A cseh másodikosok, vagyis a hét- és nyolcéves kisiskolások által használt természet- és társadalomtudományi tankönyvet választotta meg a kedden megnyílt frankfurti könyvvásár nemzetközi zsűrije az év legjobb európai tankönyvének.
A bírák emellett különdíjjal jutalmazták a cseh kilencedikeseknek szánt interaktív földrajzkönyvet. Összesen húsz kiadó gondozásában megjelent negyven tankönyv vett részt a vasárnapig tartó 63. frankfurti könyvvásár versenyén. A nyugat-csehországi Plzen városában működő Fraus kiadó által jegyzett természet- és társadalomtudományi tankönyv a tanulási folyamatra irányuló szokatlan megközelítésének köszönheti a sikerét.
A könyv a gyakorlati ismeretek elsajátítására helyezi a hangsúlyt, de emellett komoly témákkal is megismerteti a diákokat. A második osztályosok egyebek között megtanulják felismerni, hogy melyek a számukra veszélyes szituációk, amelyekben értesíteniük kell a szüleiket és segítséget kell kérniük tőlük.
"Olyan élethelyzeteket is bemutattunk a tankönyvben, amelyeket egy más nemzetiségű emberrel való találkozás során tapasztalhatnak meg a gyerekek, köztük olyan konfliktusokat, amelyekre megpróbáljuk felkészíteni őket, hogy később megfelelően kezeljék ezeket a szituációkat" - mondta Michaela Dvorakova, a tankönyv szerzőinek egyike, aki a prágai Károly Egyetem pedagógiai karának munkatársa.
A kilencedikeseknek szánt földrajzkönyv azzal keltette fel a zsűri figyelmét, hogy bár "nem a teljes igazságot" tárja a diákok elé egy-egy problémás kérdésben, de arra sarkallja őket, hogy elmerüljenek ezekben a témákban. "Azt akartuk elérni, hogy a gyerekek megtanuljanak gondolkodni, ahelyett, hogy csupán bemagolják a földrajzanyagot" - mondta a szerzőgárda nevében Miroslav Marada, az intézmény természettudományi karának munkatársa.
MTI