„Rettentő megterhelő és egyfajta kikapcsolódás is” – diákok a digitális oktatás első hetéről
Milyen volt az első hét távoktatásban? Mennyire sikerült az iskoláknak alkalmazkodniuk a kialakult helyzethez? Diákok mesélnek tapasztalataikról.
„Nagyon vicces, furcsa és nehéz volt az első hét. Nálunk már hétfőtől elindult a tanítás, és már aznap kaptunk feladatokat is, de ezt nagyon nehéz volt megoldani, mert öt órán keresztül próbáltunk belépni az új Google Tanterembe. Ez nekem sem és az osztálytársaimnak sem tetszik. Ezen kívül a Vibert használjuk, de azt is csak a zongoratanárommal. Videóbejelentkezéses órám is csak vele volt még eddig. Egyébként az órákat rendesen órarend szerint tartják, de kevesebb feladatot kapunk, mint amúgy, amikor bent vagyunk az iskolában. A feladatok pedig nem nehezek, egyedül is könnyű megoldani őket” - mesélte egy békásmegyeri általános iskola negyedik osztályos tanulója az Eduline-nak.
Egy Pest mellett tanuló hetedikes arról számolt be, hogy „hétfőn kaptunk egy tájékoztatást, hogy a Microsoft Teams-en keresztül megy majd a távoktatás, de még készülnek, ezért ezen a héten ilyen fajta oktatás még nem lesz. Így szerdán e-mailben kaptunk házi feladatokat, leckéket. Jövő héten kezdődik a rendes távoktatás, és úgy lesz, hogy egy nap három tantárgy lesz megtartva, amikből videós oktatás lesz. Ezen kívül PPT-s feladatok is lesznek. Eddig a reál tantárgyakat találtam nehéznek, főleg így, hogy most még nem volt tanár, aki magyarázna. De ezt az időszakot most úgy élem meg, hogy egyrészt szünet hangulata van, de közben meg furcsa, hogy mégis tanulni kell”.
Az Rtl Klubnak mesélt az első hétről és a digitális oktatással kapcsolatos problémákról a 11 éves Amanda és a 13 éves Évi édesanyja. A család Nyíregyházától 13 km-re lakik, Nagykállón. A gyerekek Nyíregyházára járnak iskolába. A lányoknak hiányzik az iskola, a barátok, a nap rutin. Bár a testvérek mindenben segítenek egymásnak, a tanuláshoz szükséges eszközök nem állnak redelkezésre, így más módszert kellett választaniuk. Nincs a házban laptop, okos telefon és tablet sem. A házifeladatokat majd postán kapják meg az iskolától és ugyanebben a formában juttatják majd vissza a tanároknak.
A középiskolásokat már jobban leterhelik
„Őszintén szólva ez az első hét egyben volt rettentő megterhelő, és egyfajta kikapcsolódás is. Kipihentebbnek érzem magam így, hogy nem kell bejárni az iskolába viszont nyilván a tanár magyarázata nélkül sokkal nehezebb elsajátítani az anyagot. Hétfőn inkább még csak információkat kaptunk, végül kedden indult be normálisabban ez az egész. Az egész iskola a Google Classroomon keresztül tartja a tanárokkal a kapcsolatot, itt tüntetik fel a megtanulandó anyagot, illetve az elvégzendő feladatokat. Ugyanezen a felületen lefényképezve vissza is tudjuk küldeni, amivel kész vagyunk, persze mindezt egy kiszabott határidőig tehetjük meg.
Csak 1-2 tanár tart úgy órát, hogy az előtte lévő füzetbe írja, amit nekünk is le kell a sajátunkba másolni, közben magyaráz is, és őszintén szólva ezeken az órákon értjük meg leginkább az anyagot, már-már olyan, mintha az iskolában ülnénk. Most még nagy rendszertelenség van a “tanórák” terén, nem akkor kapjuk meg az anyagot legtöbbször, mikor óránk lenne, ez nagyban megnehezíti a dolgunkat. Nagyon sok feladatot kapunk, volt olyan, hogy a tanár megadta, hogy jegyzeteljük ki egy 45 perces óra anyagát, majd tanuljuk is meg, nekem ez 5 órába tellett, és egyáltalán nem túlzok. Összességében, nem annyira vészes ez az egész helyzet, mint elsőre tűnt, de a legfontosabb, hogy a tanár és a diák közt legyen meg a kommunikáció, illetve a közös cél felé való törekvés, különben nagyon megnehezítjük egymás dolgát. Szerintem napról napra javul a helyzet, én személy szerint pozitív reményeket fűzök a digitális oktatáshoz” – fejtette ki a véleményét az Eduline-nak egy salgótarjáni gimnazista.
