A koronavírus-járvány okozta rendkívüli helyzetben is tovább kell működtetni az oktatási rendszert, a tanulóknak biztosítani kell a tanulási lehetőséget - írja az Oktatási Hivatal. De hogyan fog ez a gyakorlatban működni?
A tanuláshoz való jog érvényesítése érdekében azt kérik a tanároktól, a lehetőségeikhez mérten az "infokommunikációs eszközök használatával", távolról, online adjanak tájékoztatást a diákoknak. Továbbá támogassák őket a tanulásban, jelöljék meg a feldolgozandó tananyagrészeket és határozzák meg a számonkérés vagy a beszámolás módját.
Az Oktatási Hivatal tájékoztatója szerint a tanárok döntő többsége rendszeres internethasználó, az "online kommunikációs lehetőségek közül az elektronikus levelezést magabiztosan használja".
Az információkat a szülők számára is hozzáférhetővé kell tenni elektronikusan (pl. az iskola honlapján, az e-Kréta felületen, e-mailben kiküldve) vagy akár papíron. Fontos információforrás a tankönyv, ezért kérik, hogy ha ez bármely tanulónak hiányzik, biztosítsák ezeket az érintettek számára az iskolai könyvtárból. A tankönyvek jelentős része letölthető PDF változatban elérhető.
A tanárokat kérik, jelöljék meg azokat az interneten elérhető információforrásokat, amelyeken a tanulók a tanulást támogató segédanyagokat, vagy magát a tananyagot elérhetik. A következő információforrásokat javasolják használni: Sulinet Tudásbázis, Sulinet Junior, Nemzeti Köznevelési Portál, Nemzeti Audiovizuális Archívum, Videotorium, Magyar Elektronikus Könyvtár, Nemzeti Filmarchívum, e-Palatábla Alapítvány, Mozaik Kiadó mozaWeb, Wordwall, Okosdoboz és Videotanár.
A felsorolás persze nem kizárólagos, a későbbiekben további lehetőségekkel is bővítik majd. Kiemelten ajánlják a legtöbb intézményben már használt Köznevelési Regisztrációs és Tanulmányi Alaprendszert (KRÉTA), mely "az adminisztrációs funkciókon túl a házi feladatok kiosztását és ellenőrzését, kérdőívek készítését is támogatja".
Azok a tanároknak, akiknek nem áll rendelkezésére otthoni számítógép vagy internetkapcsolat, – a helyi lehetőségeket is figyelembe véve – az iskolai infrastruktúrát használhatják. A számítógépteremben, a helyi könyvtárban vagy a Digitális Jólét Pontokon a tanulók is használhatják az informatikai eszközöket, tanulhatnak vagy elkészíthetik anyagaikat -írja a tájékoztató. Ezen esetben érdemes időbeosztást készíteni, hogy egyszerre minél kevesebben tartózkodjanak egyazon térben - teszik hozzá. Ha tetszettek a lehetőségek, bővebben itt olvashattok róluk (többek között a KRÉTA előnyiről is).
Persze nem csak ezek a lehetőségek léteznek, mi is ajánlottunk alkalmazásokat, oldalakat a távoktatáshoz. Itt nézhetitek meg a listánkat:
Nem csak az órák megtartásához, hanem a kapcsolattartáshoz, órai jegyzetek megosztásához, gyakorláshoz és a számonkéréshez is kellenek ötletek, ha rendkívüli iskolai szünet lesz a közoktatásban is. Most olyan appokat válogattunk nektek össze, ami egyetemistáknak és középiskolásoknak is jól jöhet a következő hetekben.
Ha szeretnéd megkapni legfrissebb cikkeinket az érettségiről, az egyetemi-főiskolai és a középiskolai felvételiről, ha érdekelnek a felsőoktatás, a közoktatás, a nyelvoktatás és a felnőttképzés legfontosabb változásai, iratkozz fel hírleveleinkre.
|