szerző:
Eduline

Már írják az új NAT-ot: az uniós forrásból fedezett, 2,4 milliárdos projekten a nyilvánosság kizárásával száz ismeretlen szakértő dolgozik - írja a Népszava.

Csépe Valéria, a köznevelés tartalmi megújításáért felelős miniszteri biztos irányítja az új NAT kidolgozását
©

A lap azt írja, teljes mértékben az Európai Unió támogatásával, mintegy 2,4 milliárd forintos projekt keretében zajlanak az új Nemzeti alaptanterv (NAT) kidolgozásával kapcsolatos munkálatok. Noha az eddigi tervek szerint már a 2019. szeptemberében induló tanévtől az új NAT szerint zajlana az oktatás az iskolákban, a "Köznevelés tantervi-tartalmi szabályzóinak felülvizsgálata és átdolgozása" néven futó fejlesztés befejezésének tervezett határideje 2020. október 31-e.

Az új NAT koncepciójának összeállítása már megkezdődött, ám a milliárdokat kóstáló projekt szinte teljes titokban, a nyilvánosság kizárásával zajlik, a jelentősebb oktatási és pedagógus szakszervezetek nem vesznek részt benne, ahogy a több mint félszáz szakmai szervezetet tömörítő Civil Közoktatási Platform (CKP) szakértői sem.

Nem érjük be az értesülésekkel: kérdésekkel bombázza Csépe Valériát több szervezet

"Nem érjük be a többnyire a sajtóból származó, nem mindig megbízható értesülésekkel, egy társadalmi szintű szakmai egyeztetés aktív részesei kívánunk lenni" - írja nyílt levelében tizenkét pedagógiai szervezet, amely több kérdést tesz fel az új alaptantervről Csépe Valériának, a köznevelés tartalmi megújításáért felelős miniszteri biztosnak.

Annyit tudni, hogy a munka Csépe Valéria, a köznevelés tartalmi megújításáért felelős miniszteri biztos vezetésével, száz szakember bevonásával indult meg.

Csépe Valéria néhány szűkebb körű szakmai fórumon bemutatta az addig elkészült NAT-verziót, ám vitára sehol sem kerülhetett sor. Holott a koncepció kidolgozásának (a társadalmi egyeztetést is magába foglaló) határideje december 31-e, ezután már a 2019/2020-as tanévben alkalmazható kerettantervek elkészítésének kellene nekilátni. A koncepciót eddig nem hozták nyilvánosságra, ám a Pedagógusok Szakszervezete követelésére megkapta a legutóbbi változatot, ami a koncepció kidolgozásából kihagyott szervezetek szakértőihez is eljutott.

Hemzseg a szakmai hibáktól és hiányosságoktól az új alaptanterv?

Tizenöt pontban foglalta össze a problémákat az új Nemzeti alaptanterv koncepciójáról szóló elemzésében Nahalka István oktatáskutató, a Civil Közoktatási Platform szakértője, aki többek között azt írja, az új alaptanterv számos fontos kérdéssel egyáltalán nem foglalkozik, és a hosszabb tanév bevezetésének szükségességét sem tudja érvekkel alátámasztani.