Van egy alapítvány, amelynek tagjai járják az ország középiskoláit és rendhagyó matematikaórákat tartanak. Ennek hatására az egyik budapesti gimnáziumban már kísérleti osztály is működik.
„Nincs ásítozás, nincs lapítás, telefonnyomkodás a pad alatt, ami ennél a generációnál szokatlan, leköti őket a matek három órán át” – írja a wmn.hu újságírója, aki ellátogatott egy ilyen délelőttre, és megnézte, hogyan tanítanak. „A feladatok megoldását nemcsak a „matezsenik” hanem az átlagos képességű diákok is élvezik” – teszik hozzá.
A Gondolkodás Öröme Alapítvány és az ahhoz tartozó Repülő Iskola igyekszik megmutatni a diákoknak a matematika játékos, szórakoztató, problémamegoldó oldalát. A befogadó és nyitott középiskolákban rendszeresen tartanak matematikaórákat, amelyeket a gyerekek még élveznek is. Simon Péter, a Repülő Iskola matektanára azt mondta, nem ciki nem tudni, nem érteni valamit, hisz teljesen természetes, hogy amikor az ember először találkozik egy problémával, akkor nem tud vele mit kezdeni.
Úttörő a matematikaoktatásban
Az alapítvány létrejötte Pósa Lajoshoz vezethető vissza, aki már a hetvenes évek óta dolgozik a matematikatanítás megreformálásán. A nyolcvanas években már voltak kísérleti osztályai, tanítási módszereit pedig azóta is használják. A cikkből egyébként az is kiderül, hogy a Szent István Gimnáziumban jelenleg is működik egy kísérleti matematikaosztály. Így tehát van, ahol már nem csak iskolai bemutatók formájában van jelen a módszer.
„A tapasztalat azt mutatja, hogy az országos versenyeken és a matematikai olimpiákon résztvevő diákok mindig ugyanabból a szűk körből kerülnek ki, 70 százalékuk budapesti, és ugyanabba a húsz középiskolába járnak” – mondta a wmn.hu-nak Simon Péter matematikatanár, hozzátéve: másokról pedig még ha ki is derül, hogy jók matematikából, sok esetben nem jutnak el olyan helyre, ahol lehetőségük lenne fejlődni. Ezen a helyzeten is szeretnének változtatni, ezért tehetséggondozó programjaik is lesznek, egyes diákok bekerülhetnek a Repülő Iskolába.
A matek és a fizika nem örvend túl nagy népszerűségnek, pedig fontos lenne, hogy ezt a két tantárgyat is megszeressék a diákok. De mi a baj a matematikaoktatással?