Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
A jobbágyfelszabadítás, a rendszerváltás, a Kádár-korszak, az alkotmány és Mátyás király is szerepel az idei középszintű történelemérettségi esszéfeladatai között. Az eduline-nak nyilatkozó szaktanár szerint a témák valamivel nehezebbek, mint a tavalyiak.
Az eduline-nak nyilatkozó szaktanár szerint a diákoknak nagy része a hosszabb esszéfeladatok közül valószínűleg a jobbágyfelszabadítás témakörét választja majd, erről ugyanis hosszabban lehet írni. A rendszerváltással foglalkozó kérdés azonban sokaknak gondot okozhat, több középiskolában ugyanis nem jutnak el idáig a tananyagban, ahogy a Kádár-viccekkel sem mindenki tud majd mit kezdeni.
Meglepő, hogy egy művelődéstörténeti-művészettörténeti feladatot is lehet választani a középszintű írásbeli második felében, illetve hogy két, egymáshoz közel álló téma - a reformkor és az 1848-as események - is szerepel a feladatsorban.
Az eduline által megkérdezett történelemtanárok korábban úgy nyilatkoztak, hogy a rövid választ igénylő feladatokkal általában a leggyengébben tanuló végzősök is megszereznek 18-22 pontot, ami már önmagában elég a ketteshez. „Az érettségizők a feleletválasztós, illetve az igaz-hamis feladatok megoldásában a legeredményesebbek” – mondta Edényi László történelemtanár, a budapesti Zrínyi Miklós Gimnázium igazgatója. Mire érdemes odafigyelni az esszéfeladatok megoldásakor? Összefoglalónkat itt olvashatod el.
„Nagyon sok iskolában nem tudják befejezni a tananyagot, amely tulajdonképpen napjainkig tart, ezért sokan félnek a XX. század második felét felölelő feladatoktól” – tette hozzá. Tapasztalatai szerint a választható esszéfeladatnál a középiskolások rendszerint a közelmúltban tanult ismeretekre építő témákat választják, de a döntésük attól is függ, hogy a történelmi atlasz kronológiájában találnak-e részletes adatokat, illetve jól használható forrásszöveget kapnak-e.
„A középszintű érettségi alapvetően kompetenciaközpontú, tehát főleg a források, segédanyagok értelmezésére épít, de természetesen a feltett kérdésre kell összpontosítani, térben és időben el kell helyezni az eseményeket, használni kell a szakkifejezéseket, ismerni kell és fel kell tárni az összefüggéseket, néhány adattal, tárgyi ismerettel érdemes színesíteni a tartalmat, és logikusan, helyes nyelvezettel, szabatosan kell fogalmazni” – magyarázta Edényi László.
Történelemből középszinten 1 276 helyszínen 86 396 tanuló, emelt szinten 106 helyszínen 6 265 diák érettségizik. Töriből középszinten angol, francia, horvát, német, olasz, orosz, román, spanyol, szerb és szlovák nyelven, emelt szinten angol, francia, horvát, német, spanyol és szerb nyelven is tesznek érettségi vizsgát.