátok bruttó 20 millió forintot, hogyan költenétek el annak érdekében, hogy a lehető legjobban csökkentsétek az iskolátok karbonlábnyomát? Emellett legalább 30, legfeljebb 120 másodperc hosszúságú videóban vagy animációban olyan fogalmakat kellett megmagyarázniuk, mint az „átbillenési pont”, a „klímamodell” vagy a „passzívház”. A tíz legkreatívabb csapat juthatott be a mai döntőbe:
ELF – Szeged és Térsége Eötvös József Gimnázium, Általános Iskola (88 pont)
Bagoly – Budapesti Gazdasági SZC Károlyi Mihály Két Tanítási Nyelvű Közgazdasági Technikum (88 pont)
In Pollutio – Apor Vilmos Római Katolikus Óvoda, Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola, Gimnázium és Kollégium, Győr (87 pont)
Rozmárok – Bethlen Gábor Kollégium, Nagyenyed (87 pont)
Trifolium – Gödöllői Református Líceum Gimnázium (87 pont)
Zöld Muskétások – Szent István Király Zeneművészeti Szakgimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola, Budapest (84 pont)
Alternatív Fánkparádé – Békásmegyeri Veres Péter Gimnázium (83 pont)
Boy-Go – Berzsenyi Dániel Evangélikus (Líceum) Gimnázium és Kollégium, Sopron (83 pont)
Venom Squad – Szent István Gimnázium, Budapest (83 pont)
Nem kicsi a tét: a döntő minden résztvevője egy tabletet vihet majd haza, felkészítő tanáraik pedig ajándékutalványokat kapnak. A győztes csapat tagjai és felkészítő tanáruk európai tanulmányúton vehetnek részt, magyar kutatók vezetésével meglátogatják a CERN-t és a Franciaországban épülő kísérleti fúziós erőművet, az ITER-t.
Azok sem távoztak üres kézzel, akiknek nem sikerült bekerülniük az utolsó fordulóba, közöttük is értékes ajándékokat – hangszórót, napelemes powerbanket, újrahasznosított övtáskát – sorsoltak ki a szervezők.