A Civil Közoktatási Platform szerint már el is kezdődtek az elbocsátások amiatt, hogy az új tanterv szerint összevontan oktatják a természettudományos tárgyakat a szakgimnáziumokban. Mendrey László szerint napokon belül kiderül, ki tarthatja meg az állását, és kinek kell mennie. A köztes megoldás sem tűnik életszerűnek.
Mint ismert, a szakközépiskolákból szakgimnáziummá alakuló iskolákban felmenő rendszerben bevezetik az összevont természettudományos tárgyat. A lépésre azért van szükség, mert a szakgimnázium elődjével ellentétben a negyedik év végén az érettségi mellett egy alapfokú szakképzettséget is adni kíván, ehhez pedig nagyobb óraszámban kell tanulni szakmai tárgyakat.
Joggal merülhet fel a kérdés, mi lesz azokkal a kémia, fizika, földrajz vagy biológia szakos tanárokkal, akiknek kevesebb munkájuk lesz, mert tantárgyukat összevontan tanítják más természettudományos tárgyakkal. A Pedagógusok Szakszervezete korábbi álláspontja szerint egyelőre nem tudják az igazgatók, hány tanárral kell számolniuk. Vajon kell-e arra számítani, hogy egyes tanárok elveszítik az állásukat?
Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke szerint a fenti kérdésre igen a válasz. „Pedagógus álláshelyek kerülnek veszélybe, sokan kényszerülhetnek utazó tanári, óra adói, és részmunkaidős státuszba, és sokan veszthetik el munkahelyüket” – válaszolta megkeresésünkre.
Juhász Ágnes, a Civil Közoktatási Platform munkacsoport-koordinátora szerint is lesznek az átalakításoknak munkaügyi következményei. A CKP már most tud olyan tanárokról, akik elvesztették az állásukat az átalakítás miatt.
Juhász nem tartja megfelelő megoldásnak az utazó tanári státuszt sem, hiszen – főleg vidéken – ez elég nehezen kivitelezhető. Ráadásul szerinte pedagógiai szempontból sem előnyös, ha egy tanár szünetben rohan át egy másik iskolába, mert akkor épp ott kell órát adnia.
„Ha az adott iskolában csak a szabad sávban tanítanak majd pl. kémiát, akkor a kémiatanárt át kell helyezni, így nem lesz, aki a szabad sávban kémiát tanítson, illetve, aki a komplex természettudományt tanító kolléga kémiatanítási kérdéseire válaszoljon” – világít rá a további problémákra.
Bár kérdéseinkkel megkerestük a Nemzetgazdasági Minisztériumot és az Emberi Erőforrások Minisztériumát is, válasz eddig nem érkezett. Palkovics László korábban elmondta, mivel hiány van a természettudományos tárgyakat oktató pedagógusokból, nem lesz gond azzal, hogy munkát találjanak másutt. Juhász ezzel egyetért, azonban azt tapasztalják, több tanár inkább szakmát vált, mintsem másik iskolába kérje át magát.