szerző:
Eduline

„Fent leszel egy hétig” – ezzel a szlogennel hirdette magát az egyik legnagyobb partysítábor-szervező cég az idei szezonra, és a „fent”-et nem csak a hegytetőre értették. A diákoknak szervezett, több ezer főt megmozgató utazások az elmúlt évek egyik legnagyobb sikertörténete, ahol szinte mindenki a haveroknak szervezett néhány fős utazásokkal kezdte.

Mai szemmel már finoman szólva is békebelinek tűnnek a diákutaztatáshoz másfél-két évtizede kapcsolt képek: a nomádromantika és a nejlonzacskóba csomagolt szikkadt zsemléken, folyósra olvadt mackósajton és lecsópaprikán átvészelt kirándulások helyét profizmus és luxus vette át minden szinten. Az egyetemi hallgatók nyaraltatása és teleltetése különösen pezsgő piaccá vált, ugyanis a keresleti és a kínálati oldal is erős, és ez várhatóan nem is nagyon fog változni, mert előbbi folyamatosan újratermelődik, utóbbit pedig lényegében saját maga állítja elő azáltal, hogy a szervező cégek az aktív és kreatív diákok kezdeményezéséből jönnek létre.

Új igények

A felsőoktatási hallgatók szinte 100 százalékban utaznak valahova, így a piac nagyon nagy – mondja Komoly Sámuel, a tevékenységét tíz évvel ezelőtt egyetemisták üdültetésével kezdő Campus Club utazási iroda ügyvezetője. A legnagyobb magyar diákutaztatót, a Meexet irányító Balogh Balázs ezt számadatokkal is alá tudja támasztani: csak az ő vállalkozásuk évente körülbelül 12 ezer főt juttat el külföldi utakra. Mint azt mindketten kiemelik, az egyetemisták ezen a téren is speciális közönséget jelentenek: mind árérzékenységükben, mind igényeikben különböznek a többi utazótól.

Az átlagosnál alacsonyabb árak preferenciája mellett a legfontosabb eltérés az, hogy a csendre, nyugalomra, wellness-szolgáltatásokra és helyben befizethető programokra vágyó idősebb korosztállyal szemben az egyetemisták a társaságot és a bulit keresik. Ez a szempont mindennél előbbre való, mondhatni az utazások alapfeltétele, hogy a jelentkezők a barátaikkal és a barátaik barátaival lehessenek, és az aktuális trendeknek megfelelően szórakozhassanak. Ahogyan Papp Dániel, az Eurotrip utazási iroda munkatársa hozzáteszi, ezeken az utakon aztán új kapcsolatok születnek, sőt szerelmek is szövődnek, így a társaságok gyakran újra meg újra együtt mennek nyaralni és telelni.

A hallgatók tehát ugyanazért szeretnek utazni, amiért régen, de az elvárásaik éppúgy magasabbak lettek, mint mindenki másnak. Mint Komoly Sámuel mondja, tíz évvel ezelőtt az egyetemista túrák télen Szlovákiába irányultak, nyáron pedig a Tisza- és Rába-túrák mozgattak meg sok diákot. A fő cél az olcsóság és a kaland volt, a bulizás kisfröccsök mellett zajlott. Ma viszont már sokkal nagyobb hangsúly van a külsőségeken.

A sítúrák a nagy pályarendszerrel rendelkező és a legkorszerűbb technikával felszerelt osztrák és francia sícentrumokba indulnak, nyáron pedig a horvátországi és bulgáriai party-nyaralások a legnépszerűbbek. Alapelvárás lett a látványos szállás és az extra kényelmi szolgáltatások megléte, a bulik elengedhetetlen kelléke a divatos zenei irányzatok képviselőinek jelenléte, és a fogyasztás nagy részét sem a kisfröccsök teszik ki.

Kivételek ettől függetlenül persze mindig akadnak. Az Eurotrip például kifejezetten klasszikus, „tartalomban gazdag” városnéző utazásokat szervez egyetemistáknak, de mint azt Papp Dániel is kiemeli, nem ez a fősodor, és azt is hozzáteszi, hogy az ő útjaiknak is szerves részét képezik az esti bulik, valamint az olyan különleges programok, mint a sörgyárlátogatás vagy a rafting.

