A járványügyi helyzet rákényszeríti az oktatási rendszert a korszerű online módszerek alkalmazására. A közoktatásban tanító pedagógusoktól azonban nem várható el, hogy ezt néhány nap alatt megvalósítsák a tökéletes távoktatást, különösen úgy, hogy a Digitális Oktatási Stratégiában megfogalmazott feltételek 3 és fél év után sem állnak rendelkezésre.
Kiemelten fontos lenne, hogy az iskolák a maguk számára egységes álláspontot dolgozzanak ki, a diákok számára is átlátható munkarendet dolgozzanak ki, a számukra legmegfelelőbb platformot válasszák ki, és ezt az iskolában tanító tanárok elsajátítsák (pl. egymásnak megtanítsák) stb - írja a Civil Közoktatási Platform (CKP) is helyzetértékelésében.
Hozzáteszik: az egyetemek előre hozták a tavaszi szünetet annak érdekében, hogy legyen másfél hetük a digitális munkarend kialakítására. A közoktatásban tanító pedagógusoktól sem várható el, hogy ezt néhány nap alatt megvalósítsák, különösen úgy, hogy a Digitális Oktatási Stratégiában megfogalmazott feltételek 3 és fél év után sem állnak rendelkezésre.
Bíznak abban, hogy a rendkívüli helyzetben a kormány a szakmai észszerűséget figyelembe véve rendkívüli szünet elrendelésével vagy más módon időt ad a felkészülésre. Amennyiben ez nem, vagy csak késve történne meg, a fenntartóknak, intézményvezetőknek is lehetőségük van tanítás nélküli munkanap meghirdetésére - írj a CKP. Szerintük a szünet, felkészülési idő alatt elkészülhetnek az ígért hivatalos módszertani ajánlások és meg lehet hozni néhány elengedhetetlen intézkedést.
Kiemelik azt is, várják azokat az intézkedéseket, amelyek segítik az informatikai eszközökkel, internet-eléréssel kevésbé ellátott iskolákat, tanárokat, gyermekeket, a sajátos nevelési igényű tanulókat. Illetve várják, hogy a civil és intézményi kezdeményezések befogadását, azokat a csatornákat, rendszereket, amelyek segítik a számtalan meglévő lehetőség, kezdeményezés közötti választást.
A koronavírus-járvány okozta rendkívüli helyzetben is tovább kell működtetni az oktatási rendszert, a tanulóknak biztosítani kell a tanulási lehetőséget - írja az Oktatási Hivatal. De hogyan fog ez a gyakorlatban működni?
Ha szeretnéd megkapni legfrissebb cikkeinket az érettségiről, az egyetemi-főiskolai és a középiskolai felvételiről, ha érdekelnek a felsőoktatás, a közoktatás, a nyelvoktatás és a felnőttképzés legfontosabb változásai, iratkozz fel hírleveleinkre.
|