Egy ibrányi végzős szerint „az első hét kicsit káosz volt. A Kréta az nagyon rossz volt, be sem töltött. Oda kaptuk a házit, de nem tudtuk megnézni, ezért áttértünk a Google Classroomra. Azóta is itt, illetve Messengeren és email-ben tartjuk a kapcsolatot a tanárokkal. De van külön Facebook csoportunk is. Az oktatás kedden kezdődött és egy nap kaptunk feladatokat is. Élő videbejelentkezéses óránk még nincs, csak feladatokat kapunk. Az órák sem órarend szerint zajlanak, a Google Classroom-on vagy Facebook csoportban kapjuk az értesítést, hogy miből kell felkészülni és a tankönyv hányadik oldalán van a feladat, amit meg kell oldani. Eddig nem mindenből kaptunk feladatot, de ez még csak az első hét. Még mindenki rázódik belefele a dologba. Így a feladat sem sok egyelőre, de lépést kell tartani. Csak az a nehéz benne, hogy érettségi előtt állunk és kicsit megterhelőnek tartom, mivel nem rendesen a suliba vagy ahol a tanár könnyebben el tudná magyarázni az adott dolgot, amit nem értesz”.
„Ez az első hét katasztrófa volt. Nálunk már hétfőn elkezdődött a digitális oktatás. Konkrétan a hét elején egy nyugodt percem nem volt, mert a tanárok egyfolytában küldték az aznapi anyagot és feladatokat, amiket aznap vagy másnap 20:00-ra megoldva vissza kellett küldeni. Elég sok 1-2 oldalas beadandó feladatot is kell készíteni, viszont arra több időt adnak a tanárok. Kedden 8 tantárgyból kellett megoldani feladatokat és aznap visszaküldeni. Elkezdtem a tanulást reggel fél kilenckor és este hét órára végeztem mindennel, szóval eléggé kimerítő tud lenni. A legtöbb tanárral a Facebookon vagy email-ben tartjuk a kapcsolatot, viszont egyes tanárokkal Google Classroomot, Krétát vagy Messengert használunk. Egyes tanároknál a számonkérések a Redmenta oldalán lesznek. Az osztályfőnökömmel pedig Discordot valamint Zoom alkalmazást használunk. Az osztályfőnököm matekot tanít és véleményem szerint az ő módszere lenne a legideálisabb a digitális oktatásban, ugyanis így eltudja nekünk magyarázni rendesen a matekot. Ha valamit nem értünk, visszakérdezhetünk. Hétfőn és csütörtökön videókonferencia van, szerdán pedig matek feladatokat küldd ki a csoportba, amit megoldunk másnapra és videóhívásba megbeszéljük.
Órarend szerint vannak az órák, vagyis minden tanár aznapra kéri a feladatok megoldását és elküldését, amelyik nap óránk van, illetve minden nap kapunk feladatot az aznapi tantárgyakból. Nem sok feladatot adnak a tanárok egy nap eddig a legtöbb hat feladat volt egy tantárgyból, inkább azzal van a probléma, hogy egy nap összesen átlagosan hét órám van, egyedül kedden van kilenc, és ha azt nézzük, hogy minden tantárgyból (még tesiből is!!) kapunk egy vagy két feladatot az nagyon sok egyszerre, szóval eléggé megterhelő. De próbálom a határidőkhöz tartani magam, viszont azért jobban szerettem azt, amikor tantermes oktatás volt, de majd belejövünk ebbe is” – mesélte egy győri gimnazista.
Képek a mostani oktatásról: ilyen a távtesi és a tanítás otthonról
A héten egy diák sem ment iskolába, a legtöbb suli még tervezi a távoktatás menetét, de vannak olyanok is, ahol már elkezdődött a tanítás. A legjobb képek közül válogattunk.
Nem szeretnél lemaradni a legfontosabb információkról? Iratkozz fel hírlevelünkre |
Ha szeretnéd megkapni legfrissebb cikkeinket az érettségiről, az egyetemi-főiskolai és a középiskolai felvételiről, ha érdekelnek a felsőoktatás, a közoktatás, a nyelvoktatás és a felnőttképzés legfontosabb változásai, iratkozz fel hírleveleinkre. |