Ki utazik?
A szervezők egybehangzóan azt mondják, hogy egyetemenként, szakonként, illetve Budapest-vidék viszonylatban is eltérőek a diákok utazási szokásai. Papp Dániel tapasztalatai szerint a Budapesti Corvinus Egyetem hallgatói és a bölcsészek a leglelkesebbek, előbbiek talán anyagi helyzetük, utóbbiak pedig nyitottságuk miatt – a turisztikai szakokról viszont kevesebben jelentkeznek. Az Eurotrip útjai – valószínűleg jellegükből adódóan – a lányok körében népszerűbbek, a Meexnél évszakonként változik a nemek aránya: a téli sportlehetőségek és bulik a fiúkat vonzzák inkább, nyáron viszont a lányok vannak túlsúlyban.

Minden kezdet könnyű

A kereslet mérete természetesen már önmagában is megmozgatja a vállalkozó kedvű szervezők fantáziáját, de nem ez az egyetlen vonzerő: Balogh Balázs és Komoly Sámuel egyaránt kiemelik azt is, hogy a belépési korlát rendkívül alacsony, telítődésről pedig sosem lehet beszélni, tehát lényegében állandó piaci résről van szó. Ráadásul a kínálati oldal szinte teljes egészében alulról szerveződik, azaz belevágni nem kerül többe, mint utat szervezni az ismerősöknek, barátoknak és társaknak, így pedig az újabb szereplők feltűnése folyamatos. Speciálisan ezzel a tevékenységgel hosszabb távon mégis kevesen foglalkoznak, mert megerősödni és megmaradni már roppant nehéz ezen a területen.

A probléma egyfelől az, hogy a nagyobb táborok, utazások megszervezése nagyobb munkát és tőkét is igényel, megfelelő értékesítési, szponzori és irodai háttérre van szükség, valamint a partnerek által kért előleg letételére is alkalmasnak kell lenni – mondja Balogh Balázs. Komoly Sámuel ezt azzal egészíti ki, hogy a fennmaradásnak egyszerű időbeli korlátai is vannak: a vállalkozás klienseinek körével együtt törvényszerűen kiöregszik a diákutaztatásból, mert az újabb generációk már a saját köreikből kikerülő szervezőkkel fognak utazni, nem az előző évjárat meghatározó szereplőivel.

A siker titka

A nagy sikersztorik ennek ellenére ugyanúgy kezdődnek, mint a többi: néhány egyetemista szervező lesz, majd a tevékenységük egyre jobban kinövi magát. Legfeljebb egyfajta generációs stafétáról lehet beszélni – ahogy Komoly Sámuel mondja, tíz évvel ezelőtt még a Campus képviselte a diákutaztatást, ma pedig már a Meex csapata, de ők maguk is a Campus irodában kezdték a tevékenységüket.

A fennmaradás és a tartós, illetve jelentős siker egyrészt a hatékony kommunikáció, másrészt pedig a jó érzékkel történő profilbővítés és -váltás függvénye. A célközönség megszólításában mind Balogh Balázs, mind Papp Dániel a közösségi oldalak jelentős szerepét emeli ki, és az Eurotrip munkatársa azt is hozzáteszi: ebből Magyarországon ma még érezhető előnyt lehet kovácsolni, mert a fiatal utazóközönség már nem lapoz prospektusokat és nem jár utazási irodába, viszont a kínálati oldalon sokan későn kapcsolnak. Balogh Balázs emellett még a szájhagyományt és a Meex 140 fős szervezői hálózatát említi, amelybe többlépcsős kiválasztás és oktatás után kerülhetnek be a jelentkező egyetemisták, de természetesen mindkét szervező törekszik a felsőoktatási intézményekkel való közvetlen kapcsolattartásra is.


Papp Dániel szerint az Eurotrip által szervezett utak legnagyobb konkurenciáját az utazási feketepiac jelenti. A szervező ,,egy-két utas”, szakmailag hamar megbukó egyetemista szervezőkkel éppúgy találkozott már, mint olyannal, aki hosszú évek óta kínálja a külföldi utazások széles palettáját, és nagy sikernek örvend. Mivel ezek a szervezők sem adót, sem járulékokat, sem irodabérleti díjat nem fizetnek, olyan alacsony árakkal állnak elő, amikkel egy legálisan működő cég nem tud versenyezni, így pedig az emberekben tévképzeteket alakítanak ki arról, hogy mennyibe kellene kerülnie egy utazásnak.

