szerző:
Eduline

Nincs olyan végzős középiskolás, aki ne reménykedne abban, hogy az idei középszintű magyarérettségin ismét novellát kell majd elemezni. Mennyi esély van erre, és milyen egyéb műfajok kerülhetnek elő a középszintű írásbelin?

©

Élő hírfolyamunk a magyarérettségi napjáról.

Az első infók az idei magyar feladatlapról.

Kosztolányi, József Attila és Radnóti a magyar középszint második részében.

A középszintű magyarérettségi szaktanárok által kidolgozott, nem hivatalos megoldását itt nézhetitek meg: szövegértés 1. rész, szövegértés 2. rész, érvelés-gyakorlati szövegalkotás, elemzés.

A 2017-től érvényes változásoknak megfelelően a középszintű magyarérettségi feladatsorának második része két műértelmező szövegalkotási feladatot tartalmaz - a vizsgázó dönt arról, hogy művet elemez vagy két művet hasonlít össze, 150 perc alatt 400-800 szavas szöveget kell alkotnia.

Megnéztük, az előző évek tavaszi érettségi vizsgáin milyen műveket kaptak a diákok - ebből a táblázatból egyértelműen kiderül, hogy a középszintű feladatsorok összeállítói leggyakrabban novella elemzését kérték az érettségizőktől. Akik - ha a műfaj elemzési szempontjait átismételték a vizsga előtt - nagy eséllyel jó esszét írtak.

Év
Szövegértés
Szövegalkotás: érvelés
Szövegalkotás: műelemzés
Szövegalkotás: összehasonlító elemzés
2005 Láng István: Környezetvédelem, fenntartható fejlődés (Mindentudás Egyeteme előadás) Kaffka Margit: Egy asszony ügye c. véleménye mellett vagy ellen Mikszáth Kálmán: Szegény Gélyi János lovai (novella, A jó palócok) Kosztolányi Dezső: Beírtak engem mindenféle Könyvbe
József Attila: Levegőt!
2006 Horn Gergely: A turizmus hatása az ökológiai és a társadalmi sokféleségre Umberto Eco: A rózsa neve c. regénye kapcsán a címadásról Márai Sándor: Halotti beszéd Vajda János: Húsz év múlva (Gina emlékkönyvébe)
Juhász Gyula: Anna örök
2007 Heltai András: Hangulat - vagy heuriger?... Mitől beteg a könyvforgalmazás? c. írás alapján az elektronikus és a hagyományos könyvek kapcsolatáról Sánta Ferenc: Kicsik és nagyok (novella) Csokonai Vitéz Mihály: Az eleven rózsához
Ady Endre: Meg akarlak tartani
2008 Nádasdy Ádám: Miért változik a nyelv? (Mindentudás Egyeteme) Ancsel Éva Összes bekezdése alapján a technikai fejlődésről Petelei István: A könyörülő asszony (novella) Berzsenyi Dániel: Horác
Vas István: Vides ut alta stet
2009 Mikszáth Kálmán: Jókai Mór élete és kora (részlet) Spiró György véleménye kapcsán arról, hogy a fiatal generáció kevesebbet olvas Lázár Ervin: Csapda (novella) Vörösmarty Mihály: Keserű pohár (Czilley s a Hunyadiakból)
Petőfi Sándor: Ivás közben
2010 Somogyi F. Anikó: Előkerült a Janus Pannonius-életmű hiányzó darabja (Magyar Hírlap cikke) Szabó Magda interjúkötet Otthon c. írása alapján arról, hogyan hat a tárgyi környezet a személyre Gelléri Andor Endre: Pármai likőr (novella) Kosztolányi Dezső: A kis mécs (A szegény kisgyermek panaszai)
Karinthy Frigyes: A kis edény (Így írtok ti)
2011 Nemes Nagy Ágnes: Párbeszéd a mai versről Szophoklész: Antigoné alapján az emberi magatartásformákról Móricz Zsigmond: A világ végén már szép és jó (novella) Csokonai Vitéz Mihály: Az álom leírása
Petőfi Sándor: Az álom...
2012 Lukácsy Sándor: Nemzeti olvasókönyv Albert Camus: A pestis c. regénye kapcsán a heroikus életfelfogás mellett vagy ellen Arany János: Tetemre hívás (ballada) Karinthy Frigyes: Tanár úr, kérem c. kötetéből "A jó tanuló felel" és "A rossz tanuló felel"
2013 Gósy Mária: A gyermeknyelv Leszek Kolakowski: Kis előadások nagy kérdésekről. Az utazásról c. műve kapcsán az epikai művekben szereplő utazásokról Márai Sándor: Az árva (elbeszélés) Berzsenyi Dániel: Napoleonhoz
Vörösmarty Mihály: Napoleon
2014 Veszelszki Ágnes: A digilektus
hatása az írásbeli és a szóbeli kommunikációra
egy kérdőíves vizsgálat alapján
Márai Sándor: 42. Az olvasásról. Füveskönyv (részlet) kapcsán a lassú olvasás mozgalmáról
Bródy Sándor: Kaál Samu (novella)
Berzsenyi Dániel: Életfilozófia és Arany János: Visszatekintés
2015 Grendel Lajos: A modern magyar irodalom története. Bevezetés Részlet Seneca leveleiből - érvelés "az idő a miénk" témában
Bodor Ádám: Állatkert (novella)
Tóth Árpád: Elégia egy rekettyebokorhoz
és Jékely Zoltán: Az ég játékai
2016 Moravcsik Gyula: Miről vallanak a papiruszok?
Csoóri Sándor: Nomád napló részlete kapcsán a kérdezni tudás szerepéről, értékéről
Tamási Áron: Szerencsés Gyurka (elbeszélés)
Vörösmarty Mihály: Liszt Ferenchez
és Illyés Gyula: Bartók

