Hulladékgazdálkodási technológus, vizuális nevelőtanár, faipari termékszervező, moderátor – néhány kiragadott példa abból a rengeteg szakirányból, amelyre az idei évben túl kevesen jelentkeztek, így nem indulnak el a képzések. Valószínűleg nem csak mi találtuk bizarrnak és értelmezhetetlennek ezeket az elnevezéseket. Cikkünkben összegyűjtöttük az idei évre meghirdetett legfurcsább felsőoktatási szakokat.
Ami biztosan nem jött be
Néhány alap konklúzió könnyen levonható az idei évi felvételi ponthatárok alakulásából. Például:
- aki főiskolára vagy egyetemre megy, nem szeretne asszisztens lenni, így szinte minden olyan szak, amely „asszisztens” szóra végződik, népszerűtlen.
- a politikatudomány nem érdekli a fiatalokat – ez érthető a jelenlegi társadalmi helyzetben
- a zenélésből nem lehet megélni ma Magyarországon, és ez tökéletesen látszik a zenei szakok népszerűségén
- hiába hangzanak jól a „nemzetközi gazdálkodás” és a „nemzetközi tanulmányok” kifejezések, a diákok úgy látják, kell elsősorban egy jó szakmai alap, majd ha mégis szükség lenne a nemzetközi tanulmányokra, azt bárhol extra felvett tárgyként megtanulhatják egy vagy két szemeszter alatt.
Ami nem értelmezhető, az nincs
A szakok elnevezései között találkoztunk egy-két rendkívül furcsa, számunkra értelmezhetetlen kifejezéssel. Az alacsony ponthatárokból és az n.i. (nem indult) feliratokból jól látszik, nem csak nekünk volt problémánk ezek értelmezésével.
- Hulladékgazdálkodási technológus: a legtöbb intézményben, ahol ezt meghirdették, nem indul. Mindannyian tudjuk, hogy a környezettudatosabb életforma kialakítása ma nemzeti projekt, amiben nagy szerepe van a hulladék újrahasznosításának és minden új technológia, ami segít ebben, rendkívül sokat ér. Valahogy mégis ciki lehet azt hallgatni a barátoktól ismerősöktől, hogy „kukásnak tanulsz?”. Valószínűleg a környezettudatos technológia ebben az esetben szerencsésebb elnevezés lenne.
- Szabad bölcsészet: ezt a szakot is több intézmény meghirdette, de a legtöbben nem tud elindulni a képzés. A szabad bölcsész képzésben a második évtől szakirányt kell választani, tehát mégsem annyira szabad a tematika, viszont a név alapján ez nem derül ki.
- Vizuális nevelőtanár: a Képzőművészeti Egyetem egyetemi szintű képzése. Ez valószínűleg a rajztanár modernebb formája, nekünk értelmezhetetlen volt leginkább a rosszul csengő „nevelő” szó miatt
- Játék- és szabadidő szervező tanár: az Eszterházy Károly Főiskola hirdette meg ezt a mester szintű képzést levelező tagozaton, kizárólag tanári diplomával rendelkező hallgatóknak. Meglepő fordulat egy mester szintű képzésben ilyen tematika, pláne, hogy a vév alapján gyakorlatiasabb oktatási formát képzelnénk el, mint a levelező.
- Gyógynövény és fűszernövény termelő és feldolgozó: a Tessedik Sámuel Főiskola képzése lett volna. Valószínűleg ezzel a szakkal kapcsolatban is azt gondolták sokan, ahogy mi is, hogy ehhez a szakmához nem kell felsőfokú végzettség.
- Faipari termékszervező: a Nyugat-Magyarországi Egyetem képzése lett volna, de úgy tűnik, vagy más sem értette, miről szól, vagy nincs igény ilyen oktatásra.
A legnagyobb vesztesek
A következő szakok szinte sehol nem indultak el: hulladékgazdálkodási technológus, mezőgazdasági menedzserasszisztens, műszaki szakoktató, anyagmérnöki, romanisztika-francia, szlavisztika, mechatronikai mérnök, szabad bölcsészet, gépipari mérnökasszisztens, agrárkereskedelmi menedzserasszisztens, nemzetközi gazdálkodás (DE, MÜTF, NYME, SZIE, SZF Budapest, illetve BKÜF, TPF-en csak államilag finanszírozott szakon).
Valószínűleg ilyen szakokat nem érdemes indítani már jövőre, vagy érdemes őket átnevezni, átgondolni.
Sajnos vesztesek voltak a természettudományi és a zenei szakok is, amiről viszont nem gondoljuk, hogy nem érdemes indítani őket, talán az lehet a megoldás, hogy második szakként kínálni őket valamelyik keresettebb, divatosabb szak mellé.
Van-e kiút?
Az oktatás ugyanolyan termék, mint egy sampon vagy egy internet előfizetés. Ugyanolyan marketing tevékenységet igényel az „eladása” is: előkészítést, vagyis piackutatást. Ismerni kell az igényeket, ismerni kell a nemzetközi és itthoni trendeket.
A terméket pozícionálni és promótálni kell: tudni kell, kit fog érdekelni, őket hol lehet megtalálni, el kell tudni nekik mondani, hogy az adott intézmény képzése miben fog különbözni a többiekétől és miért jöjjön oda a diák. A szak elnevezésében ezt meg kell mutatni, egyértelművé kell tenni, mit fog kapni, aki itt fog tanulni.
Sajnos sok olyan pillanat van a képzések kialakításában, amiben nincs szabad keze egy intézménynek, de érdemes megtalálni a lehetőségeket, amikkel népszerűsíthetik magukat, hiszen a tendencia egyértelmű: egyre kevesebben jelentkeznek a felsőoktatásba és a harc az adott egyetem vagy főiskola túléléséért folyik.
Eduline.hu