Vezető szakemberek szerint hagyni kéne, hogy a diákok különböző szerekkel turbózhassák agybeli képességeiket.
Meg kéne engedni a tanulóknak, hogy bizonyos szerek használatával – mint amilyen a Ritalin – besegítsenek tanulmányi előmenetelükbe – állítják a nagy szakemberek.
John Harris, a Manchester Egyetem kutatási etika professzora, valamint a tudományos, etikai és innovációs intézetének igazgatója elmondta, hogy az orvos-szakmának és a döntéshozóknak komolyan meg kellene fontolniuk, hogy a mentális folyamatokat fokozó készítmények elérhetőek legyenek a tanulók számára recept nélkül, illetve felírhatókká váljanak nem csak gyógyászati célok miatt, hanem például tanuláshoz is.
Amióta világ a világ, a diákok mindig is használtak szereket ahhoz, hogy felturbózzák tanulmányi teljesítményeiket. A koffein és a ginzeng a legrégebbi befutók. Csakhogy napjainkban jóval erőteljesebb, ám szabályozott felhasználású szerek, különösen a hiperaktivitás-elleni gyógyszer, a Ritalin, vannak terjedőben Amerika kampuszain.
A legtöbb készítmény viszont csak receptre kapható. Természetesen, a szerekhez a tanulók így is-úgyis hozzájutnak, ám az internetről történő beszerzés törvényellenes, és akár egészségre ártalmas is lehet a megfelelő orvosi tanács híján.
Harris professzor emiatt úgy véli, érdemes lenne átgondolni annak lehetőségét, hogy az ilyen szerek bizonyos részéhez ne csak gyógyászati célból lehessen hozzájutni, hanem például a kognitív teljesítmények fokozása érdekében is felhasználhatókká váljanak.
Rendelkezésre áll ugyanis temérdek bizonyíték arra vonatkozóan, hogy a stimuláns szerek, mint a Ritalin, Provigil és az Adderall, jelentősen növelik a koncentráció és a teljesítmény szintjét, mellékhatásaik arányában – mondta.
„Számos receptre kapható gyógyszer, mint a fogamzásgátló tabletta vagy az altató, adható légi utasoknak - ezek már felírhatók terápiás ok nélkül” – tette hozzá.
„A Viagrát orvosi célra használják, de köztudott, hogy az értékesítés nagysága messze túlszárnyalja a valódi működési rendellenességek mennyiségét” – nyilatkozta a Times Higher Education magazinnak.
Harris professzor így felhívta az egyetemek és a kormányzat figyelmét: ismerjék végre fel, elméletben nincs semmi kivetni való abban, ha megpróbálják a diákok javítani az agy észlelő funkcióit. Ha a kormányzat elfogadja az ötletet és ennek tükrében változtat a törvényi szabályozáson, az egyetemek kialakíthatnák saját házirendjüket a vizsgák előtti gyógyszerhasználattal kapcsolatban – mondta.
Harris, aki nézeteit a Nature magazin kommentárjában fejtegette, elmondta: „jó volna azt is meghatározni, hogy pontosan milyen széles körben lennének alkalmazhatók az egyes szerek.”
„Ha – márpedig úgy tűnik – tovább folytatódik a szerek biztonságos használatára vonatkozó bizonyítékok száma, és egyre egyértelműbb lesz pozitív hatásuk a kognitív képességbővítéssel kapcsolatban, megérné megpróbálni maximálisan kihasználni előnyeiket” – mondta.
Idáig a brit egyetemeken a teljesítményfokozó szerek vitája főként az egészségügyi kockázatokra fókuszált, mellyel a vényköteles gyógyszereket szedő tanulók szembesülhettek. És adott egy másik kérdés, a korrektség is: miért lenne megengedhető a teljesítményfokozó szerek használata a tanulóknak a vizsgákon, mikor a gyakorlat kifejezetten tiltott a sportban? De úgy tűnik, hogy a diákokat olyan mélyen nem érintik ezek az aggodalmak, és valószínűleg sokan élnek a szerek adta lehetőségekkel.
Mostanában egyébként a Modafinil a legnépszerűbb készítmény a kampuszokon; az erőteljes gyógyszert a hadsereg is felhalmozta harci csapatainak éberen tartásához harctevékenység során, orvosilag az alvási rendellenességekre - például narkolepszia - alkalmazzák. A gyógyszerkísérletek leszögezik, hogy nagyon hatékony a rövid távú memória növelésében és lehetővé teszi a használóinak, hogy huzamosabb ideig fennmaradjanak – alvás nélkül.