Szabó Fruzsina
Szabó Fruzsina

Több diák és szülő tervezi, hogy panaszt tesz az Oktatási Hivatalnál a csütörtöki, emelt szintű angolérettségi harmadik – a hallott szöveg értését tesztelő – része miatt. Az eduline-nak nyilatkozó érettségizők szerint a felvétel rossz minőségű volt, a beszélőket nem lehetett érteni, ezért többen jogi lépéseket is tennének. A Facebookon már létre is hoztak egy csoportot.

©

„Ha három szóval jellemezhetném az angolérettségi hallgatásos feladatát, akkor azt mondanám: szörnyű, tragikus, borzalmas… és akkor még nagyon finoman fejeztem ki magam. Az első hallgatás után tátott szájjal ültem, és még a felügyelő tanár is nagyot nézett. Nagyon el vagyok keseredve” – írta egyik olvasónk az emelt szintű angolérettségi után.

Az emelt szintű angolérettségi 240 perces volt. Az első – az olvasott szöveg értését mérő – rész megoldására 70, a nyelvhelyességi feladatokra 50 percet kaptak a diákok. A hallás utáni szövegértés elemre 30 percük volt, míg az íráskészséget tesztelő feladatokat 90 perc alatt kellett megoldani. Az eduline-nak a vizsga után több diák jelezte: a feladatsor korrekt volt, viszont a „listening” rész megoldása komoly problémákat okozott, a végzősök szerint a hanganyag gyenge minőségű volt, ráadásul túl gyorsan és nehezen érthetően beszéltek a felvételen. Legfrissebb cikkünket itt találjátok a tilakozásról.

Friss: az Oktatási Hivatal szerint nincs gond a hanganyaggal
A vizsgahelyszíneken lejátszott CD-k minősége mindenütt megfelelő volt, a hanganyag pedig „minden tekintetben” megfelel a vizsga előírásainak – így reagált az Oktatási Hivatal és a tételkészítő bizottság arra, hogy több diák és szülő tenne panaszt a csütörtöki, emelt szintű angolérettségi harmadik része miatt. A teljes cikket itt olvashatjátok el.

Szülők és érettségizők a Facebookon már csütörtök este létrehoztak egy csoportot, ahova azokat a diákokat hívják, akik problémásnak tartják az írásbeli harmadik részét. Azt tervezik, hogy közösen fordulnak az Oktatási Hivatalhoz, követelik "az eredmények megsemmisítését és kompenzációt, vagy új listening vizsga megtartását a költségek viselésével együtt". Néhány diák petíciót is indított, amelyhez fél egyik 77-en csatlakoztak.

Péntek reggel megkerestük az Oktatási Hivatalt, arra voltunk kíváncsiak, hogy érkezett-e már panasz a hivatalhoz, milyen lépéseket tesznek, ha bebizonyosodik, hogy valóban nehezen érthető, rossz minőségű volt a hanganyag. Amint választ kapunk, közöljük. Az emelt szintű angolérettségi hivatalos megoldását itt lehet megnézni.

A tanárok nem értik. De a diákok sem.

Az emelt szintű angolérettségi hivatalos megoldókulcsa és a hanganyag péntek reggel 8-kor került ki az Oktatási Hivatal oldalára. Az eduline-nak több pedagógus azt írta, a vizsga napján nem tudták, de most meghallgatták a hanganyagot, és nem találták túlságosan nehéznek.

A diákok véleménye más. "Olyan előfordulhat, hogy a vizsgán hallott hanganyag és az oktatas.hu-ra egy nappal később feltöltött hanganyag ne egyezzen? Ugyanis ma az oktatas.hu-ról visszahallgatva a felvételt az a gyanúm támadt, hogy én az érettségi közben biztos nem egy ilyen tiszta, érthető és relatív lasső hanganyagot hallottam. Amit én érettségi közben hallottam, az egy recsegős, szavakat elharapó narrálás volt" - írta az egyik olvasónk.

Több diák szerint is különbség volt a két hanganyag között. "Hát én is meghallgattam, és tegnap 100%, hogy nem ugyanezt a felvételt kaptuk. Gyorsabb is volt és rosszabb minőségű is. És nem csak én mondom ezt, hanem rengeteg diák országszerte, szóval nyilván nem a magnóval volt a probléma.. erre feltesznek egy olyan felvételt, ami teljesen érthető. Ha ezt kaptuk volna tegnap, meg tudtam volna csinálni. De azért ne nézzenek már teljesen hülyének. Még a rossz minőséget lehet a magnóra fogni, de azt, hogy gyorsabb is volt, már nehezen" - írta egyik olvasónk.

Három éve a középszintű németvizsga verte ki a biztosítékot

A 2011-es tavaszi érettségin a németből vizsgázók jelezték, hogy a hallás utáni szövegértés tesztjéhez kapcsolódó egyik hanganyag értelmezhetetlen volt – a szöveg felolvasója túl gyorsan, már-már hadarva beszélt, ráadásul sokak szerint furcsa akcentusa is volt. Az Oktatási Hivatal nem adott igazat a vizsgázóknak, úgy reagált: eredeti, oktatási célra készült interjúfelvételt kaptak a diákok, amely a vásárláshoz kapcsolódó mindennapi eseményről szól, akusztikai minősége kifogástalan.

Azt is hozzátették, hogy az írásbeli érettségi feladatsorokat "sokéves középiskolai tanítási gyakorlattal rendelkező pedagógusokból álló bizottságok" készítik el, a feladatokat több lépcsőben lektorálják, ellenőrzik. Ezek után a feladatsor bekerül abba a "tételkészletbe", amelyből kisorsolják azt az egy tesztet, amely az adott vizsgaidőszakban a diákok elé kerül. „A többlépcsős szakmai ellenőrzés garantálja, hogy készletben lévő feladatlapok mindegyike egyformán megfelel az érettségi vizsgakövetelményeknek. Nyilvánvalóan nincs két egyforma feladatlap, ám az, hogy egy adott időszakban melyiket használják fel, abban kizárólag a véletlen játszik szerepet” – írták.

Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is, és nem fogsz lemaradni a fontos hírekről!