szerző:
Eduline

Az egyesült államokbeli iskolákban minden évben megemlékeznek a 2001. szeptember 11-i támadásokról. A tizedik évfordulóra azonban mindenhol rendhagyó módon készültek. Filmek, emlékek, naplók: 9/11, ahogy a gyerekek látták.

Az amerikai középiskolások többsége számára 9/11 csupán halvány emlék, az egyesült államokbeli iskolákban dolgozó pedagógusoknak ezért komoly kihívást jelent, hogy egy évtized távlatából megismertessék a diákokkal a terrortámadások hátterét, és méltóképp emlékezzenek meg az áldozatokról. A The New York Times összegyűjtötte, hogyan készültek az iskolák az évfordulóra.

Emlékvideó, diavetítés, levél Oszama bin Ladennek

A New York állambeli Binghamton katolikus gimnáziumában egész napos rendezvényt szerveztek a diákoknak. „Olyan tűzoltókat hívtunk meg, akik tíz évvel ezelőtt segítettek a tragédia utáni helyreállítási munkálatokban. Háborús veteránok is ellátogatnak hozzánk az évfordulón, ők az iraki és afganisztáni harcok hátteréről mesélnek a diákoknak” – mondja Richard Bucci, a gimnázium igazgatója.

Egy másik iskola tanára arra kérte a tanítványait, készítsenek emlékfilmeket a tízéves évfordulóra. A diákok közül többen képek segítségével mutatták be a tragédia történetét, vagy tanáraikat kérték meg, hogy meséljenek az eseményekről – de akadtak olyan tanulók is, akiknek sikerült túlélőket megszólaltatniuk. Egy másik iskolában az osztályfőnök a tanítványaival közösen készített filmet arról, ők hogyan emlékeznek 2001 őszére.  

Susan Russo diákból állított össze előadást hetedikes diákjainak. „Vetítés közben felelevenítjük a szeptember 11-i eseményeket, majd egy jóval tudományosabb oldalról közelítjük meg a témát: képek és ábrák segítségével próbáljuk meg elemezni, pontosan miért és hogyan omlottak össze az ikertornyok. A World Trade Center történetéről is tanulunk majd” – mondja. Egy oregoni iskola tanára pedig 2001. szeptember 12-i napilapok vezércikkeit viszi be a tanítványainak, hogy az írások segítségével beszélgessenek a történtekről, és megvizsgálják a terrortámadás médiareprezentációját.

Számos iskolában arra kérik a diákokat irodalomórán, hogy készítsenek házi dolgozatot, amelyben a tragédiához fűződő emlékeikről, benyomásaikról mesélnek. Annette Duffy 10 évvel ezelőtt, a szeptember 11-i események után nem sokkal arra kérte akkori tanítványait, hogy írjanak levelet Oszama bin Ladennek. A terrortámadás első évfordulóján pedig minden diáknak egy esszét kellett beadnia. „Ezeket az írásokat használom ma, amikor az iskolában a terrortámadásra emlékezünk. A mai tanítványaim nagyon szeretik olvasgatni a régi diákok leveleit és dolgozatait” – írja a tanárnő.

Bánatportrék, személyes történetek és blogbejegyzések

A Egyesült Államok tanterve külön fejezetben foglalkozik azzal, hogyan kaphat szerepet 9/11 az iskolában, a tanárok emellett számos weboldalon találnak ötleteket és módszereket az események feldolgozásához.

A The New York Times például a terrortámadás után „Bánatportrék” címmel indított online videósorozatot: a kisfilmekben olyan emberek szólalnak meg, akik hozzátartozóikat, barátaikat veszítették el 2001. szeptember 11-én. „A videók segítenek arcokat társítani az eseményekhez: a személyes történetek megérintik a diákokat, és közelebb viszik hozzájuk a tragédiát” – mondta a New Jersey állambeli North Bergen egyik gimnáziumának tanára.

Egy másik pedagógus blogbejegyzéseket hív segítségül, amikor a diákoknak a terrortámadásról mesél. „2001. szeptember 11-én negyedik napja jártunk iskolába, és a gimnáziumunk ablaka pont a World Trade Center déli tornyára nézett. Miután az első repülőgép becsapódott, a tanítványaim és én percről percre közvetítettük az eseményeket az internetes naplónkban. Nagyon személyes és megrázó írások születtek, így a tizedik évfordulón is az első reakciók és képek segítségével elevenítjük föl a támadást” – írja Heather Ordover. 

Négy iskola Twitteren és Skype-on tartja a kapcsolatot: a tizedik évforduló alkalmából a diákok közösen fogalmaznak meg egy üzenetet a remény, a béke és az emlékezés jegyében – amit aztán az egész világgal megosztanak az interneten.

Képeskönyv és keresztrejtvény

„A tanítványaim még meg sem születtek 2001-ben, ezért legtöbbjük alig ismeri a szeptember 11-i támadások hátterét” – mondja  Greg Feezell. A pedagógus minden évben Mordicai Gernstein Az ember, aki a tornyok között sétált című könyvét olvassa fel a kisdiákoknak, akik a főszereplő személyes élményein keresztül ismerkednek meg a tragédia történetével. Egy másik tanárnő egy képeskönyvvel készül: a 14 tehén Amerikának című kötet egy afrikai falu lakóiról szól, akik ajándékkal segítenék a tengerentúli országot a terrortámadás után. 

A The New York Times is gondolt a kisdiákokra: a lap a tizedik évforduló alkalmából egy keresztrejtvényt tett közzé. Egy kifestőkönyv azonban nagy port kavart az Egyesült Államokban. Az évfordulóra nyomtatott kiadvány a készítők szándéka szerint a 6-10 éves gyerekekhez szeretné közelebb hozni a tragédia eseményeit – sokaknál azonban kiverte a biztosítékot, hogy a kisdiákok többek között a lángoló ikertornyokról és Oszama bin Laden kivégzéséről is színezgethetnek képeket.

eduline