A Meex ügyvezetője mindezzel együtt a vállalkozás sikerét legfőképpen annak tulajdonítja, hogy egyéni módon kombinálják a különleges helyszíneket, a sportolási lehetőségeket és a zenés programokat, és folyamatosan terjeszkednek, alakítják arculatukat . A fejlődés valóban dinamikus: a 2005-ös induláskor egyszerű síutak szervezésével foglalkoztak, majd lezajlott Gerlitzenben az első partysítábor 600 fő részvételével, és a cég bővítése tulajdonképpen már ekkor megindult az első egyetemi paintball bajnokság levezénylésével, amely 450 főt mozgatott meg.

A 2008-2009-es szezonban aztán a Meex tevékenységi köre kibővült a több ezer látogatót fogadó, sport- és zenei programokat egyaránt kínáló franciaországi Snowattack sí- és snowboardfesztivállal, és a vállalkozás a Szigettel is együttműködésbe kezdett, melynek keretében egyetemisták fél áron válthattak bérletet a fesztiválra. Ezután beindult a Snowattack nyári párjaként a horvátországi Beachattack, a Felvonulási téren megrendezett Budapest Fridge téli fesztivál, és a Meex immár ügynökségi tevékenységgel, valamint jegyértékesítéssel is foglalkozik, terveik között pedig szerepel a beutaztatás, a hostelműködtetés és a nemzetközi terjeszkedés is.

A cég ezekkel a bővítésekkel egyértelműen nyitott a középiskolás korosztály és a hallgatóknál idősebb közönség felé is, alátámasztva Komoly Sámuel véleményét. A maga területén az Eurotrip szintén hasonló lépéseket tesz: mint Papp Dániel elmondta, az iroda azért váltott az egyetemiutak.hu honlapról az eurotrip.hu domainre, mert sokan azt hitték, hogy az utazásokhoz diákigazolványra van szükség, ők viszont mind a 20 éven aluliakat, mind a 25-30 év körülieket közönségüknek tekintik. A régebb óta működő Campus Club esetében pedig akár konkrét profilmódosításról is beszélhetünk, mert bár továbbra is sok egyetemistát utaztatnak, ez már nem kiemelt tevékenységük. Komoly Sámuel ugyanakkor azt is hozzáteszi, hogy a diákutak szervezése a továbblépéshez jó alap: a Campus Club tartós sikerében nagy szerepet játszik, hogy velük együtt felnőtté vált klienseik kitartanak mellettük, de ma már komolyabb, drágább utak iránt érdeklődnek, és a családjukkal együtt jelentkeznek.

Merre tovább?

A diákutaztatási piac jövőjét egyrészt természetesen az újabb generációváltások fogják meghatározni, bár lehet, hogy a Meex folyamatosan megújuló szervezői rendszere és a közösségi oldalak megjelenése ezen is tud változtatni, állandóbb jelenlétet biztosítva a jelenlegi piaci szereplőknek. Balogh Balázs és Papp Dániel ettől függetlenül is egyaránt úgy látja, hogy újabb nagy vállalkozások felbukkanására nem lehet számítani, inkább kisebb cégekkel és velük együtt kisebb programokkal bővül majd a kínálat.

Az igények és a szolgáltatások színvonala azonban egyértelműen tovább nő majd mindkét szervező szerint, hiszen ez a jelenlegi trend is, megfordulni pedig aligha fog. Már csak az a kérdés, hogy mi lesz így az evezőstúrákkal meg a kisfröccsökkel – de talán azért a maguk diszkrét bája azokat is életben tartja.

Bus András


Az oktatás témaköréből további érdekességet tudhatsz meg az eduline szakmai támogatásával készült Oktatás Plusz 2011 című kiadványból, amit megvásárolhatsz az újságárusoknál, vagy megrendelhetsz a www.hvgplusz.hu weboldalon.