Persze volt már olyan is, hogy az érettségizőket kellemetlen meglepetés érte, és nem novellát kaptak - ez idén is megtörténhet. „Nem  biztos, hogy idén is novellát kell majd elemezni” - hívja fel a figyelmet Szabó Roland, az Érdi Vörösmarty Mihály Gimnázium magyartanára, hozzátéve: a volt már olyan, hogy balladát vagy tárcát kellett elemezni, vagyis más műfajok elemzési szempontjaiból is fel kell készülni.

Ahogy a fenti listából kiderül, balladát és költeményt is kaptak már az érettségizők - feladat volt például Arany János Tetemre hívás című balladájának az elemzése, 2006-ban Márai Sándor Halotti beszéd című versét, 2013 őszén Weöres Sándor Az éjszaka csodái című költeményét kellett elemezni.

Tipp: a műértelmezésnél abból kell kiindulni, hogy az esszének - ilyen műfajú szöveget kell írniuk az érettségizőknek - van egy meghatározott struktúrája, a bevezető felveti az adott problémát, a tárgyalás részben a szöveggel kell dolgozni, az adott mű elemzése van a középpontban. Fontos: nem szabad eltávolodni magától az irodalmi műtől, Szabó Roland szerint az „egy-egy probléma feletti filozofálgatásnak az érvelési feladatban van a helye, nem a műértelmezésben”.

 

Ilyen feladatokat kapnak a diákok a 2017-es magyarérettségin

A 2017-es tavaszi érettségi szezontól változik a középszintű magyarérettségi, a diákoknak több feladatot kell megoldaniuk. Itt vannak a részletek. A középszinten érettségizőknek továbbra is meg kell oldaniuk egy szövegértési feladatsort - a szöveg, amely alapján kérdésekre kell válaszolni, 700-1000 szavas, valamivel rövidebb, mint az előző években.

Így szerezhettek ötöst a 2017-es magyarérettségin: öt tipp vizsgázóknak

Hétfőn a magyarérettségivel indul a tavaszi érettségi szezon legfontosabb hete. Középszinten érettségiztek magyarból? Akkor olvassátok el a következő tanácsokat, hogy minél több pontot szerezzetek az írásbelin. Olvassátok el kétszer a feladatot Figyeljetek oda arra, mit kér tőletek a feladat utasítása, olvassátok el kétszer, és húzzátok alá a legfontosabb elemeket az utasításban.

Érettségizzetek velünk!

Az Eduline-on az idén is megtaláljátok a legfrissebb infókat az érettségiről: a vizsgák napján reggeltől estig beszámolunk a legfontosabb hírekről, megtudhatjátok, milyen feladatokat kell megoldaniuk a középszinten vizsgázóknak, de az emelt szintű írásbelikről is nálunk találjátok meg a tudnivalókat.

És ami a legfontosabb: az írásbeli után nálunk nézhetitek át először a szaktanárok által kidolgozott, nem hivatalos megoldásokat.

Délutánonként arról olvashattok, hogy mit gondolnak a tanárok és a vizsgázók a feladatsorokról, és persze ti is leírhatjátok véleményeteket kommentben, sőt a szaktanároktól is kérdezhettek.

Ha elsőként szeretnétek megkapni a megoldásokat, lájkoljátok Facebook-oldalunkat vagy csatlakozzatok az érettségizők Facebook-közösségéhez. Az érettségiről itt találjátok legfrissebb cikkeinket.