Mi a baj a magyar iskolákkal?
Tanárok, tantermek, tankönyvek - hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy csak ettől a három tényezőtől függ, mennyire "jó" az iskola, pedig számos kutatás bebizonyította, hogy az iskolaépület nem pusztán díszlet, a tér komoly hatással van az iskolai munkára. Ahol jól érzik magukat a diákok és a tanárok, ahol van hely mozogni, zenélni, rajzolni (és időnként pihenni), ahol a közösségépítésnek is megvannak a terei, ott tanulni is jobb.
De mégis mi a baj a magyar iskolaépületekkel?
Leginkább az, hogy a klasszikus iskolaépületeket - amelynek a "prototípusa" a 19. században alakult ki - más oktatási rendszerhez, más pedagógiai módszerekhez és más célokhoz szabták. "A 19. században vált tömegessé az oktatás, az iskolában a gyári munkára és a hadseregre készítették fel a gyerekeket, és ehhez alkalmazkodott az iskolaépület is a szigorú térbeosztással. Az akkori iskola szerkezete leginkább a kaszárnyákra hasonlított, ahol mindenkinek megvan a maga osztályterme, van gyülekezőtér, a folyosón vonulhatnak a diákok. Ez alapján épült fel rengeteg iskola" - mondja Tamáska Máté, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola építészetszociológiával foglalkozó docense, A tanulás helyei: iskolaépítészet című tanulmánykötet egyik szerkesztője.
A magyar diákok egy része még ma is ilyen iskolákba jár - csakhogy míg a poroszos iskolában négy óránál többet nemigen töltöttek a gyerekek, addig ma már reggel nyolctól délután négyig tart a tanítás, vagyis az iskola már nemcsak a tanulás helye, hanem az a tér, ahol a szabadidejük nagy részét is eltöltik.
Persze az iskolaépületek "evolúciója" nem rekedt meg a 20. század elején, a hetvenes években újabb iskolaépítési hullám indult. Bár a legtöbb tanár, szülő és diák aligha mondaná azt a lakótelepi "paneliskolákra", hogy modernek - pláne nem a júniusi tanévzáráskor, amikor ezekben az épületekben már-már trópusi klíma uralkodik -, valójában ezek a középső folyosós, nagy udvarral rendelkező "kockák" sokkal lazább szerkezetűek, mint a néhány évtizeddel korábban felhúzott iskolák. A kilencvenes években (bár akkor természetesen jóval kevesebb iskolát húztak fel, mint a lakótelepek létrehozásakor) már az akkori európai trendeket követték, ennek egyik példája a budapesti Városmajori Gimnázium. És persze az elmúlt években is megnyitott néhány olyan iskola, amelynek tervezői kísérleteztek a terekkel: ilyen a péceli, igen színes, különleges szerkezetű Szemere Pál Általános Iskola, ahol a lépcsőház helyét például rámpaszerű közlekedők vették át, de a sajtó sokat foglalkozott a 2019-ben megnyíló Debreceni Nemzetközi Iskola monumentális, kör alakú, kültéri "termeket" is magában foglaló épületegyüttesének terveivel is.
"Azt látni kell, hogy az ipari iskola azért lehetett ennyire fix szerkezetű, mert - mai szemmel nézve - viszonylag nyugodt pályára készítette fel a diákokat. Ma egy nevelési célt meghatározni még egy osztályon belül is nehéz, ezért lenne szükség sokféle térstruktúrára, hogy ne csak egyféle iskolatípus legyen" - magyarázza a kutató.
Nem jó, ha padokkal van tele a terem
Nem véletlenül kísérleteznek világszerte az iskolai terekkel: a pedagógiai munka egyre jobban eltávolodik a hagyományos, tanárközpontú, frontális oktatástól, sokkal inkább a csoport- és páros munkára, az egyéni tanulásra és projektfeladatokra támaszkodik. Vagy legalábbis kellene támaszkodnia - ennek azonban sok esetben maga a tér a gátja. "A magyar iskolákban az alapvető probléma sokszor az, hogy kicsi a tanterem, sok benne a diák és a bútor, túl sok játéktér nincsen" - mondja Tamáska Máté, hozzátéve: az ideális az lenne, ha egy osztályterem hatvan százalékát fel kellene szabadítani, hogy legyen hely a zenéléshez, mozgáshoz, rajzoláshoz, festéshez, amelyeknek az általános iskolákban legalább annyira fontosnak kellene lenniük, mint az írásnak, olvasásnak és a számolásnak.
Lélegzetelállító képek: ilyen iskola épül Debrecenben, másfél év múlva kezdődhet meg a tanítás
Kiírták a közbeszerzést a debreceni nemzetközi iskola futurisztikus épületegyüttesének kivitelezésére, az oktatási intézményben 2019 szeptemberében kezdődhet meg a tanítás. Az intézményben a tervek szerint az óvodásoktól a végzős középiskolásokig ötszáz gyerek tanulhat majd - írja a Dehir.hu, amely idézi Papp László polgármestert, aki szerint a Debrecenbe települő cégek menedzsereinek részéről visszatérő kérdés az, hogy gyermekeik számára milyen tanulási lehetőségek állnak rendelkezésre.
