szerző:
Eduline

Kisebb közüzemi számlák, olcsóbb étkeztetés – ezekre az előnyökre hivatkozva vezetik be egyre több amerikai iskolakörzetben a négynapos tanítási hetet. Felmérések szerint nemcsak az intézmények költségvetésére, hanem a diákok eredményeire is jó hatással van az új rendszer. A tanulók jobban szeretik az iskolát, ha egy héten csak négyszer kell bejárni – állítják kutatók.

Öt helyett négy nap tanítás
Az Egyesült Államok 120 iskolakörzetében – köztük Washington, Georgia és Kalifornia egyes kerületeiben – már most is csak heti négy napot járnak iskolába a gyerekek, de több államban, többek közt New Yorkban is fontolgatják a tanítási hét szerkezetének módosítását. Bár a jogszabályok kikötik, hogy az átalakítás miatt nem csökkenhet a heti óraszám – és a tanárok bére sem –, az intézmények mégis jelentős megtakarítást érhetnek el a tanítási napok számának lefaragásával. Korábban a nyári szünet rövidítése is felmerült a tervek között - összefoglalónkat itt olvashatod el.

A University of Southern Maine felmérése szerint az utazási költségek, a közüzemi díjak és az étkeztetés árának csökkenésével az iskolák kiadásait mintegy 2-9 százalékkal lehet mérsékelni – írja a Los Angeles Times. Rendkívüli tanítási szünet, meghosszabbított téli szünet – nálunk ilyen megoldásokkal próbálták átvészelni a téli hónapokat a közüzemi számlák miatt bajba került kistelepülési iskolák. Összefoglalónkat itt olvashatod el.

A négynapos tanítási hét ráadásul a diákok teljesítményére is jó hatással van. Azokban az intézményekben, ahol már átálltak az új rendszerre, sokkal kevesebb a hiányzás, a tanulók pozitívabban állnak az iskolához, jobb a magaviseletük, szívesebben vesznek részt az iskolán kívüli tevékenységekben, és a tanulmányi eredmények is javultak. A plusz egy szabadnapnak köszönhetően a középiskolásoknak lehetőségük van diákmunkát vállalni. A kisgyermekes szülők eleinte aggódtak, de aztán rájöttek, hogy könnyebb megoldani a gyerekfelügyeletet egy teljes napra, mint az egész héten a délutáni órákra.

A vizsgálat eredményei azonban nem bizonyítják, hogy a rövidebb tanítási hét minden iskolában egyformán kedvező hatásokkal jár. Eddig főleg vidéki kisiskolákban szervezték át az órarendet, így nem lehet tudni például, hogy nagyobb városokban hogyan tudnák megoldani a gyerekek felügyeletét azokon a napokon, amikor nincs iskola. De az is kérdéses, hogy az általános iskolások esetében célravezető lenne-e a tananyagot besűríteni négy hosszúra nyújtott tanítási napba – ők ugyanis kevesebb ideig tudnak koncentrálni, mint a középiskolások.

eduline