Tizenkét pontban fogalmazta meg a következő kormánnyal szembeni elvárásait a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ): az érdekvédők a többi között azt szeretnék, ha a közoktatás nagyobb arányban részesülne a GDP-ből, csökkennének az óraszámok, helyreállítanák az érettségi becsületét és követelik az oktatásban dolgozók élet- és munkakörülményeinek javítását.
A PDSZ honlapján közzétett elvárások között szerepel a pedagógusképzés tartalmi és formai kereteinek megújítása, a közoktatásban dolgozók szakmai becsületének helyreállítása a jogszabályokban és a kormányzati kommunikációban.
Követelik, hogy javítsák az oktatásban-nevelésben dolgozók élet- és munkakörülményeit, és bérüket zárkóztassák fel az uniós átlaghoz, bővítsék a jogszabályi garanciákkal a munkavállalói érdekképviseleti tevékenység működési feltételeit. Mint írták, az erőszak kezelésére garantálni kell a pedagógus munkáját segítő alkalmazottak foglalkozását, érdekeltté kell tenni a szülőket a pedagógussal való kapcsolattartásban, valamint motiválni kell az oktatási intézmény környezetében a gyermekkel foglalkozó intézményeket is a kapcsolattartásra.
Szorgalmazzák az érettségi tartalmának újragondolását, mert az meghatározza a tudás tartalmát, valamint az alsóbb évfolyamok oktatási, nevelési tartalmát is. Az elvárások között szerepel a diákok kötelező óraszámának visszaállítása legalább a 2003-as csökkentés előtti mértékre. Az oktató-nevelő munka javítása érdekében csökkentenék viszont a pedagógusok kötelező óraszámát minden intézménytípusban legalább 10 százalékkal. Elengedhetetlennek tartják a pedagógus életpálya kialakítását, s a PDSZ szerint a béren kívüli juttatások mértékét a köztisztviselőkéhez kell igazítani, addig is két fizetési fokozattal bővítenék a bértáblát.
A szakszervezet rámutatott arra: mindenképpen csökkenteni kell azon osztályok létszámát, ahol sajátos nevelési igényű, hátrányos helyzetű vagy tanulási nehézséggel küzdő gyermek van. Ezen osztályok létszámát 15-20 főben kell maximálni, valamint a fent említettek tanulók arányát legfeljebb 20, illetve 15 százalékban kell megállapítani. Ez szükséges feltétele az integrált nevelés hasznos megvalósításának - írták.
A dokumentumban azt írták: az oktatást a rendszerváltás óta minden politikai erő stratégiai kérdésnek nevezi, ennek ellenére az utóbbi években azt élik meg, hogy minden résztvevő - diák, szülő, fenntartó, intézményvezető, pedagógus - arról nyilatkozik, hogy számára egyre rosszabb. Ezért nyilvánvaló, hogy valami nagyon nincs rendben.
mti