"Ha sikerül a termek területének hatvan százalékát szabadon hagyni, akkor már nyitni lehet más módszerek felé, vannak ugyanis olyan térkialakítások, amelyek kifejezetten kedveznek a csoport- és a projektmunkának, például a négyzetes terek. A hosszúkás osztálytermekből pedig - ha van hely - ki lehet alakítani ilyen tereket" - magyarázza a szakember, hozzátéve: az Apor Vilmos Katolikus Főiskolán egy iskolaépítészeti kutatóműhely létrehozásán dolgoznak, a munkába építészeket, tanárokat, pszichológusokat, szociológusokat is szeretnének bevonni, "azt szeretnénk, ha a leendő szociálpedagógusok részt vehetnének az iskolatervezésben, ehhez kapnának nálunk egy indítólökést".
Mire jó a menza és a folyosó?
A legtöbb magyar iskolaépületben persze vannak még kihasználatlan területek, amelyek átalakításával mindenki komfortosabban érezné magát az iskolában - tanár is, diák is. Sőt ehhez még csak jelentősebb állami, tankerületi apanázs sem kellene, Tamáska Máté szerint a legjobb iskolaátalakítások éppen a "szegény ember vízzel főz" helyzetből nőttek ki. "A menza például az egyik legkihasználatlanabb tér az iskolákban, gyakorlatilag csak ebédelni járnak le oda a gyerekek, holott azokon az asztalokon délutánonként házi feladatot is lehetne írni, és egy laza szervezésű találkozóhely is lehetne, ahol a szülők egy kávé mellett tudnának beszélgetni a tanárokkal és egymással, miközben várnak a gyermekükre" - mondja, hozzátéve: ha egy iskola szeretne szorosabb kapcsolatot a szülőkkel, a menza jó helyszín lehetne.
"A másik kihasználatlan iskola tér a folyosó, amely most alapvetően a tűzoltóság terepe, hiszen az a menekülési útvonal. Miközben a földszintes iskolákban meg lehet oldani, hogy a termekből vezessen ki ajtó az udvarra, az legyen a menekülési útvonal, így a folyosókat be lehet rendezni. Nem lenne ördögtől való, ha oda kikerülnének könyvespolcok, asztalok, fotelek, mászóka. Bordásfal például miért csak a tornateremben van? A gyerekek folyamatosan mozognak" - magyarázza, "ráadásul a földszinti paneliskolákban akár minden osztálynak lehetne egy saját kertrésze".
Íme, a világ legszebb iskolái - ide tuti szívesen járnak a tanulók
Megpróbálták összeszedni a világ legszebb iskoláit. Formabontók, kreatívak és teret hagynak a tanulóknak. A világ legszebb, de mindenképpen legérdekesebb iskoláit próbálta összegyűjteni a puremag.hu. A válogatásba került oregoni iskola, berlini, stockholmi és angol iskola is. Az oregoni iskola tervezőinek első és legfontosabb szempontja az épület és környezetének szimbiózisa volt.
Ahol akár pihenhetnének is a diákok - ez fontos cél lenne, ugyanis az iskolákban alig-alig vannak pihenésre szolgáló helyek. "Nyolctól négyig össze vannak zárva harminc másik emberrel, és nincs olyan hely, ahová egy kicsit el tudnának vonulni. Ez egyébként a munkahelyeken is probléma" - mondja a kutató, aki szerint hagyni kellene a gyerekeknek nyugodt pontokat, például egy olvasókuckót vagy egy pihenősarkot.
Nagy iskolák, kis iskolák |
"Nem baj, ha vannak felesleges terek egy iskolában. Ha egy épület nagyon funkcionális, minden teret maximálisan kihasznál, akkor elég egy tantervi változás - például megemelik a testnevelésórák számát -, és rögtön előkerül a kérdés, hogy hol tornázzanak a gyerekek" - mondja Tamáska Máté, hozzátéve: a diákok számának változása is kihívás elé állítja az iskolaépítészetet. "A gyors népességnövekedésű városokban évtizedekkel ezelőtt nagy iskolák épültek, aztán megindult az elvándorlás, csökkenni kezdett a diákok száma, az épületeket pedig alig tudják fenntartani, mert az iskola nem tud összehúzódni" - magyarázza. Az épületszociológus szerint - bár a tanárok és a diákok nem szokták szeretni - ilyen szempontból előnyösebbek a több épületből álló iskolák. Ha csökkenni kezd a diákok száma, az egyik épületet egyszerűen kiadják vagy lezárják, így nem terheli az intézményt a hatalmas rezsi. "Ez egyre fontosabb szempont lesz, Budapesten korábban például több mint kétmillióan éltek, ma már alig 1,7-1,8 millióan. Ma még az agglomerációban élő családok egy része budapesti iskolát választ, de ha ez valamikor megváltozik, a fővárosi iskolákban is csökkeni kezd a diákszám" - mondja. |