Mindenki másképp szeret tanulni. Van, akinek teljes csendre van szüksége, van, akinek kell az alapzaj és olyan is, akinek társaságban könnyebben megy. Mi hiányzott legjobban az otthoni tanulásból a diákok szerint?
Egy friss kutatás a fiatalok tanulási stílusát mérte fel a távoktatás alatt. Az Orientify kutatásából kiderül, hogy alapvetően az egyedüllétet és csendet kedvelik a fiatalok, ha tanulnak. Ugyanakkor a tanulási stílus nem befolyásolta a diákok viszonyát a digitális oktatáshoz, szinte mindenki tudott alkalmazkodni a helyzethez. Azonban a tanár jelenléte szinte mindenkinek hiányzott.
Arról kérdezték a középiskolásokat és az egyetemistákat, hogy milyen módszerekkel tanulnak a karantén időszakában, és mennyire boldogulnak a digitális távoktatással. A 761 válaszadó átlagéletkora 22,5 év volt. A kérdések között az is szerepelt, hogy mennyire tervezik és rendszerezik tanulásukat, hallás után tanulnak-e könnyebben, vagy inkább olvasniuk kell a tananyagot.
„Szerettük volna tudni, hogy önállóan vagy csoportban tudnak-e tanulni jobban a diákok, csendet vagy a szóbeli magyarázatokat igénylik-e, illetve, hogy gyakorlati vagy elméleti tudás felé orientálódnak-e. Mennyire alakulnak át tanulási szokásaik az otthontanulás alatt?” – mondta Török Réka, az ELTE egyik kutatója.
Kiderült, hogy a kérdőívet többségében nők töltötték ki és több területen is jelentős különbségek mutatkoztak meg a lányok és a fiúk között. Az eredményekből az derül ki, hogy a lányok sokkal szervezettebbek, jobban kedvelik a hangos ismételgetést és többnyire inkább egyedül és csendben tanulnak.
Török Réka azt is kiemelte, hogy főleg a lányokra jellemző az is, hogy szeretik, ha elmagyarázzák nekik az anyagot és inkább a gyakorlati, mint elméleti dolgokat szeretnek tanulni. Úgy gondolja, hogy a kutatás egyik érdekesebb eredménye, hogy a csoportban tanulás és a közös munka meg sem jelent a számba vehető tanulási stílusok között.
A második kérdéskör azzal kapcsolatos volt, hogy kinek lehet előnyös a digitális otthontanulás. Az eredmények alapján úgy gondolják, kijelenthető, hogy egy adott tanulási stílus sem befolyásolta az online oktatáshoz való alkalmazkodást. Mindemellett kiderült is, hogy a tanár jelenléte mindenkinek hiányzott, nem csak azoknak, akik szeretik, ha elmagyarázzák nekik a dolgokat.
Azok a diákok, akiknek nagyobb szüksége van a szemléltetésre, jobban hiányolták az oktatási folyamatból a tanárt. A iskolatársak hiánya is megjelent a kutatásban, de nem a tanulási technikák miatt, hanem a társas élet fontossága miatt. Jellemzően azok viszonyultak negatívan az otthoni tanuláshoz, akik jobban igényelték az osztálytársak, csoporttársak jelenlétét. A szakember szerint a digitális eszközök jól illeszthetőek bármely tanulási módszerhez, stílushoz, azonban a tanulási eredményesség vizsgálata elengedhetetlen ahhoz, hogy az online távoktatás előnyeit és hátrányait tudományos alapon vizsgálni lehessen.
A távoktatás sikerességéhez hiányoznak az eszközök, a diákoknak nincs megfelelő terük és módszertanuk az önálló tanuláshoz, a szülők pedig nem tudnak hatékonyan segíteni - derül ki egy friss kutatásból.
Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is, és nem fogsz lemaradni a fontos hírekről!
|