szerző:
Eduline

Kosztolányi Dezső A szegény kisgyermek panaszai és az ezt parodizáló Karinthy Frigyes-féle változat elemzése, a 2005-ös Nagy Könyv-akció kapcsán a magyar lakosság olvasási szokásait elemző szöveg és egy beadvány szerepelt az idei emelt szintű magyarérettségi feladatai között.

Műértelmezés kategóriában a 2005-ös Nagy Könyv-akció kapcsán született, a magyar lakosság olvasási szokásait elemző szövegre kellett reflektálniuk az érettségizőknek, illetve érvelés kategóriában egy iskolaigazgatónak szánt, az év diákja címre vonatkozó beadványt kellett megírniuk. A Nagy Könyv elnevezésű televíziós akció felméréséhez kapcsolódóan többek között arról kellett kifejteniük a véleményüket a tanulóknak, hogy szerintük mennyire reprezentatív a felmérés, illetve hogyan vélekednek magáról a felmérésről.
   
Az iskolaigazgatónak szánt beadványt 10-12 mondatban kellett megírniuk, érvelniük amellett, hogy miért éppen azt a tanulót javasolják az év diákjának, akit a szövegben megjelöltek.

Az emelt szintű szövegértési feladatok egyike A magyar irodalom történetei című kiadványból vett szöveghez fűződött, arra kellett ellenpéldát hozniuk a maturálóknak, hogy Ady Endre versei kizárólag a szimbolizmus jegyeit viselték magukon. Egy másik feladat Arany János Ágnes asszony című balladájában a különböző verslábak kimutatása volt. Az MTI által megkérdezett diákok egyetértettek abban, hogy nem okozott különösebb nehézséget az idei emelt szintű magyar nyelv és irodalom érettségi feladatainak megoldása.

A magyar nyelv és irodalom emelt szintű írásbeli vizsgája 240 perces: egy nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsorból és három különböző szövegalkotási feladatból áll. Az érettségizők a rendelkezésére álló időt itt is tetszésük szerint oszthatják meg, és a feladatok megoldásának sorrendjét is meghatározhatják.

A nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsor egy alkotáshoz kapcsolódik. A nyelvi, illetve irodalmi műveltséget vizsgáló kérdések aránya hozzávetőlegesen 40-60 százalék. A három szövegalkotási feladat különböző témáról, adott szempontú és műfajú önálló szöveg alkotását írja elő. Az írásbeli vizsgafeladatok megoldásához közép- és emelt szinten is lehet használni helyesírási szabályzatot.

A középszintű magyarérettségi szövegértési feladatsoráról szóló összefoglalónkat itt találod, a szövegalkotási kérdésekről pedig itt olvashatsz.

eduline